החוש השישי - ted.com (צילום: ted.com)
העתיד כבר כאן? | צילום: ted.com

חובבי הטכנולוגיה ידועים ככאלה המחפשים את דור העתיד הטכנולוגי בסרטי הקולנוע. כך לדוגמה הצליח הסרט "דו"ח מיוחד" בכיכובו של טום קרוז לחזות כבר בשנת 2002 איך השליטה במחשב תתבצע באמצעות ממשקים ללא מקלדת. מי שצפה בסרט "איירון מן" בקיץ שעבר יכול היה לראות חלונות המחליפים את המראה השקוף שלהם במראה אטום וחשוך בלחיצת כפתור, מוצר הנמצא כיום בשלבים התחלתיים של פיתוח מסחרי.
הטכנולוגיות הנחשפות באולפני הסרטים בהוליווד לא בהכרח תלושות מהמציאות. בחלק מהמקרים משקפות אותן "המצאות" רעיונות הנמצאים במעבדות המחקר והפיתוח של חברות האלקטרוניקה הבידורית.

חברות אלה בוחרות, ממגוון טעמים להציג את המוצרים האלה הרבה לפני הבשלתם והפיכתם למסחריים.

הדוגמה בולטת לכך בשנתיים האחרונות היא שולחן ה-Surface של מיקרוסופט. ה-Surface הוא מעין שולחן קפה הכולל מסך בגודל 30 אינץ' המסוגל לזהות באופן סימולטני תנועות מגע. מיקרוסופט מתכננת להציע את ה-Surface בחנויות וברשתות שיווק, במטרה לאפשר הצגת מידע מגוון וביצוע של רכישות. במסעדות ובברים הוא ישמש כשולחן הכולל תפריט ממוחשב , כשהלקוחות יוכלו להזמין בלחיצה על שולחן את הפריטים בהם יחפצו, ישירות מהמטבח. בבית ישמש השולחן כלוח למשחקים קבוצתיים, לציור, ולמשיכת תמונות בצורה אלחוטית ישירות מהטלפון או מהמצלמה, כאשר מכשירים האלו יונחו על השולחן. המחיר, כך מעריכים במיקרוסופט, יעמוד סביב 10,000 דולר.

מוצרי קונספט הופכים בדרך-כלל לאחר מספר שנים לנגישים ללקוחות שמחיר לא מהווה שיקול מבחינתם. חברת מרצדס הציגה בסוף השנה שעברה את המסך המפוצל שלה (SplitView). באמצעות הזווית שבה מוקרנים הפיקסלים כך שמכל צד ניתן לראות תמונה אחרת. המערכת אמורה להיות משווקת בסדרת ה-S-Class שתושק בקיץ. המערכת מאפשרת לנהג להשתמש ב-GPS ולנוסע לצידו לצפות בסרט או בשידורי טלוויזיה, בסגנון המסך המפוצל שבמכשירי הטלוויזיה. טכנולוגיה זו אמורה לאפשר לשני הנוסעים להשתמש במסך יחד, פעולה שלא אפשרית כיום.

מה על פרק היד? מכשיר טלפון

חברת נוקיה, מהמשקיעות ביותר בתחום המחקר והפיתוח, חושפת מידי פעם סרטונים ותמונות של טכנולוגיות ומוצרי קונספט הנמצאים בשלבי פיתוח כאלה ואחרים. באתר הבית של החברה ניתן לראות את המוצר Morph דגם עתידני המפותח באמצעות ננוטכנולוגיה, המאפשר לשנות את צורת המכשיר ממראה של סלולרי רגיל למעיין צמיד המולבש על היד. בין תכונותיו הנוספות של המכשיר: אפשרות לניקוי עצמי ולטעינה סלולרית. בנוסף, החיישנים של ה -Morph יוכלו לזהות זיהום אוויר, לבדוק את כמות הריסוס שעל הפרי אותו מתכוון המשתמש לאכול ולהורות האם יש צורך בשטיפתו. המכשיר נמצא עדיין בשלבי פיתוח ולכן אין הערכה לגבי מחירו העתידי לצרכן.

בחברת פנסוניק, למשל, מעריכים כי בטווח של 10-15 שנה, במרבית הבתים יוטמעו קירות וידיאו דיגיטליים שישלבו בין יכולות של קולנוע ביתי, אודיו וחיישני מגע. כל אלו יהפכו את החדר בבית למרכז מידע ובידור אינטראקטיבי שניתן לשינוי על פי -רצונו של המשתמש. בין האפליקציות אותן חוזים במכשירי העתיד של החברה: בחירת הרקע והאווירה שתהיה בחדר מתוך מגוון אינסופי של אפשרויות (חוף ים, רחוב בפריז ושקיעה) ואפשרות לבחור באמצעות חיישני המגע את הרכב הפריטים שיוצגו על קיר הוידיאו בחדר כמו טלפון אינטראקטיבי, שעון דיגיטלי ענק, מסך טלוויזיה, פסנתר או מערכת תופים כשכל אותם אביזרים יופעלו על-ידי מגע בלבד.

טכנולוגיה אחרת של פיליפס אמורה להפוך את בדיקות האולטרה-סאונד הנוכחיות להולוגרמה תלת מימדית, המאפשרת לראות את העובר בגודל אמיתי, עם אפשרות לסובב את ההולגרמה ולחזות בו מכול זווית שתרצו. צריבות הדי.וי.די של סרטוני העוברים כנראה יחלפו מהעולם בעקבות הטכנולוגיה הזו.

חדשנות ירוקה

תחום נוסף שעל פיתוחו שוקדים בחברות האלקטרוניקה הוא מוצרים ירוקים, חסכוניים בצריכת החשמל. בחברת פיליפס הציגו לפני מספר חודשים את החזון שלהם בכל הקשור לתאורת רחוב ירוקה. עמוד התאורה של החברה הנקרא Light Blossom מעוצב כגבעול, שעלי הכותרת הסולאריים שלו קולטים את האנרגיה מהשמש ביום, על מנת להאיר את הרחוב בלילה. עמוד התאורה אינו דורש תחזוקה או ניהול מרוחק מאחר שהוא מתוכנן לנצל את החשמל הנצבר בו ואף להזין את רשת החשמל המרכזית בעודפים שנצברו בו. פיליפס מתכננת את עמודי הרחוב שלה כך שידעו לחוש בנוכחותם של אנשים ויגבירו את עוצמתם בהתאם. טכנולוגיה זו עשויה להביא לחיסכון של 25% בצריכת החשמל לתאורה.

חברת אאודי הציגה לפני כחודשיים את החזון שלה לחיסכון בדלק - מערכת Fuel Saving System. מערכת זו אמורה לסייע לנהג לצמצם את צריכת הדלק במהלך הנסיעה בהיקף של 10%-15%. עם כניסתו של הנהג לרכב והעברתו למצב של "טיפים לנהיגת חיסכון", תמליץ לו המערכת על הטמפרטורה והעוצמה המומלצים של המזגן וחימומי המושב בהתאם לאופי הנהיגה ורמת הפתיחה של החלונות וגג השמש.

התוצאה של שקלול הנתונים האלה אמורה לגרום לאירודינמיות גבוהה של המכונית. המערכת אף תדע להמליץ לנהג בכל עת באיזה הילוך עליו להיות על מנת לשמור על צריכה חסכונית של הדלק.

הסבלנות לא תמיד משתלמת

עמרי לוין, מנכ"ל פיליפס ישראל, מסביר כי בחלק מהמקרים מוצרי הקונספט נשארים על שולחן המתכננים ולא מגיעים בסופו של דבר לשוק. עם זאת, רבים מהמוצרים שהחברות הציגו בעבר הגיעו לשלב ייצור מסחרי, אם כפי שתוכננו מלכתחילה ואם בלבוש ויישום שונה. כדוגמה מביא לוין את מערכת השליטה החכמה בבית, שהציגה פיליפס לפני כעשר שנים בתור קונספט. "כיום שלט ה"פרונטו" שהופיע כמשהו עתידני מיוצר בגודל כף יד, ומאפשר שליטה בכל מכשיר או אפליקציה שניתנת להפעלה בבית. ועוד: בתחילת שנות ה-2000, הוצג הקונספט של הטיפול הרפואי בבית שאחר-כך הושק כמוצר בדמות ה-MOTIVA, היא מערכת המנטרת מרחוק את מצבו של המטופל בביתו ומנוהלת על-גבי הטלוויזיה בבית".

לוין מספר שתהליך בניית מוצר קונספט מגיע לכדי מוצר מסחרי לאחר מחקר יסודי הכולל חקר טרנדים, מחקרים סוציולוגיים, טכנולוגיים ופסיכולוגיים. "כשמדובר במוצרי קונספט, אלה מוצרים האמורים להיות בשימוש שנתיים עד חמש שנים קדימה. פיליפס דואגת לחשוף את מוצרי הקונספט שלה לפני שהם משווקים, כיוון שחשוב לה ללמוד את הפידבק ממובילי דעה, מצרכנים ומשותפים עסקיים"

המיתון, כך הוא מעריך, לא ישפיע לטווח הארוך על ההשקעה בפיתוח של מוצרים עתידיים בחברות האלקטרוניקה הבידורית. "ההשקעה במוצר קונספט היא חלק ממאמצי המחקר לטווח רחוק. יש להניח שנמשיך לראות השקעה במוצרי קונספט וכל חברה תבחר את האפיקים של מוצרים אלה בקפידה רבה יותר".