רשת אופנה פרסמה בעיתון מכירה מיוחדת עד 70% הנחה, הגעתי לחנות ומתברר שיש רק 2 פריטים ב- 70% הנחה. האם מותר לחנות לפרסם כך?

לא, בהתאם לסעיף 15(ב2) בחוק, עוסק שמפרסם מודעה על מכירה מיוחדת חייב להחזיק מלאי סביר של הפריטים הכלולים במכירה, בהתחשב במהות ובהיקף של הפרסום אלא אם כן ציין העוסק בהודעתו אחרת. גם בפרסומת בעיתון או בטלוויזיה יש לציין את המספר המינימלי של הפריטים שימכרו בהנחה המכסימלית ובתנאי שערכו של כל פריט עולה על 50 שקלים.

ראיתי פרסום באותיות גדולות ובוהקות: "מבצע: 50% הנחה". רק בקופה מתברר שההנחה היא רק על המוצר השני, והכוכבית הזו היתה מצויינת בשלט אבל באותיות קטנות. אני כלל לא מעוניינת לקנות 2 פריטים. האם מדובר בהטעיה?

כן, יש כאן חשש כבד להטעיה בפרסום שאליו הוא נחשף, כמו גם הטעיה על טיב ומהות השירות שניתנו לו.

קניתי במבצע חולצה בהנחה של 50 אחוזים. המוכרת אמרה לי שמאחר ומדובר בסייל, אין באפשרותי לבטל. האם זה נכון?

לא, תשובת בית העסק שגויה, ומהווה הטעיה על זכות הביטול. בעסקה פנים מול פנים, קרי באופן פרונטלי, מותר לצרכן לבטל את העסקה מיום הרכישה ועד תום שני ימים שלאחריו שאינם ימי מנוחה, בתנאי שלא הוסרה תווית המחיר ומחיר החולצה מעל 50 שקלים.

גם אם הצרכן קנה את החולצה במכר מרחוק (טלפון/אינטרנט), עומדת לו הזכות לבטל את העסקה תוך 14 ימים מיום קבלת הפריט. ב-2 התרחישים, במקרה של חרטה, דמי הביטול המקסימאליים יהיו 5 אחוזים מסך העסקה או 100 שקלים, הנמוך מבניהם.

לו מדובר בבקשה עקב הטעיה, פגם במוצר/אי התאמה, יוחזר לצרכן מלוא הכסף, וזאת ללא דמי ביטול.

האם מותר להחליף בגד שקניתי במסגרת סייל?

ככלל, החלפה אינה מעוגנת בחוק. זה תלוי במדיניות הספציפית של בית העסק.

חנות בגדים בקניון בתל אביב (צילום: lunopark, shutterstock)
חנות בגדים בקניון בתל אביב | צילום: lunopark, shutterstock

קניתי ג'ינס במבצע דרך האינטרנט, והחלטתי לבטל באותו יום שקיבלתי אותו כי הוא לא היה לי נוח. האם אחויב בדמי משלוח?

מאחר שמדבור בחרטה, הצרכנית תצטרך להחזיר את הפריט בעצמה.

אם מדובר בהחזר שאינו עקב חרטה (פגם במוצר/הטעיה/אי התאמה), בית העסק הוא זה שצריך לאסוף את הפריט מביתו או למקום האספקה. כאן אין דמי ביטול, כאמור, וגם לא דמי משלוח כלשהם.

רכשתי מעיל, באתר ישראלי, בהנחה של 40 אחוזים. המשלוח היה אמור להגיע למחרת לביתי בין השעות 11:00-13:00. השליח הגיע לבסוף ב-15:30. ביקשתי פיצוי עקב "חוק הטכנאים", אבל נאמר לי שאני לא זכאי מאחר וקניתי את המעיל במבצע. האם זה נכון?

לא. יש כאן הטעיה על זכות הפיצוי עקב חוק הטכנאים. אין משמעות להיותו של המעיל במבצע.

חוק הטכנאים חל, בין היתר, גם על הובלה של מוצרים שבית העסק מכר. במקרה זה, הצרכן הגיע באיחור של שעתיים וחצי מעבר לטוח שנקבע, ועל כן הוא זכאי לפיצוי על סך 300 שקלים. לו השליח היה מגיע באיחור של שלוש שעות ומעלה או כלל לא היה מגיע, הצרכן היה זכאי לפיצוי ע"ס 600 שקלים. איחור עד לשעתיים מעבר לטווח שנבע לא מקנה כל פיצוי.

קניתי שמלה תפורה למידותי בחנות, במבצע של 30 אחוזים. האם אני יכולה לבטל את העסקה תוך יממה ממועד עשיית העסקה?

לא. מאחר שמדובר בעסקה שמוגדרת כ"הזמנה מיוחדת", העסקה הנ"ל מוחרגת מזכות הביטול.

יחד עם זאת, אם מדובר בשמלה, שהצרכנית בחרה רק צבע ומידה שכבר היו בחנות מלכתחילה, הרי שלא מדובר בהזמנה מיוחדת, והביטול ייעשה לפי הוראות החוק.

עסק שמציע מבצעים, למשל: "70% הנחה על בגדי חורף" או "20% הנחה על הקולקציה החדשה" או "50% הנחה על אקססוריז" ועוד. האם עליו לציין את המינימום של הפרטים במלאי שבמבצע או מספיק מספר הפרטים המזערי (מינימלי) הכללי של המוצרים המוצעים בפרסום?

על בית העסק לציין את מינימום הפריטים במלאי של כל מבצע.

נכנסתי לחנות בעקבות פרסום מבצע לפיו "כל השמלות ב-99 שקל". ראיתי שמכל שמלה יש פריטים בודדים והמחיר המקורי שונה ממוצר למוצר. המחיר 99 שקלים לא הופיע על תווית המוצר, האם זה תקין?

אם המחיר 99 שקלים הוא המחיר של מספר פריטים, ניתן להציג בשלט בסמוך למוצרים, ולציין עליו את המחיר לאחר ההנחה, ובלבד שיהיה ברור על אילו מוצרים חל. כמובן, המחיר לפני הנחה חייב להיות מוצג על כל פריט.

שלט סייל על חנות (אילוסטרציה: Shutterstock)
שלט סייל על חנות | אילוסטרציה: Shutterstock

רכשתי 2 מוצרים בשווי 200 שקלים, במבצע 1+1, לאחר מספר ימים ביקשתי להחזיר רק מוצר אחד. בנוסף, רכשתי גם במבצע אחר של פריט שני ב- 10 שקלים. ברצוני לבטל רק מוצר אחד מעסקת ה- 1+1 ומוצר אחד מעסקת השני ב- 10 שקלים. האם יש חובה על העוסק לבטל? איזה סכום עליו להשיב לוי?

החוק אינו יורד לרזולוציה של ביטול "חצי עסקה" כאשר מדובר בעסקה משולבת ועל כן לא נוכל לתת חוות דעת בשאלת ביטול חצי עסקה. מאחר ומדובר בעסקה אחת וככל שיש לצרכן זכות ביטול, הפתרון הנכון הוא לבטל את כל העסקה, לקבל החזר כספי והצרכן ירכוש מחדש מוצר אחד. אותו הדבר גם אם אין זכות ביטול אולם העוסק נותן זיכוי.

אם העוסק וולונטרית מחליט שהוא מבטל חצי עסקה זה כפוף לשיקוליו, יחד עם זאת ייתכן שהסכומים לא יהיו "טובים" לצרכן ואז עומדת לו הזכות לבטל את כל העסקה. בכל אופן אנחנו לא יכולים לקבוע ערכית מה הסכום הראוי להחזר עבור ביטול חצי עסקה וכמו כן, בוודאי לא נוכל לאכוף עמדה כזו.

במבצע של "קנה חולצה וקבל את השנייה בחצי מחיר" - האם המגבלה של תקופת מבצע שלא תעלה על 35 יום עדיין רלוונטית?

אנו לא רואים בכך הפרה. יחד עם זאת, שימו לב שעל פי ההגדרה של מכירה מיוחדת המבצע תמיד צריך להיות לתקופה מסוימת, כלומר לא ניתן לקיים מבצע ללא הגבלת זמן.

האם מחיר מבצע שהופנה לחברי מועדון, להבדיל ממבצע שהופנה כלפי הציבור הרחב, הופך לאחר 35 ימים למחיר רגיל שיש להציגו על גבי המוצר?

לא. מחיר מבצע לחברי מועדון לא הופך לאחר 35 ימים למחיר הרגיל וזאת כדי שלא תהיה הצגה של שני מחירים שונים על גבי המוצר, כלומר - מחיר מבצע שהופנה לכלל הציבור ומחיר מבצע שהופנה לחברי מועדון.

אחרי 35 יום, יש להציג את מחיר המבצע שהופנה רק לכלל הציבור ולהפוך אותו למחיר הרגיל של המוצר.