למעלה מ-130,000 טילי חיזבאללה, אלפי טילים בידי הארגונים בעזה ורעידת אדמה שפקדה את ישראל בשבוע שעבר, כל אלו הן סכנות מוחשיות שעלולות להביא אסון על ערי ישראל.

מדינת ישראל נמצאת בימים אלו במתיחות שיא, הן בגזרה הדרומית והן בגבול הצפוני, שבו הורחבה הגזרה לא רק אל מול לבנון וחיזבאללה, אלא גם מול סוריה, על כל המיליציות הנלחמות שם, והאיראנים שמבקשים לייצר חזית בגבול עם ישראל. אם זה לא מספיק, בשבוע שעבר הרגשנו רעידת אדמה חזקה, אך למזלנו מוקד הרעש היה במקום מרוחק.

האם המדינה, כולל הרשויות המקומיות, פועלת מספיק על מנת להיערך באופן הראוי והנכון ביותר ולהגן על אזרחיה מפני מצב בו מבנים קורסים ואנשים כלואים בתוך ההריסות? האם אנו ערוכים למצב שבו עשרות אלפי אנשים מוצאים את עצמם מחוסרי כל, ללא בית וללא רכוש?

למרבה הצער, כרגע התשובה שלילית. עם זאת, ניתן לעשות הרבה יותר ולמנוע את הסכנה הזו שאורבת לנו מעבר לפינה. לשם כך מדינת ישראל חייבת לתעדף בראש סדר יומה את קידום נושא ההתחדשות העירונית בכלל ואת תחום תמ"א 38 בפרט, המאפשרים הן חיזוק מבנים בפני רעידות אדמה והן הוספת ממ"דים לדירות ישנות.

לסייע לישובים החלשים

בבהלת הנדל"ן אשר כבשה את ישראל, רבים שוכחים כי הסיבה הראשונה במעלה להיווצרותה של תמ"א 38 היא חיזוק המבנים הישנים מפני רעידות אדמה, ולאו דווקא הגדלת מספר יחידות הדיור.

ואולם, דווקא באזורים המועדים לפורענות, כגון אזורי הבקעה או צפת (שנהרסה כליל ברעידת האדמה המשמעותית האחרונה לפני כ-100 שנה), ובכל אותם יישובים שקלטו עליה בשנות קום המדינה עם אלפי יחידות דיור בשיכונים ישנים ומוזנחים, לא מקודמת ההתחדשות העירונית בכלל, ותמ"א 38 בפרט, מסיבות כלכליות.

המדינה ציפתה שכוחות השוק יעשו את עבודתם, ואכן העלייה במחירי הנדל"ן בשנים האחרונות הרחיבה את האפשרות לביצוע תמ"א 38 לכל אזור גוש דן, אך לא מעבר לכך.

ברור כי אין בכך די. רעידת אדמה קשה, לכשתתרחש באזורנו המועד לפורענות, לא תפגע לא רק בתל אביב ובגבעתיים, אלא גם – ואולי בעיקר – בבית שאן, בטבריה, בירוחם וביתר ערי המדינה.

כמו כן, חשוב להבין כי במקרה שנחווה ירידות מחירים בנדל"ן, נראה עצירה מוחלטת של פרויקטים אף באזורים כגון חולון ופתח תקווה.

יש פתרונות רבים

על מנת להבטיח את עמידותם של עשרות אלפי הבניינים הישנים בישראל במקרה של רעידת אדמה רצינית, על המדינה להפוך לגורם פעיל ומשמעותי בתחום.

עו"ד גיא יקותיאל (צילום: צילום עצמי, צילום ביתי)
עו"ד גיא יקותיאל | צילום: צילום עצמי, צילום ביתי
ישנם כמובן פתרונות רבים אפשריים. כך למשל, במקום לחלק קרקעות מוזלות במסגרת מחיר למשתכן – יש לסייע במימון פרויקטים של התחדשות עירונית ביישובים "החלשים". יש להגדיל בצורה משמעותית את זכויות הבנייה הניתנות במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית בישובים אלו.

יש לקבוע מנגנון תמורות גדול יותר לבעלי דירות באזורים אלו, ולקבוע הטבות נוספות במס, כך שהוצאת הפרויקט אל הפועל תהפוך להיות כדאית, הן עבור בעלי הדירות והן עבור היזמים.

בנוסף לכך, יש להקל את האפשרות לכפות פרויקטים של התחדשות עירונית. כמובן שקיימים עוד פתרונות רבים אפשריים, שקצרה היריעה מלפרטם ברשימה זו.

מדובר בחיים שלנו – לא פחות

חובה מוסדות המדינה לזכור – הזמן אינו פועל לטובת התושבים. ביום שתגיע אותה רעידת אדמה, או מתקפת טילים רחבת היקף, זה עלול להיות מאוחר מדי, והנזק יהיה רב מדי, רב הרבה יותר מעלות ההשקעה שבה העניין כרוך כיום.

ועוד הערה קטנה בקשר אלינו, האזרחים. גם לנו כדאי לזכור שלא מדובר בעוד מטר למרפסת, או בעוד תא שירותים בבית, אלא בחיים שלנו ושל ילדנו. על כן, במקום להתווכח עם היזם והשכנים על צבע הריצוף, כדאי להסתכל על התמונה הגדולה ולהתקדם עם הפרויקט בבניין שלכם מהר ככל הניתן.

עו"ד גיא יקותיאל עוסק בתחום ההתחדשות העירונית, מייצג דיירים ויזמים בפרויקטים לפי תמ"א 38 ופינוי בינוי, חבר בפורום קניין ומקרקעין של לשכת עורכי הדין וחבר בוועדה לענייני תמ"א 38