שיווק רשתי (צילום: aldra, Istock)
מי רוצה להיות תקציבאי? | צילום: aldra, Istock

בעולם הפרסום קיימת חלוקת תפקידים בין המקצועות השונים – תקציבאי, פלנר ועוד. לכל אלו שחושבים ללמוד פרסום בעתיד מצ"ב הסבר על התפקידים השונים: שתדעו להחליט מה מתאים לכם.

המקצוע: תקציבאי
איש הקשר בין סוכנות הפרסום ללקוח (וההפך). בהגדרת התפקיד נעשה לו עוול גדול, שכן נשמע שהמקבילה המקצועית שלו הוא רואה חשבון או מנהל כספים. אבל לא, תקציבאי הוא מנהל תיקי לקוחות במשרד הפרסום, אדם שיש לו כוח להניע אנשים, לנהל פרויקטים, בעל יכולת לקשור בין הרבה מאוד גורמים, אדם שמעורר אמון, שמסוגל לחשוב לרוחב ועל הרבה מאוד פרטים. בעל חשיבה שיווקית ואהבה גדולה לפרסום.

אז תכלס מה הוא עושה כשהוא קם בבוקר? למעשה הוא עובד מול שתי חזיתות, האחת מול הלקוח שמולו הוא אחראי על זיהוי הזדמנויות הקשורות בתחום, להציע רעיונות אפשריים בשוטף, לעזור בגיבוש אסטרטגיה שיווקית ללקוח, לאתר חולשות ואתגרים ולהציע פתרונות אפשריים. התקציבאי חייב להיות אדם שמצליח לסחוף את הלקוח ולתת לו תחושת בטחון להוביל אותו בדרך הנכונה עבורו להצלחה.

החזית השנייה היא חברת הפרסום שבה הוא עובד, שם הוא אחראי על חלוקת המשימות, על הצבת לוחות זמנים, לבחון התאמה: לתקציב, לאסטרטגיה שנקבעה, לביצוע הקריאטיבי ולהיות אחראי על גיבוש והנהגת הצוות העובד על התקציב.

כל תקציבאי מנהל תיק של מספר לקוחות החל משני לקוחות ועד ליותר מחמישה בהתאם לגודל התקציב. ורד בטש, מנהלת "הבצפר", אומרת כי את עבודת התקציבאי לא יכול לעשות אדם שלא מחובר לתחום עם כל הנשמה שכן העבודה היא קשה תובענית והסיפוק וההנאה הוא מוטיב ההנעה וההצלחה. עוד אומרת בטש כי תקציבאים מצוינים יכולים להיות סופרוויזרים, מנהלי לקוחות- בתוך משרד הפרסום, מהלי מותג, מנהלי תחום מוצרים, מנהלי פרסום אצל הלקוח המפרסם.

בקורס תקציבאות בד"כ מתמקדים במבנה ותהליכי עבודה במשרד פרסום, יסודות השיווק לתקציבאים, תקשורת שיווקית, שיווק ופרסום למגזרים, חשיבה יצירתית בפרסום, סדנת פרזנטציה, סדנה מתקדמת במיתוג, עבודת התקציבאי, אסטרטגיה פרסומית, תכנון מדיה, שירות לקוחות וניהול תקציבים בינלאומיים. 

המקצוע : סופרוויזר
הסופרוויזר הוא המנהל של התקציבאים, והוא גם זה שחונך ומלווה צוות של תקציבאים. הסופרוויזר מייעץ בתכנון מסעות פרסום כולל מדיה, קדום מכירות ויחסי הציבור, מנחה ומלווה את הפלנרים בקביעת האסטרטגיה, בהכנת מצגות ללקוחות שותף להחלטות על לוחות זמנים סבירים לעבודה, לבחון התאמה ועמידה של מסגרת התקציב, שהאסטרטגיה שנקבעה תואמת לביצוע הקריאטיבי ואחראי על גיבוש והנהגת הצוות העובד על התקציב.

הסופרוויזר גם דואג לחיזוק הקשר בין המשרד ללקוחות, בטיפול שוטף של הדרג הבכיר אצל הלקוח, כולל חשיבה לטווח הרחוק, תכנון מוצרים, וגיוס לקוחות חדשים.

סופרוויזר מתמנה לתפקיד לאחר שצבר ניסיון בתחום הפרסום, אם בתפקיד תקציבאי בכיר ו/או תפקיד ניהול פרסום שיווק אצל הלקוח.

המקצוע: פלנר-מתכנן אסטרטגי
הפלנר מייצג אותך, אותי, וכל אחד אחר. בקיצור, הפלנר מייצג את הצרכן הסופי. על הפלנר להכיר את הצרכן על חלומותיו, פחדיו ואילוציו הכספיים והפסיכולוגים, דרך התנהגותו ואופן חשיבתו בין אם הוא בין 8 ,16, או 60. הקהל אליו מיועד הפרסום לפנות , עולם התוכן שלו, שפתו והדברים המניעים אותו לפעולה הם הבסיס לקביעת האסטרטגיה הפרסומית, המסר ונימת הפרסומת. לכן חשוב מאוד להבין את צרכיו, דרך התנהגותו ואופן חשיבתו.

הפלנר הוא זה ששואל, מחפש, תוהה, בודק, חופר, חוקר, הפלנר הוא מייצג את קהל המטרה, שולט בשיווק מבין בפסיכולוגיה, על הפלנר להכיר את המגמות החברתיות והדמוגרפיות, לדעת את כל סוגי המחקרים על בוריים וליצור תמונת מצב אמיתית של העולם מחוץ למשרד הפרסום. להשתמש בכלים מחקריים ובתוכנות סטטיסטיות רלונטיות. הוא זה שחי את השוק, שולט במאפייני המוצר, כמעט באופן אישי, מכל המרכיבים האלה מייצר הפלנר את האסטרטגיה הפרסומית ומוודא שהבנת הצרכן תשתלב בכל שלב של העבודה הקריאטיבית, תוך שמירה עם העולם האמיתי. כוחו של הפלנר, הוא ביכולתו לנתח את השוק ולתאר אותו מנקודת ההסתכלות של הצרכן הסופי- הפלנר עובד במשותף עם התקציבאות והקריאטיב למול הלקוח.

אם זה מעניין אתכם, דעו כי בקורס פלנינג מתמקדים במבנה ותהליכי עבודה במשרד פרסום, יסודות השיווק לפלנרים, תקשורת שיווקית, שיווק ופרסום למגזרים, חשיבה יצירתית בפרסום, סדנת פרזנטציה, תכנון אסטרטגי, אסטרטגיות שיווק, אסטרטגיות פרסום, שיטות מחקר, תכנון מחקרים ואיסוף מידע, השוק – מאפיינים, מודלים לניתוח שוק, מודלים בהתנהגות צרכנים, פיתוח מוצרים, מיתוג, הבריף, הפרזנטציה, הקונספט ועבודת הקראיטיב, קראיטיב פלנינג, תקשורת רב ערוצית, ניתוח קמפיינים מהארץ ומהעולם. 

המקצוע: מדיה פלנר
המדיה פלנר הוא זה שמחובר להרגלים של אנשים, במה הם צופים, מה הם קוראים, ולמה מאזינים. יודע לנהל משא ומתן ואוהב לקחת החלטות. כדי לנהל, לתכנן ולקנות מדיה צריך להכיר את המדיה, מי קורא איזה עיתון ? באיזה רצועות שידור ילדים בני 10 צופים? ולאיזה תוכנית רדיו בני ה60 מאזינים? האם כדאי לפרסם בשילוט חוצות ואיזו תגובה תביא חשיפה של המוצר שלנו באתר כזה או אחר באינטרנט? קמפיין שלם שהוכן לפרטים יכול להיות מפוספס עם תכנון לקוי של פריסת מדיה.


מנהל המדיה צריך להכיר את ערוצי הפרסום האידיאליים לשלב ביניהם, ולנהל מו"מ קשה על מנת למקסם את תקציב הפרסום לאימפקט חזק ואפקטיבי. על המדיה פלנר להיות נוכח כבר בתכנון מקדים של פריסת מדיה אופטימלית לקנייה, תוך שילוב מוקדם של המדיה פלנר עם צרכי הלקוח. לבדוק את המטרות למול התקציב ולהמליץ המלצות. להיות מעורב כבר בשלבי הקריאטיב הראשוניים לצורך המלצות. אחראי על תכנון, הערכות וניתוחים לפני ואחרי קנייה, לעקוב ולנתח פעילות מתחרים להיות אחראי על ביצוע הזמנת המדיה ופרסומן, לעדכן את התקציבאות ופלנר על כל שינויי בתכנית ולשמש כצינור מידע לכל מדיום חדש, להבין בתוכנות מדיה, CPT, פיפל מיטר REACH , רייטינג וכדומה. בקיצור חיית תקשורת, עם הבנה רחבה בתחום הפרסום.

בקורס מדיה פלנינג מתמקדים במבנה ותהליכי עבודה במשרד פרסום, יסודות השיווק לפלנרים, תקשורת שיווקית, שיווק ופרסום למגזרים, חשיבה יצירתית בפרסום, סדנת פרזנטציה, מיתוג, קניית מדיה, תכנון מסע פרסום, מאפיינים, פורמטים, קהלי יעד, מחירים, תוכנות לתכנון מדיה, מושגים בהפקה. סדנאות וסיורים בעיתונים, רדיו וטלוויזיה, קניינות מדיה, ניהול מו"מ, מכרזים, תכנון בעידן תקשורת רב ערוצית ועוד.