חברת האחזקות "אור אן אושי" הגישה באפריל 2014 בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד בנק לאומי שגבה לטענתה עמלת החזרת חיוב (עמלה הנגבית למשל על החזרת שיקים ללא כיסוי או על הגבלת חשבון, עיקול או צו משפטי אחר) גבוהה מסכום החיוב המקורי עצמו.



לטענת החברה - המבקשת, מעשיו של הבנק עולים כדי עושק, גזל, הפרת חובות אמון ונאמנות, והתנהלות שלא בתום לב.

הבנק טען להגנתו כי עמלת החזרת חיוב אינה בין העמלות שחל פיקוח על גובהן ומשכך גובה העמלה נתון לשיקול דעת הבנק. הבנק נימק בהרחבה את עמדתו ותמצית נימוקיו היא כי פעל בסמכות ועל-פי דין.

בהמלצת ביהמ"ש פנו הצדדים להליך גישור בפני המגשרת עו"ד זהר גרנות-מאיר ובסופו הושגה הפשרה האמורה, שתחול על כל לקוחות הבנק שבתקופה מיום 1.7.08 ועד מועד אישור הסדר הפשרה חויבו בעמלת החזרת חיוב בסכום העולה על החיוב שהוחזר.

בתמצית, הבנק התחייב להפסיק לגבות עמלה גבוהה שכזו בתום שלושה חודשי הערכות לצורך התאמת מערכות המחשוב. כמו כן, הוא יקצה למעלה מ-1.2 מיליון שקל – סכום המהווה 40% מן הסכום שנגבה ביתר בתקופה שמיום 1.7.08 ועד 31.3.16 – שיינתן כהטבה עתידית לציבור לקוחותיו.  

לצורך ביצוע ההטבה סוכם כי הבנק יעניק פטור מלא מעמלה הנגבית בגין החזרת חיוב במקרים בהם סכום החיוב המוחזר נמוך מ- 100 שקל וזאת עד למיצוי הסכום שהוקצה בהסדר.

שני הצדדים הסכימו כי הסדר הפשרה, ככל שיאושר, יסתום את הגולל על טענות ותביעות מצד כל אחד מחברי הקבוצה כנגד הבנק.

ראוי, הוגן וסביר

השופטת אסתר נחליאלי חיאט אימצה את ההסדר במלואו ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדבריה, ההסדר "ראוי, הוגן וסביר" מה גם שלא הוגשה לו כל התנגדות וכל תגובה ממשרדי הפיקוח על הבנקים והיועמ"ש.

השופטת הביעה הערכה לצדדים שהשכילו להתפשר ולחסוך זמן דיוני יקר ואף הגיעו להסדר הוגן בו הציבור יוצא נשכר.

כמו כן השופטת קיבלה את המלצת הצדדים לפיה הבנק ישא בשכ"ט עורך הדין של המבקשת בסך 175 אלף שקל ולמבקשת עצמה ישלם גמול של  150 אלף שקל.

לידיעה המקורית

לפסק הדין

ב"כ המבקשת: עו"ד אייל כהן

ב"כ המשיב: עו"ד ב. לוינבוק ושות'

הכותב: עו"ד אלון זאב הלפטר עוסק בדיני בנקים
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.