אין תמונה
בקרוב, יהיו עשויים מפלסטיק ולא ממתכות כבדות. סלולרים

נושאי איכות הסביבה נכנסו לחיינו בסערה. מסעות ההסברה של הגופים הירוקים חדרו לאט-לאט את שריון המודעות של הציבור, ויותר גופים, ארגונים וחברות לקחו על עצמם את המשימה להיות חלק מהמאמץ לייצר סביבה נקייה וחסכונית למען החיים על הכדור. מאמצים אלה הופכים להיות דומיננטיים ומכתיבים את השינויים באורחות חיינו.

השינוי מורגש בכל דבר, גם כאשר מדובר ברכישת מוצרי צריכה ביתיים. יצרניות האלקטרוניקה הבידורית-הביתית, כבר אינן מסתפקות בקרבות על הגודל, האיכות והעיצוב, ומכניסות למערך השיקולים נקודת מבט נוספת - מידת הידידותיות לסביבה של מוצריהן.

בתחום הטלוויזיות, ניתן לראות מסכים חוסכי אנרגיה, בתחום הטלפונים הסלולריים - מכשירים עשויים מחומרים הניתנים למיחזור כמו פלסטיק תירס, ובסגמנט המחשבים הולכות היצרניות על איחוד מערכות.

שיקולים שונים מנחים את היצרניות "ליירק" את המוצרים שלהן. לגבי הצרכן, בינתיים נראה שאם רצונו להשתייך למגמה הירוקה, הוא יצטרך להצטייד גם בכמות לא מבוטלת של ירוקים בכיס. ככל שהמוצר יהיה יותר חסכוני באנרגיה ויותר מתוחכם ברמת הידידותיות שלו לסביבה, הוא גם יהיה יקר יותר.

חברת סמסונג למשל, מציעה את טלוויזיית ה-LCD שלה, בגודל 70 אינץ' מדגם Rose. הטלוויזיה, המיוצרת בטכנולוגיית LED, מאפשרת לטענת סמסונג חיסכון של 50% באנרגיה בהשוואה לטלוויזיה זהה בטכנולוגיית LCD.

רק 296 אלף שקל, וזה שלכם

הטכנולוגיה שיוצרת את התמונה הסופית בטלוויזיות ה-LCD, מבוססת על פלורוסנטים קטנים שיוצרים את התמונה המלאה. לעומת זאת, טכנולוגיית ה-LED פועלת על בסיס שיטת התאורה הקרה ויוצרת רמת ניגודיות אינסופית המעניקה לצופים תמונה באיכות גבוהה מאוד. בנוסף, לטכנולוגיית LED מערכת לשיפור הצפייה, המבוססת על נתוני מחשב מהירים יותר המקנים לתמונה איכות, חדות וגוון המשפרים את איכות התמונה. בכדי לחסוך בחשמל וליהנות מאיכות התמונה הזו, הלקוחות הירוקים יצטרכו להוציא בארץ 296,000 שקל. לטענת סמסונג ישראל, בישראל כבר נמכרו 12 יחידות ממנה.

חומרים פלסטיים ממוחזרים

גם החברות המתחרות מציעות מסכי טלוויזיה שטוחים עם תו תקן ירוק -כמו ה-40W4500 של סוני, "הדגם הזה מצטיין בצריכת חשמל נמוכה, 0.3 ואט במצב המתנה, שימוש בחומרים פלסטיים ממוחזרים בלבד ועם אחוז פחמן הנמוך בכ-30% מכל טלוויזיה אחרת. אפילו הוראות ההפעלה כתובות על נייר ממוחזר", מספר משה דלג'ו, מנהל תחום סוני בישפאר. הדגם הזה גם עובר למצב המתנה לאחר עשר דקות בהן הטלוויזיה לא קולטת שידור ובכך חוסך חשמל. כמו-כן, יש למסך חיישן אור המקטין את עוצמת הבהירות כאשר החדר חשוך ושומר על אותה איכות תמונה.

חברה נוספת המשקיעה משאבים בתחום הירוק היא פיליפס, שלטענתה, הדאגה לאיכות הסביבה אצלה אינה רק עניין אופנתי כאשר מדובר במכשירי אלקטרוניקה וסגנון חיים. הקטנת צריכת הזרם במכשירי אלקטרוניקה בידורית, למשל, מחייבת תכנון יעיל של המעגלים והשבבים המשולבים במכשירים האלה. יעילות צריכת האנרגיה היא גם בביצוע העיבודים השונים הנדרשים על מנת להציג תמונה או להפיק צליל מדויק - מה שאומר עליית מדרגה בביצועי המערכת.

כיוון שפחות חשמל אומר גם פליטת חום נמוכה יותר - אמינות הציוד עולה, כמו גם אורך החיים שלו. אחרי הכול, התחממות היא אחד האויבים הגדולים ביותר של כל מכשיר אלקטרוני. פיליפס מציעה טלוויזיה ירוקה מדגם PFL5522D32 בטכנולוגיית HD, הצורכת לטענתה חשמל בהיקף הנמוך בממוצע ב-15% מהדגמים המתחרים.

גם פנסוניק דואגת להדגיש שהטלוויזיות שלה הכי ירוקות. יורוקום, יבואנית פנסוניק לישראל, מציינת שהחברה הצליחה להפחית את צריכת החשמל של המסכים שלה ב-50%, תוך כדי שיפור בעוצמת התאורה, כאשר הפאנלים החדשים בהירים ביותר מפי שניים מהפאנלים מהדור הקודם - תוך כדי ירידה דרמטית בפליטת החום של המסך על-ידי הקטנה משמעותית של העובי שלו ושל משקלו.

גם הסלולרי לא מתמהמה ונכנס לזירה. אחרי הדור השלישי, המצלמות ונגני המוזיקה, יצרניות הסלולר שמות היום יותר דגש על התחום המתפתח הזה. סמסונג ייצרה דגם חדש של טלפון סלולרי לשוק הקוריאני העשוי מפלסטיק המיוצר מתירס. הטלפון הסלולרי הראשון שייצרה תוך שימוש בפלסטיק הזה, הוא ה-W510. החברה נמנעה משימוש במתכות כבדות - כמו עופרת, כספית, או קדמיום - בתהליך ייצור המכשיר. הרעיון שבשימוש בפלסטיק המבוסס על תירס קיים כבר שנים רבות. עם זאת, רק לאחרונה, עקב מחירי הנפט הגבוהים ונושאי איכות סביבה, העניין חודש.

הדגם השני של סמסונג הוא ה-F268, שכולל בין היתר מנגנון התראה מיוחד המובנה כחלק מהמטען, ומודיע למשתמש מתי הסוללה טעונה במלואה. בנוסף, החברה וידאה שהאביזרים הנלווים ל-F268 לא מכילים PVC (פוליוויניל כלוריד) או BFRs (חומרים כימיים המעכבים בעירה, אך עלולים לזהם את הסביבה).

בסמסונג לא מסתפקים רק במכשירים האחרונים שהוצגו, החברה מתכננת להפסיק לעשות שימוש ב-PVC ו-BFRs באופן גורף עד שנת 2010. בנוסף לכך, מאז 2004 מפעילה סמסונג תוכניות מיחזור למכשירים סלולריים בקוריאה, תוכנית שהחלה לפעול ב-2005 גם בסין. כל מה שבעליהם של מכשירי סמסונג ישנים צריכים לעשות זה להחזיר את הטלפונים לאחד ממרכזי השירות של החברה באחת משתי המדינות, ואלו יימסרו למיחזור.

גם בארץ יש מפעל מיחזור כזה, אותו מפעילה חברת סולגוד בשדרות מאז 2006. המפעל לוקח את המכשירים שיצאו מכלל שימוש אצל המפעילות ומחדש אותם באופן המאפשר לשווקם מחדש במחיר מוזל. את הטלפונים המחודשים מוכר המפעל לחברות המספקות שירות תיקונים או מייצא אותם לשווקים מתפתחים.

טלויזית פלזמה (צילום: istockphoto)
כשהן עשויות מחומרים ירוקים, צריכת החשמל פוחתת. טלוויזיות | צילום: istockphoto

גם לנוקיה יש מכשיר ידידותי לסביבה עליו הכריזה בדצמבר האחרון - 3110 Evolve - שלא נמכר בארץ. הוא יוצר כך שחצי ממרכיביו ניתנים למיחזור והאריזה שלו הוקטנה כך ש-60% ממרכיביה ניתנים גם הן למיחזור. כמו-כן, הציגה נוקיה לפני שנה מטען שצריכת האנרגיה שלו נמוכה ב-94% מהסטנדרט של התקן האמריקני. בנוקיה טוענים שהם החברה הראשונה שמבקשת מהלקוחות שלה לנתק את המטען מהחשמל כאשר הטלפון הוטען בצורה מלאה. בחברה מספרים, שאם כל לקוחותיה ינתקו את המטענים כאשר אין צורך, החשמל שייחסך יכול להספיק לתחזוקה של 100,000 בתים אירופיים.

גם יצרניות המחשבים מגבשות כיוונים ידידותיים חדשים. כך, HP שהמחישה במחשב שלה מדגם ה-TouchSmart IQ500 איך היא מיישמת את הטכנולוגיה לטובת צמצום השפעות הלוואי של מוצריה על הסביבה. ל-TouchSmart עיצוב קצת שונה מהמקובל: יחידת המחשב "נארזה" במלואה לתוך קופסת המסך הדקה, והתפעול מבוסס על ממשק מגע.

חברות כמו HP ואפל החלו להציע בשנים האחרונים מחשבים המורכבים מיחידה אחת - מחשב ומסך. יחידת מחשוב ותצוגה אחת, מבטלת את הכפילויות שיש במערך המורכב ממחשב וצג נפרדים - דוגמת כבלי מתח, כפתורי הפעלה, ספקי כוח ורכיבים נוספים אשר דרושים להפעלת שני מוצרים. במקרה הזה, גם הלקוח מרוויח - כי הוא נהנה ממוצר קומפקטי וגמיש יותר, אשר מוכן להפעלה ישר מהקופסה.

על-פי HP טכנולוגיית ניהול האנרגיה בדגם ה-TouchSmart מסייעת לחסוך עד 86 קילוואט בשעה בהשוואה למחשבים מקבילים ללא מערכת כזו. כמו-כן, האריזה מיוצרת מ-100% חומר ממוחזר, תוך שימוש נרחב בנייר קל למיחזור, על חשבון פלסטיק ושימוש בכ-55% פחות מתכת וכ-37% פחות פלסטיק בגוף המחשב עצמו, לעומת מחשבים ומסכים סטנדרטים.

ב-HP מספרים שצוות העיצוב של ה-TouchSmart הניח, כי למרות שחומרי אריזה נפוצים (דוגמת פלסטיק מוקצף) ניתנים למיחזור, הרי שהיעדר תשתית מיחזור מקומית בשלוחות השונות, תותיר אותם בשלמותם. בנוסף, לקוחות מעדיפים את הנוחות שמתלווה למיחזור חומר אחד בלבד. לבסוף, הבחירה בפתרון של אריזת קרטון, נבע מהעובדה שפתרון זה הינו בעל ערך המיחזור הגבוה ביותר.

מיחזור מלא של האריזה

מיחזור (תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2)
נכנסים בקבוקים, יוצא סלולרי. מפעל מחזור | תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2

אריזת ה-TouchSmart עשויה מ-98% קרטון. הצוות אימץ את האתגר לייצר אריזה שלא רק יכולה להיות ממוחזרת - אלא כזו שתמוחזר בפועל. הצוות התחיל את עבודתו בצילום שאריות האריזה ממוצרים שזה עתה נפתחו. התצלומים סייעו לצוות להסתכל על אריזה כפסולת ולשאול שאלות בכל הנוגע לאופן בו התבצעו הדברים עד עתה.

דרך נוספת בה ה-TouchSmart מספק חיסכון משמעותי באנרגיה, היא על-ידי ניצול טוב יותר של מצב "שינה". מחקרים הראו כי משתמשים משאירים את המחשבים שלהם במצב עבודה (Idle) במשך שעות ארוכות במקום לעבור למצב "שינה". לאור זאת, TouchSmart עובר באופן אוטומטי למצב "שינה" לאחר 15 דקות של שהייה במצב פעיל ללא פעולה מצד המשתמש. מנגד, הושקעו מאמצים רבים בקיצור זמני החזרה למצב פעיל. כתוצאה, HP הצליחה להפחית את משך חזרת המערכת לפעולה לשלוש שניות בלבד. זמן האישוש הינו קריטי, שכן אחרת המשתמש יבטל את ברירת המחדל וימנע מהמחשב להיכנס למצב "שינה".

האלמנט השיווקי

גם ב-Dell מבינים שהטרנד הירוק לא יכול לפסוח עליהם. דגם ה-Studio Hybrid שהושק לפני מספר שבועות קטן ב-80% ממארז מיני-טאואר אופייני של מחשב שולחני וצורך לדברי החברה חשמל נמוך בעד 70%. מלבד נתונים אלו, אריזת המוצר תוכננה להיות ירוקה והיא כוללת הפחתת משקל חומרי האריזה בשיעור של 30%, ומיחזור בשיעור של 95%.

חברות האלקטרוניקה הבידורית המנסות להפוך את המוצרים שלהם לירוקים יותר, מבינות שנכון להיום, ההיבט הסביבתי אינו מהווה שיקול מכריע במסכת שיקולי הרכישה של הלקוח.

אז למה הן משקיעות כל-כך הרבה בפיתוח מוצרים ירוקים? לדברי קן בוסלי, מנהל צוות המחקר ב-HP "אם הלקוחות יבטחו בנו כחברה המקדמת אחריות סביבתית, הם גם ייקחו זאת בחשבון בשיקולי הרכישה. אנשים בוחנים ומתחברים לחברות בעלות אחריות חברתית וסביבתית. לא מדובר במוצר ספציפי כזה או אחר, אלא בתהליך הנוגע לכל רמות העשייה - החל מהחלת אחריות חברתית לכל אורך שרשרת האספקה שלנו ועד ליעילות אנרגטית במשרדי החברה".