רכב חדש מהניילונים הוא האופציה המועדפת על רבים, על אף ירידת הערך המידית לאחר הקנייה. אבל לא מעט מהנהגים החדשים קונים את המכוניות האלו מכסף שלא נמצא בכיסם. לפי נתוני משרד הרישוי, כי מחצית מכלי הרכב שעלו על הכביש ב-2016 נרכשו בהלוואות בנקאיות וכי על כחמישית (726 אלף) מכלי רכב רשום שעבוד בנקאי. הנתונים האלו חסרים, ואינן כוללים הלוואות שלא נלקחות מהבנק ומסלולי ליסינג.

האפשרויות והמסלולים הקיימים – ליסינג, תשלומים, הלוואה מהבנק לרכישה ישירה מהיבואן, ועכשיו גם רכב עם "אפס קילומטרים", הופכים את הנושא לקל יותר להגשמה. עובדה - רק בשנה האחרונה נרכשו בישראל קרוב ל-300 אלף כלי רכב חדשים.

ריבוי האפשרויות ומסלולי המימון מבלבלים מאד. כדי לעשות קצת סדר בדברים השווינו את כדאיות המסלולים השונים. מבינם, מסלול "אפס קילומטר" הוא החדש והפחות מוכר. מדובר במסלול חדש יחסית שמוצע בעיקר על ידי חברות ליסינג. החברות מציעות ללקוחות רכב חדש וזהה לחלוטין לזה שנמכר באולם התצוגה של היבואנית. ההבדל המשמעותי – הלקוח שירכוש את המכונית יהיה בעלים של רכב שמוגדר "יד שנייה מליסינג" ולא יד ראשונה. את המימון של רכישת רכב במסלול כזה ניתן לעשות באמצעות הלוואה מהבנק, הון עצמו או באמעות חברת המימון של חברת הליסינג.


לצורך השוואה התייעצנו עם אבי הורוביץ, יועץ ליסינג לחברות ולעסקים. הורוביץ לא קשור מסחרית לחברות או לסוכנויות רכב, ולכן יכול היה להציע נקודת מבט אובייקטיבית לגבי השוק.

המסקנה העיקרית שעולה מהבדיקה היא שלא המותג, שמירת ערך לאורך שנים או מחיר הרכב צריכים להיות בראש מעיינכם. שני הפרמטרים המהותיים ביותר שיש לבחון בעת קבלת ההחלטה היא הקילומטרז' שרוכש הרכב צפוי לגמוע בשנה ומספר השנים בהן הוא חושב להמשיך להחזיק ברכב. ויש גם תוצאות לגבי המסלול הכדאי ביותר עבורכם.

מכונית חונה ליד בית בבאר שבע (צילום: Shutterstock)
מה האפשרות הנכונה כשהמכונית בעיקר בחניה? | צילום: Shutterstock

עד 10,000 ק"מ ועד שלוש שנים

אם אתם חושבים להחזיק ברכב עד שלוש שנים, ואתם נוהגים יחסית מעט (עד 10,000 קילומטרים בשנה), המסלולים הכדאיים ביותר עבורכם הם ליסינג פרטי (מימוני) או הלוואה מהבנק.

בליסינג פרטי אתם משלמים על חלק יחסי מהרכב בתשלומים נוחים של עד שלוש שנים, ובתום התקופה יכולים לשדרג לרכב נוסף במסלול תשלומים דומה. ההלוואה מהבנק משתלמת, כיוון שהלוואות ייעודיות לקניית מכוניות זולות יחסית בבנקים. חשוב לזכור, שבשני המקרים הרכב משועבד לנותן ההלוואה עד לפרעונה, או סיום תקופה בליסינג פרטי.

"אפס קילומטרים" – כדאי רק אם תקבלו מעל 10 אחוזים הנחה לעומת מחיר רכב זהה חדש. רוב החברות מציעות הנחה של עד  10 אחוזים. ליסינג תפעולי אינו לא רלוונטי למי שחושב להחליף את הרכב בתוך שלוש שנים. הדבר מקובל בחברות שנותנות רכב לעובדיהן ולא בקרב לקוחות פרטיים. התשלום החודשי גבוה יחסית, כי הוא כולל גם כיסוי ביטוחי, שני טיפולים בשנה וחבילת אבזור מתקדמת.

השורה התחתונה: החלופה המשתלמת ביותר עבורכם היא ליסינג פרטי. אגב, אפשר לרכוש בנפרד חבילת אבזור מתקדמת ולשלם עליה במסגרת מסלול הליסינג הפרטי.

עד 10,000 ק"מ בשנה ומעל שלוש שנים

אם אתם נוהגים מעט יחסית אך חושבים להחזיק את הרכב יותר משלוש שנים אז ליסינג פרטי אינו רלוונטי עבורכם, כיוון שהמסלולים המוצעים בו מוגבלים לשלוש שנים. הלוואה מהבנק בהחלט באה בחשבון, אך המסלול הכי נכון לכם הוא רכישת רכב במסלול אפס קילומטרים, בתנאי שתקבלו הנחה של מעל 10 אחוזים. צריך לזכור, שבבואכם למכור רכב יד שנייה מליסינג, המחיר שתקבלו יהיה נמוך בהרבה יותר מ-10 אחוזים. במחירון החדש של השמאי לוי יצחק, מחיר רכב חדש במסלול אפס קילומטרים יכלול הנחה של 14 אחוזים.

חיפושית ישנה חונה על המדרכה בחיפה (צילום: Shutterstock)
ומה נכון למי שנאמן לרכב במשך שנים? | צילום: Shutterstock

 השורה התחתונה: החלופה המשתלמת ביותר עבורכם היא אפס קילומטרים.
הורוביץ מסביר: "אם אתם מקבל הנחה של 15 אחוז במסלול, שהיא די מקובלת, אז ברכישת רכב שמחירו 100 אלף שקלים  תרוויחו 15 אלף שקלים. נכון שמדובר ביד שנייה מליסינג, אבל ההנחה בקניית הרכב היא משמעותית בכסף שאתם משקיעים, וגם תפסידו פחות במכירה.

"כשאתם קונים רכב חדש באמצעות הלוואה מהבנק, אתם משלם מחיר מלא. הרכב הוא יד ראשונה אומנם, אבל מבחינה כספית זה פחות משתלם".

בין 10,000 - 25,000 ועד שלוש שנים

גם כאן, האפשרות המועדפת היא ליסינג פרטי, שמעניק תשלומים נוחים שפרוסים על פני כל התקופה. הלוואה מהבנק כדאית פחות. שוב, מסלול של אפס קילומטר ראוי רק עם הנחה מתאימה של מעל 10 אחוזים. הליסינג התפעולי יקר יותר ופחות רלוונטי.

השורה התחתונה: ליסינג פרטי.

בין 10,000 - 25,000 ומעל שלוש שנים

תקופה של מעל שלוש שנים הופכת את הליסינג הפרטי ללא רלוונטית. כדאי מאוד לשקול קנייה ישירה מהיבואן באמצעות הלוואה מהבנק. ליסינג תפעולי לא רלוונטי גם הוא. אפס קילומטרים, כדאי רק אם תקבלו מעל 10 אחוזי הנחה.

מכונית חונה ליד חוף בנהריה (צילום: Shutterstock)
ומה למי שאוהב לטייל? | צילום: Shutterstock

השורה תחתונה: ההנחה המשמעותית שאמורה להינתן מראש הופכת את מסלול האפס קילומטרים למשתלם ביותר במקרה הזה.

מעל 25,000 ועד שלוש שנים

אם אתם מבלים זמן רב על הכביש, הליסינג הפרטי הופך ללא רלוונטי עבורכם, כיוון שהמסלול מוגבל ל-25 אלף קילומטר בשנה. הלוואה מהבנק, לעומת זאת, יכולה להיות אלטרנטיבה ראויה. עם זאת, מי שנוהג מעל 25 אלף קילומטרים בשנה שוחק מהר מאוד את הרכב שלו וצפוי יותר לתאונות – אופייני לרכבי חברה. לכן, כדאי לשקול ליסינג תפעולי, שגם מכסה טיפולים וביטוח.

השורה תחתונה: ליסינג תפעולי.

מעל 25,000 ומעל שלוש שנים

בקטגוריה הזאת הליסינג הפרטי והתפעולי יוצאות מהמשחק.

 אין אפשרות לליסינג פרטי או ליסינג תפעולי; כדאי לחשוב על רכישה באמצעות הלוואה מהבנק או רכישה במסלול אפס קילומטרים.

השורה תחתונה: אפס קילומטרים. בעיקר בגלל ההנחה, כאשר אפשר לממן את הרכישה באמצעות הלוואה מהבנק.

אבי הורוביץ (צילום:  יחסי ציבור )
אבי הורוביץ | צילום: יחסי ציבור