לצרכנים הרוצים לחסוך בהוצאה על טואלטיקה, כדאי לעתים קרובות לרכוש אותם דווקא במרכולים, כמו אלה של רמי לוי או ויקטורי, ולא ברשתות הפארם — אף אם המוצרים מוצעים בהן במבצע. כך עולה מבדיקה שערך TheMarker בשיתוף פרייסז (PriceZ), פלטפורמה להשוואת מחירים.

בדיקה של 40 מוצרי טואלטיקה וניקיון ממותגים פופולריים מצאה כי מחירם הכולל בסופר־פארם גבוה ב–13% (80 שקל) מאשר ברשת רמי לוי — גם לאחר שמחירי מבצע שוקללו בבדיקה. עם זאת, סופר פארם אינה הרשת היקרה ביותר בקטגוריה — אלא מגה בעיר, שבה מחירם של 40 המוצרים היה הגבוה ביותר. לפי הבדיקה, הרשת היקרה אחריה היא שופרסל שלי, וסופר פארם דורגה שלישית. הסל הנמוך ביותר נמצא אצל רמי לוי — והיה זול ב–141 שקל (18%) מהסל הגבוה ביותר.

כך למשל, דיאודורנט קליר ג'ל של ג'ילט נמכר בשופרסל שלי ב–34.4 שקל בממוצע, 105% יותר מברמי לוי, שם הוא נמכר ב–13.7 שקל בממוצע. שופרסל שלי מציעה את מגני התחתון לילי נטורל ב–18.5 שקל בממוצע, 105% יותר מסופר־פארם, המוכרת אותו ב–9 שקלים בממוצע. על רצועות השעווה של ויט תשלמו בסופר־פארם 30.5 בממוצע - 103% יותר משופרסל דיל (15 שקל בממוצע).

ישראל מהיקרות בעולם

המחירים של מוצרי הטואלטיקה נמצאים בימים אלה על סדר היום של משרד הכלכלה, בראשות השר אלי כהן. לפי בדיקה שערך המשרד, מוצרי הטואלטיקה בקטגוריות מוטות יבוא יקרים ב–48% בממוצע לעומת מדינות אחרות — בעיקר באירופה ובארה"ב. כך למשל, בקטגוריית משחות השיניים נמצא כי ישראל יקרה בממוצע ב–33%; בדיאודורנטים לגברים המחירים בישראל גבוהים בממוצע ב–30%, ובדיאודורנטים לנשים ב–42%, לעומת המדינות שנבדקו. פער גדול במיוחד נמצא במוצרי המותג קולגייט (המתמחה המוצרים לטיפוח השיניים) — היקרים בישראל ב–49% בממוצע. את פערי המחירים הובילה ספיד סטיק עם מחירים ממוצעים הגבוהים בכ–60% מבמדינות שנבדקו.

מנהלים ברשתות סופר־פארם וניו־פארם זומנו השבוע למשרד הכלכלה כדי להסביר את המחירים הגבוהים שהם גובים עבור מוצרי הטואלטיקה.

מעבר לפערי המחירים לעומת חו"ל, מוטרד משרד הכלכלה גם מהפערים הגבוהים בתוך ישראל. לפי בדיקת המשרד, רשתות הפארם גובות מחירים הגבוהים בעשרות אחוזים בעבור מוצרי הטואלטיקה, לעומת רשתות המזון. הבדיקה שערכנו מחדדת את התוצאות של משרד הכלכלה, ומראה כי הבעייתיות מתבטאת בעיקר בפערים גדולים בין מחיר המחירון למבצעים — מה שהופך את הקנייה ללא מבצעים ללא משתלמת.

 

הרשתות חייבות לפרסם מחירים באינטרנט

באחרונה הוטלה על רשתות הפארם חובה דומה לזו שהטיל פרק השקיפות בחוק המזון על רשתות המזון — להזרים לאינטרנט את מחיריהן באופן שוטף, כדי להקל את ההשוואה בין המחירים בסניפים וברשתות שונות. מאז תחילת יולי מחויבות רשתות פארם שלהן יותר משלושה סניפים לפרסם באינטרנט את קובצי מחירי המוצרים בהן, לרבות המבצעים המוצעים ללקוחות.

בשלב זה רק סופר־פארם פירסמה את מחיריה. ניו־פארם עדיין אינה מעבירה את מחיריה לרשת, ולכן התריעה בפניה הרשות להגנת הצרכן כי היא עלולה להיקנס ב–1.1 מיליון שקל.

את כל פרסומי המחירים אפשר למצוא באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, אבל באופן לא ידידותי, שמקשה להשוות מחירים כראוי. בעקבות זאת, פותחו אפליקציות להשוואות מחירים, ובהן פרייסז, זאפ מרקט, CHP ו–MySupermarket, המתרגמות את הנתונים למען הצרכנים, ומאפשרות לערוך השוואה נוחה.

המבצעים מתחלפים במהירות

כשבודקים את המחירים בסופר־פארם ללא מבצעים — מתברר כי הם אכן גבוהים יחסית. אבל מאחר שזו רשת הידועה במבצעיה — ובכל רגע מוצעים בה עשרות מבצעים והנחות — חשוב במיוחד לבדוק את המחירים ברשת לאחר המבצעים. מבצעי הרשת מוגבלים בזמן, ולעתים אף מחייבים לקנות כמה מוצרים (1+1, מוצר שני בהנחה וכיו"ב) כדי לזכות בהנחה.

בסופר־פארם אפשר למצוא מחירי מחירון הגבוהים באופן ניכר ממחירי המבצע. כך למשל, מחיר המבצע הממוצע של דיאודורנט ספריי לגבר של אדידס הוא 15.4 שקל, ואילו מחיר המחירון הממוצע הוא 30 שקל — גבוה ב–95%. תנאי הקנייה במבצע הוא 1+1. מברשות השיניים של אוראל בי נמכרת במחיר מחירון ממוצע הגבוה ב–94% מחיר המבצע — 17.5 שקל לעומת 9 שקלים במחיר. הפעם ההנחה אינה מותנית ברכישת שתי יחידות.

מדובר בנתון משמעותי, בעיקר נוכח העבודה שהמבצעים בסופר־פארם מתחלפים מדי שבועיים, ולכן לא תמיד תמצאו את המוצר שבכוונתכם לרכוש במחיר מבצע. כדי לזכות במבצע תצטרכו לבזבז זמן על מעקב.

גם לאחר שקלול המבצעים, הסל של סופר־פארם אינו הזול ביותר — והמחירים ברשת נותרים גבוהים יחסית לרשתות האחרות שבדקנו. אסף חי, סמנכ"ל השיווק בפרייסז, אומר כי לאחר ההתייחסות למבצעים "אמנם אפשר למצוא פה ושם מוצרים שמשתלם לקנות בסופר־פארם, אבל לא באופן גורף".

בבדיקה שערכנו, המחיר שאליו התייחסנו הוא ממוצע בין הסניפים השונים של הרשת, כשבכל רשת הובאו בחשבון כמה עשרות סניפים. לפיכך, אם יש מבצע רק בסניף מסוים, הוא כמעט לא ישפיע על הממוצע. הממוצע משקף בעיקר מבצעים רשתיים, ולכן כדאי בכל זאת לשים לב למבצעים מקומיים בסניף הסמוך אליכם.

דני לוזון, משנה למנכ"ל סופר־פארם מסביר כי הרשת מוטת מבצעים, כי כל לקוח יכול למצוא את המבצעים המתאימים לו, וכי הסל הממוצע בה כולל שלושה מוצרים, בניגוד לסל ברשתות המזון, שהוא גדול הרבה יותר: "במרחק עשר דקות כמעט מכל בית יש סניף של סופר־פארם שפתוח שעות ארוכות, לעתים אף לתוך הלילה. זה רק חלק מחוויית הקנייה הייחודית שמציעה הרשת, וזה מאפשר לאנשים לבקר בה בכל פעם שהם צריכים משהו, ולאו דווקא לרכז קנייה גדולה".

לדבריו, לקוחות סופר־פארם מכירים היטב את המבצעים: "אנחנו מפרסמים את המבצעים בעלון הרשת, באתר ובאפליקציה, שנמצאת בכ–2 מיליון מכשירים, ושיעור השימוש בה גבוה מאוד. אנחנו משקיעים רבות בהתאמת הקופונים להרגלי הצריכה של כל לקוח, והמבצעים האישיים אינם מתעדכנים במערכת של משרד הכלכלה".

לוזון מוסיף כי "בכל שנה הרשת מפתחת מוצרים חדשים תחת המותג הפרטי לייף, ובכך מעניקה חלופה איכותית למוצרים הפופולריים במחירים הנמוכים בכ–20% ומגדילה את התחרות בענף. לאחר שהשקנו את חיתולי לייף בייביז — המחירים בענף ירדו באופן ניכר".

סניף רמי לוי בנשר (צילום: תומר נויברג, TheMarker)
סניף רמי לוי בנשר | צילום: תומר נויברג, TheMarker

אותו מוצר, באותה רשת - יקר פי שלושה

בבדיקה התגלה כי פערי המחירים בין אותו מוצר בסניפים של סופר־פארם אדירים. כך למשל, דיאודורנט סטיק אקסייט לגבר נמכר השבוע בחלק מסניפי הרשת ב–9 שקלים ובאחרים ב–29.9 שקל — פי יותר משלושה. ברשתות האחרות, הפרשי המחירים בין הסניפים נמוכים יותר — 20%–30% לרוב, ומספר המוצרים שבהם נמצאו פערים רחבים קטן בהרבה.

בנוגע לפערים בין הרשתות ובין הסניפים של אותה הרשת, מסביר חי כי "הבדיקה מראה שאפשר למצוא מוצרים הזולים בעשות שקלים במרחק הליכה זה מזה — לעתים אף באותו מרכז מסחרי. אנחנו ממליצים לצרכנים תמיד לבדוק ולוודא את המחירים לפני שיוצאים לקנייה — ואף במהלך הקנייה — מפני שהמחירים, ובעיקר המבצעים, משתנים בתדירות גבוהה".

על ההבדלים במחיר בין הסניפים אומר לוזון: "כל מבצעי העלון והקופונים תקפים לכל חנויות הרשת. אנחנו מאפשרים לזכיינים לעשות מבצעים מקומיים בהתאם להרגלי הצריכה של לקוחות הסניף. זו פעילות שולית. יש הבדלים בשיעורים בודדים מהמוצרים במגוון. הדוגמה של דיאודורנט סטיק אקסייט עשויה להיות מבצע שערך סניף אחד. צריך לזכור כי מערכת דיווח המחירים היא מערכת חדשה עבורנו, ועמדנו בהצלחה ובזמן בחובת הדיווח. אנחנו לומדים ונמצאים בקשר שוטף עם הגורמים הרלוונטיים, ומשתפרים כל יום כדי שנוכל לתת לצרכן את ההשוואה הנכונה ביותר".

משופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל מציעה ללקוחותיה מוצרים שונים בפורמטים שונים. פורמט הדגל בתחום המחיר הוא שופרסל דיל, שכפי שעולה בסקר מוביל את תחום הפארם במחירים נמוכים ובמגוון מוצרים רחב. שופרסל שלי הוא פורמט סופרמרקט המציע נוחות וקרבה לבית, וכן מחירים הוגנים בהשוואה למתחרים בתחום העירוני או השכונתי".

ממגה לא נמסרה תגובה.

כך בדקנו

בדיקת המוצרים נערכה ב–9–11 ביולי באמצעות אפליקציית פרייסז (PriceZ) — פלטפורמה להשוואות מחירים ברשתות המזון והפארם.

בחרנו 40 מוצרי טואלטיקה וניקיון של מותגים פופולריים, ובדקנו את מחיריהם בשבע רשתות גדולות, שלהן 40 סניפים לפחות: ויקטורי, רמי לוי, שופרסל דיל, שופרסל שלי, יוחננוף, מגה בעיר וסופר־פארם. רשת ניו־פארם לא נבדקה, מאחר שעדיין לא פירסמה את מחיריה באינטרנט.

המחיר שאליו התייחסנו הוא ממוצע בין עשרות סניפים שונים בכל רשת. מחיר המוצרים משקלל את המבצעים. סניפים באילת לא נכללו כדי למנוע השפעה של הפטור ממע"מ.
הסל כלל מגוון מוצרים, ובהם טיטולים, תרכובת מזון לתינוקות, מגבונים, דיאודורנטים, ג'ל גילוח, תחליבי רחצה, שמפו, רצועות שעווה, מגני תחתון, אקונומיקה, ג'ל כביסה ומשחות שיניים.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
נתניהו יגמור כמו אולמרט או כמו ליברמן?
הופכים רפש לזהב: כך ילדים בני 12 מרוויחים כסף משיגעון די מגעיל