מבעד לכל הקמפיינים, ההודעות והטלפונים מהמפלגות השונות שליוו את הבחירות, שמגיעות לשיאן היום –אולי לא שמתם לב שהיום קורה עוד דבר דרמטי לא פחות: עליית המחירים המשמעותית עליה הכריזו ספקים שונים, כבר בתחילת החודש. למעשה, באופן כמעט ״קוסמי״ מספר ספקים גדולים החליטו להעלות מחירים יחד דווקא היום, ביום בו אזרחי ישראל וכלי התקשורת מתמקדים בבחירות.

לידי mako הגיעו רשימות מוצרים מפורטות של המוצרים שיוניליוור, דיפלומט (בינתיים, דווקא הטונה לא ברשימה), טרה, שסטוביץ' ומחלבות גד ביקשו לייקר.

כרגע מדובר בקרב חפירות שבו כל צד מחכה שהצד השני יתקפל. במצב הנוכחי, ישנם ארבעה תרחישים אפשריים: הראשון, היבואנים והיצרנים הגדולים מתקפלים וממשיכים לשווק את המוצרים על פי המחירון הישן, או מודיעים על "דחייה נוספת" בהעלאת המחירים. התרחיש השני - רשתות השיווק מתקפלות והמחירים עולים.

בתרחיש השלישי הרשתות והיבואניות מגיעות להסכמות ביניהן נקודתיות שמאפשרות לכל אחת מהן להכריז על ניצחון ומשמעותה העלאת מחירים מצומצמת יותר. התרחיש הרביעי הוא מימוש של האיומים על הפסקת אספקת מוצרים לרשתות. התוצאה תהיה מדפים ריקים ממאות מוצרים שהתרגלנו אליהם אבל יש גם נקודת אור: הרשתות, שלא מעוניינות בחוסרים יתחילו לייבא מוצרים תחליפים – זולים יותר.

"המחירים לא יעלו"

מי שעומד כרגע בטווח, בין הספקים לאזרח הקטן הן רשתות השיווק, שמסרבות לעלות בינתיים מחירים. שופרסל, מובילת המרד, נכון לכתיבת שורות אלו, מסרבת לעליית מחירים רוחבית, ולא אישרה לספקים את המחירון החדש. האחרות מנסות לבלום מה שהן יכולות.

ההחלטה של שופרסל כבר גבתה ממנה מחירים בעבר, כשרק לפני כחודשיים הודיעה שאיננה מסכימה להעלאת מחירי הקרמבו. בעקבות כך שופרסל לא מוכרת קרמבו מאז, ומפסידה על כך סכום שעומד על כמעט 4 מיליון שקלים בחודש.

עתה, כשעל הפרק לא עומד רק מוצר הקרמבו אלא מאות מוצרים שמיובאים על ידי הספקים הגדולים בשוק, כל עוד הספקים לא יתיישרו ויחזרו בהם מהניסיון להעלות מחירים, ייתכן מאוד שבפעם הבאה שתגיעו לקניות בשופרסל לא תזהו חלק ניכר מהמותגים הנמכרים על המדפים.

כדי להיערך לאפשרות שמאות מוצרים שיעברו התייקרות לא ימכרו בסניפים בעקבות כך - שופרסל פועלים גם בשגרה כדי לייבא מוצרים חלופיים במקביל ולהגדיל את המלאי. גורמים ששוחחנו עימם בשופרסל מרגיעים – לא יהיו מדפים חסרים.

עגלת קניות בסופר, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ברשתות מתעקשים: המחירים לא יעלו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גם רשתות שיווק אחרות הודיעו שלא יתנו יד להעלאת המחירים הקרובה. ״אנחנו דואגים לצרכן לאורך כל השנה ולאו דווקא ב-1.11. המחירים לא יעלו״, פוסק רמי לוי. הוא לא חושף כיצד הוא מתכנן לבלום את העלאת המחירים, אבל מבטיח שהיא לא תקרה ולהפך – ברשת מתכננים להציע מבצעים ביום הבחירות החגיגי.

" צריך לזכור שהכוח הוא בידיים של הצרכן. אם הצרכן רואה מוצר יקר – שלא יקנה אותו. יש מוצרים מקבילים וגיוון רחב. אפשר לחסוך בצורה חכמה בין 20 ל-30 אחוז בכל קנייה באמצעות קניית מוצר מקביל״, מחדד לוי ומדגיש, ״הצרכן צריך להבין שהוא גם יכול להילחם ביוקר המחיה״.

גם ברשת ויקטורי החליטו שלא להעלות מחירים, ומצהירים שימשיכו לעשות הכל כדי שהקונים יקבלו את המחירים הטובים ביותר. ביוחננוף מדווחים שלא הגיעו להסכמות עם הספקים, ומודיעים שגם הם לא יעלו מחירים, ובמקום זה ידאגו לשורת תחליפים למותגים המוכרים. כדי להתמודד עם כך, החליטו ברשת יוחננוף להיערך מראש ולספק שורת מוצרים חליפיים שכבר לפני עליית המחירים הם זולים בעשרות אחוזים מהמחירים של המותגים היקרים.

"דווקא בתקופה שכזו, הביקוש למוצרים הולך וגדל"

מי שיצליח להיכנס לוואקום שנוצר כתוצאה מכשלון במשא ומתן עם הספקים הגדולים, אלו יבואנים שמציעים מוצרים חלופיים במחיר זול יותר לצרכן. דוגמה לכך היא חברת וילי פוד, העובדת עם מאות יצרנים ברחבי העולם. ״החלטנו שאנחנו רוצים למקסם את היותנו מענה ליוקר המחיה ולכן לא ביצענו עליות מחירים גורפות. יש מוצרים נקודתיים בהם נאלצנו לבצע עדכוני מחיר, אבל גם במקומות בהם עשינו זאת אנחנו עדיין משמעותית יותר זולים מהמתחרים״, אומר ארז וינר, מנכ״ל וילי פוד.

כך לדוגמא, שוקולד קליק עולה ברשתות 4.90 שקלים ל-65 גרם. במקום זה החליטו בויליפוד לייבא שוקולד ג'אזי –שעולה 3.33 שקלים ל-40-50 גרם. קרמבו של שטראוס עולה 15.90 שקלים ל-200 גרם, וירד מהמדפים אם שטראוס תמשיך להתעקש על עלייה, והצרכנים ימצאו את המותג: "תן בו" של וילי פוד (230 גרם) ב- 17.90 שקלים.

גם לטונה והגבינה הצהובה- שניים מהמוצרים שעומדים כל העת במרכז תשומת הלב יש תחליפים: רביעיית טונה סטארקיסט עולה כיום 24.90 שקלים, לעומת רביעיית טונה ויליפוד – 19.90 שקלים. גבינת צהובה עמק – 27.80 שקלים, לעומת גבינת גאודה יורו מחלבות אירופה– 19.90 שקלים. יוגורט מולר תות או יופלה תות  עולה 4.80 שקלים. במקומו תוכלו לרכוש יוגורט פרוביוטי בתוספת פרי של יורו מחלבות אירופה, ב- 2.90 שקלים. וגבינה בולגרית מעודנת מחלבות גד – 19.90 שקלים, לעומת גבינה בולגרית מעודנת יורו מחלבות אירופה – 10.90 שקלים.

"דווקא בתקופה שכזו, הביקוש למוצרים הולך וגדל", טוען וינר.״השילוב בין עליית המחירים המשמעותית והרצון של רשתות השיווק להגן על הצרכנים - מאפשרת לשחקנים כמונו להתבלט. בסוף, רשת שיווק לא יכולה להשאיר מדפים ריקים וכשיש אלטרנטיבה טובה מבחינת הנראות, הטעם והמחיר – זה ווין ווין. ראיתי בחודשים האחרונים איך בבת אחת סחורה שהבאתי וחשבתי שאמכור בארבעה חודשים מכרתי בשבועיים״.

אך לא רק רשתות השיווק עומדות בפני אתגר כתוצאה מהמאבק בהעלאת המחירים. צריך לזכור שאם כל רשתות השיווק לא יסכימו למחירון החדש באופן גורף, הספקים יעמדו באתגר משלהן – למכור את המוצרים שנמצאים במלאי שלהן, ובמיוחד מוצרים שלא ניתן להחזיק במלאי למשך זמן רב. אם העלאת המחירים אכן לא תאושר, ייתכן מאוד שלחלק מהספקים לא תהיה בסופו של דבר ברירה והם יבלמו את העלייה בעקבות כך.

מהעבר השני, ייתכן כי גם אם יצליחו להמשיך ולמכור את המוצרים בחנויות ורשתות אחרות שהסכימו להעלאה, ניתן לקוות שהצרכנים הישראליים ישימו לב לכך וישנו את הרגלי הצריכה שלהם, כפי שהוכח השנה בכל הקשור למרד הטונה והפסטה.

״השאלה היא מה יקרה בממשלה שתבחר. הממשלה היא שחקן משמעותי בהיבט של נכסים, מכסות, תהליכים בנמלים ובבריאות״, מסכם וינר ומוסיף, ״שאלה נוספת, היא איך הציבור יגיב. אם הצרכן ימשיך אוטומטית לרכוש את אותם מוצרים בלי להתייחס לעליית המחיר, הכל יימשך כרגיל והרשתות יישרו קו כי תפקידן הוא בסוף למכור. אם הציבור, כמו במחאת הקוטג׳ או הטונה ירכוש תחליפים המצב אולי ישתנה. אני מקווה שהציבור יבין שזה בסופו של דבר בידיים שלו״.