ערב חג הפסח 2024 מתקרב, וההכנות לחג השנה קיבלו ממד חדש וחריג. יותר מחצי שנה אחרי פרוץ המלחמה בדרום והחשש מההתרחבות לחזית נוספת בצפון, לצד הקניות הרגילות לחג, רבים נאלצים לשקול רכישת מוצרי חירום, במקרה שיהיה צורך לבלות את החג במקלטים. רשימות הקניות משתנות, ותמהיל הקניות מצביע על חג לא שגרתי.

ההשפעות של החג חורגות השנה מהגבולות הפיזיים של ישראל. רבים מהישראלים שתכננו לנצל את החג לחופשה מחוץ לארץ נתקלים בשיבושים וביטולי טיסות, כך שחלקם עשויים למצוא עצמם חוגגים את הסדר במקום להתמזג בנופים זרים. מנגד גם משפחות שציפו לארח אורחים מחו"ל, נמצאים כעת באי ודאות לגבי הגעתם לארץ.

עוד בכסף

בבדיקה של סל מוצרים לפסח שכלל 83 מוצרים ברשתות השיווק, שבוצעה עבור mako על ידי "המכון לחקר הקמעונאות" ובאמצעות אתר "פרייסז", הרשת הזולה ביותר היא אושר עד. אחריה, בפער של שלושה שקלים בלבד, נמצאת רמי לוי, חברתה לצמד רשתות הדיסקאונט העמוק של המדינה. במקום השלישי נמצאת רשת יוחננוף, אחריה רשת מחסני השוק. שופרסל דיל נמצא במקום החמישי, עם פער של כמעט 130 שקלים מהרשת הזולה ביותר. בתחתית נמצאת רשת פרשמרקט, עם פער של יותר מ-200 שקלים בינה לבין הרשת הזולה ביותר.

מהסקר עולה שרמי לוי כבר לא מצליח לשמור באופן מובהק על המקום בראשון כרשת הזולה יותר. מנגד, הפער בין הרשתות הזולות ליקריות הפך למובהק הרבה יותר.

שהעבודה של רמי לוי בשמירה על המקום הראשון נעשתה קשה יותר, אבל הפער בין הרשתות הזולות ליקרות נעשה מובהק הרבה יותר.

מחיר הסל זינק לעומת השנה שעברה

השנה הסקר התמקד לא רק בזיהוי הרשת שמציעה את הסל הכי משתלם, אלא גם בניתוח השינויים במחירים לעומת שנה קודמת, מסביר ד"ר חזי גור מזרחי, מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות. הממצאים מראים שהסל הממוצע התייקר בכ-3.30%. שיעור שאם היה נלקח מהשכר, היה מורגש בכיס של כולנו.

הרשת שבה נרשמה ההתייקרות המשמעותית ביותר היא רמי לוי. הסל ברשת הזו יעלה לכם 5.99% יותר לעומת השנה שעברה. עם זאת, הרשת מצליחה לשמור על המיקום הגבוה הרגיל שלה בצמרת הרשתות הזולות. אחריה בדרגת ההתייקרות ניצבת רשת יוחננוף, שם התייקר הסל ב-5.32%. גם היא הצליחה לשמור על מקומה, וגם השנה היא ניצבת במקום השני בדירוג המחירים ברשתות.

נכון לעכשיו, לא נראה שיש גורם כלשהו שמשפיע על עליות המחירים. רשתות השיווק לא נאבקות ביצרנים. אחרי פסח אנחנו עוד צפויים לגל התייקרויות של דיפלומט, הנקל סוד ונסטלה. התירוץ הרשמי: "עלות חומרי הגלם". נזכיר שזה היה התירוץ של שטראוס להעלות מחירים ולפיטורי עובדים, רגע לפני שחילקה דיבידנד של 270 מיליון שקל.

עלויות הייצור של מוצרי פסח גבוהות לעומת מוצרים שנמכרים לאורך כל השנה. ובכל זאת, היצרנים והמשווקים מנצלים את ההזדמנות לגבות יותר. לדוגמה: שקדי מרק רגילים של אסם נמכרים ברשתות הדיסקאונט ב-7.90-9.90 שקלים לחבילה של 400 גרם. שקדי הטבעות של אסם, הכשרים לפסח, נמכרים באותו מחיר – אבל לחבילה של 150 גרם בלבד. בתרגום ל-100 גרם – ב-296% יותר. ואסם כמובן איננה היחידה.

בניגוד לערב פסח של השנה שעברה, שבו מחירי המצות (באריזת חצי ק"ג) עלו בשיעורים שבין 11.1% ל-20%, השנה לא התייקרו המצות. כל הרשתות מתיישרות על המחיר של 29.90 שקלים.  באושר עד תשלמו 31 שקלים. ברמי לוי תשלמו 32.30 שקלים.

בינתיים, הרשתות ניצלו את ההפוגה בחובה לסמן מחירים כדי להפסיק או לצמצם את הסימון בחנויות ולהקשות על הצרכן להשוות מחירים. גם הרשתות ממשיכות לשחק עם המבצעים כדי לקלוע להשוואות המחירים של כלי התקשורת. המבחן האמיתי יהיה לקראת סוף השבוע. האם רשתות השיווק ינצלו את המתח הביטחוני כדי להמשיך ולהעלות מחירים ללקוחות שהשוואה בין מחירי קמח מצה לא עומדת בראש מעייניהם.

מה כלל הסל

במחקר חדש שבדק את מחירי הקניות לקראת חג הפסח, נבחנו 8 רשתות שיווק מובילות בישראל. במסגרת הסקר, נבדקו  83 מוצרים מקטגוריות שונות כולל מוצרי חג ואירוח, מוצרי ניקיון וכביסה, ירקות, פירות, מוצרי חלב ותחליפיהם ועוד.