פחות מארבעה חודשים עברו מאז ששופרסל הסבה את רשת ניו־פארם, שרכשה מהמשביר לצרכן, לרשת Be — והמחירים של מוצרי הטואלטיקה והפארם מזנקים. בדיקת TheMarker מגלה כי לא רק שמוצרי פארם לא הוזלו בעקבות רכישת ניו־פארם, אלא שהצרכן משלם יותר על מוצרים אלה גם ברשתות המזון שופרסל דיל ושופרסל שלי.

בחינת המחירים, שנבדקו בשלוש נקודות זמן שונות — שנה לפני שניו־פארם הוסבה ל–Be, מיד לאחר ההסבה וכיום — מלמדת כי Be אמנם מציעה מחירים נמוכים יותר מסופר־פארם במוצרים שנבדקו, אבל בעוד שמיד אחרי הרכישה Be הורידה מחירים לעומת ניו־פארם היקרה, בחודשים האחרונים המחירים ב–Be נוסקים במוצרים שנבדקו.

חמור מכך, המחירים ברשתות האחיות של Be מקבוצת שופרסל זינקו אף הם בחודשים שחלפו מאז הרכישה (Be הושקה בסוף נובמבר 2018) במוצרים שנבדקו. כך, הרשת העירונית שופרסל שלי העלתה בתקופה זו (פברואר 2019 לעומת דצמבר 2018) את מחיריהם של 13 מוצרים מסך המוצרים שנבדקו והוזילה רק שניים, כך שהסל שנבדק התייקר בממוצע בכ–70 שקל — עלייה של 11%. רשת הדיסקאונט שופרסל דיל ייקרה בתקופה זו 10 מוצרים והוזילה ארבעה, כך שהסל התייקר ב–45 שקל — עלייה 8%.

ההחלטה להעלות מחירים בחנויות המזון של שופרסל, כפי שעולה מהבדיקה, עשויה לנבוע מכך שהקבוצה חשה כי הכוח שנמצא בידה כיום כה גדול שהיא יכולה לייקר את מוצריה בלי שתסבול מאובדן מכירות ולקוחות. שופרסל היא רשת המזון הגדולה בישראל, עם מחזור של 12.5 מיליארד שקל בשנה. השחקנים הבאים אחריה הם יינות ביתן ורמי לוי  שיווק השקמה, עם מחזור קטן במחצית ואף פחות.

שופרסל היא גם הספקית הרביעית בגודלה בשוק מוצרי הצריכה עם מכירות של כ–3 מיליארד שקל למותג הפרטי, וכעת היא גם מחזיקה ברשת פארם המונה 74 סניפים.

רשות התחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים), שאישרה את הרכישה, הודתה כי קיימת חפיפה בפעילותם של הצדדים (שופרסל וניו־פארם) ובמוצרים הנמכרים על ידם. "נמצא כי המיזוג עלול להעלות חשש לפגיעה בתחרות באזורים שבהם אין מרכולים או חנויות פארם נוספים שקרובים מספיק לסניפי הצדדים. באזורים אלה, המיזוג עלול להביא למצב של מיעוט מתחרים וכתוצאה מכך ייווצר לשופרסל כוח שוק חד־צדדי", נמסר מהרשות בתקופה שבה בדקה את הרכישה.

הפתרון של מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, היה מכירת עשרה סניפי ניו־פארם לגוף אחר שיפתח במקומם רשת פארם חדשה. ואולם המהלך נחל כישלון חרוץ. עשרת הסניפים נמכרו לאחים איציק ושרון ניסנוב, שהקימו בהם את רשת סמארט פארם, ולאחר שלא הצליחו להתמודד מול סופר־פארםהחלו לחפש רוכשים לרשת ובמקביל סגרו שבע מתוך עשר החנויות, חלקן עברו לרשת סופר־פארם ואילו סניף בקניון מול הים באילת עבר ל–Be.

סיבה נוספת לעליית המחירים בשופרסל שלי ושופרסל דיל עשויה להיות ההשקעה הגדולה של שופרסל ב–Be, שהוקמה על בסיס הרשת הכושלת ניו־פארם. בינתיים הוסבו למותג החדש עשרה סניפי Be מתוך יותר מ–70 שנרכשו, בעלות כוללת של כ–30 מיליון שקל, ועד אפריל יוסבו חמש חנויות קיימות נוספות בעלות מוערכת של כ–15 מיליון שקל. את יתר 60 סניפי הרשת העבירה בינתיים הקבוצה שיפוץ קוסמטי — בעלות כוללת מוערכת של כ–20 מיליון שקל.

 

הוכחה נוספת לכאורה לכך ששופרסל החלה בהעלאת מחירי מוצרי פארם רק לאחר שהתחילה להפעיל את Be, ניתן למצוא בנתון שלפיו בעת השקת Be מחיר הסל בשופרסל דיל ושלי התייקר ״רק״ ב-4%, ואילו בשופרסל שלי בפחות מ–1% לעומת הסל שנה לפני ההשקה. בחודשים האחרונים, כאמור, מחיר הסל זינק.

 לוקחים לכיס את ההנחות מהספקים

גם המחירים שמציעה כיום Be לעומת אלה שהציעה בכובעה הקודם כניו־פארם (דצמבר 2017 לעומת פברואר 2019), נמוכים רק בכ–1% במוצרים שנבדקו — מחיר הסל בזמן פעילות ניו־פארם היה 657.50 שקל, לעומת 650.6 שקל כעת. בשל העובדה שמחיר הסל בניו־פארם היה נמוך רק בשלושה שקלים ממחירו בסופר־פארם, שהיתה היקרה ביותר גם אז — לא מדובר בבשורה צרכנית.

כשהשווינו את מחירי Be חודש אחרי השקתה לעומת שנה קודם לכן כניו־פארם, עלתה תמונת מצב חיובית לצרכנים, עם הוזלה של כ–11%. ואולם, כאמור, הוזלה זו נבלמה.

בענף הפארם והמזון העריכו כי Be קונה מהספקים סחורה במחירים הנמוכים בכ–12% מאלה ששילם עבורם רמי שביט, בעלי המשביר לצרכן, עבור ניו־פארם. זאת, בשל כוח הקנייה הגדול שלה ועמדת הכוח של שופרסל בשוק. מכיוון שהמחירים לצרכן ירדו רק ב–1%, ניתן להסיק כי שופרסל בוחרת, לכאורה, לשמור אצלה בכיס חלק גדול מההנחות שהיא מקבלת מהספקים, ולא להעבירן הלאה לצרכנים.

 

עליית המחירים בסופר־פארם ממשיכה

סופר־פארם ממשיכה להיות הרשת היקרה ביותר מבין הרשתות שנבדקו — הסל בסופר־פארם בפברואר עלה 745.4 שקל, יקר ב–18% מבשופרסל דיל. אחריה שופרסל שלי עם סל שעולה 684 שקל, ולאחר מכן Be עם 650.6 שקל.

כשמסתכלים על התמחור של סופר־פארם בנקודות הזמן השונות עולה כי כל עוד היא היתה שחקנית כמעט בלעדית בשוק הפארם בישראל, כשהמתחרה הראשית שלה היתה ניו־פארם המנומנמת, ללא גב כלכלי חזק או חזון אמיתי — היא הרשתה לעצמה לכאורה להעלות מחירים כמעט ללא גבול במוצרים שנבדקו.

מאז דצמבר 2017 ועד פברואר 2019 סופר־פארם ייקרה ב–13% את המוצרים שנבדקו. בסוף 2017 עלה הסל 660.6 שקל, אך ב–2019 הוא כבר עלה 84.8 שקל יותר לאחר ש–12 מוצרים שנבדקו התייקרו לעומת ארבעה שהוזלו. ההתייקרות הבולטת היתה של סכיני גילוח ג'ילט — אריזת 12 יחידות נמכרה ב–2017 ב–129.9 שקל, וב–2019 מחירה עלה ב–50 שקל ל–179.9 שקל — 38% יותר.

ואולם קפיצת המחירים הבולטת חלה בין דצמבר 2017 לדצמבר 2018 — אז ייקרה סופר־פארם את מחיריה ב–9% בסל שנבדק. מאז ש–Be הושקה ועד מועד הבדיקה בפברואר 2019, סופר־פארם העלתה מחירים ב–3% נוספים במוצרים שנבדקו.

הסיבה שסופר־פארם יכולה להרשות לעצמה להמשיך להעלות מחירים היא ש–Be עוד לא באמת נוגסת במכירותיה, ומשום שלסופר־פארם, על 243 סניפיה, פריסה נרחבת בהרבה עם סניפים במיקומים מיטביים, בעוד ש–Be היא עדיין רשת בינונית עם מספר סניפים קטן בהרבה ובמיקומים בעייתיים ברובם וחסרה נוכחות ביישובים רבים.

נתון נוסף שמלמד כי הצרכן יצא מופסד מהמהלכים האחרונים בשוק המזון והפארם: הסל היקר ביותר כיום (בסופר־פארם) יקר ב–13% מהסל היקר ב–2017 (גם בסופר פארם). הסל הזול ביותר כיום (שופרסל דיל) יקר ב–12% מהסל הזול ביותר ב-2017 (גם שופרסל דיל).

כך בדקנו

הבדיקה נערכה באמצעות אתר המחירים פרייסז ב–26 בפברואר 2019. המחירים שנבדקו נלקחו מהתאריכים 25 בדצמבר 2017, 24 בדצמבר 2018 ו–25 בפברואר 2019 — כל הימים שנבדקו הם ימי שני בשבוע, כדי לוודא כי אם יש מבצע יומי הדבר יתבטא בכלל הרשתות.

בבדיקה המקורית נבדקו יותר מ–100 מוצרים, אך נותחו רק 26 מוצרים שהופיעו בשלושת המועדים שנבדקו על פני כל ארבעת הרשתות. 

מבצעי הרשתות שנכנסו לבדיקה היו כאלה שאינם דורשים התניה נוספת מהצרכן, ובהם הוזלה של מוצר יחיד, חברות מועדון חינמית וקופונים המחולקים בחנות.

משופרסל נמסר בתגובה: "עם רכישת רשת ניו־פארם והשקת Be, קבוצת שופרסל חוללה תחרות והביאה בשורה צרכנית בשוק הפארם, שעד לפני שנה נשלט על ידי שחקן אחד בלבד. כפי שניתן לראות בבדיקה, שופרסל ו–Be מציעות את המחירים האטרקטיבים ביותר".

מסופר־פארם נמסר בתגובה: "הרשת מציעה לקהל לקוחותיה מבצעים משתלמים, המשתנים לעתים תכופות. בנוסף מציעה הרשת קופונים מותאמים אישית והטבות ללקוחות מועדון לייף סטייל, שאינם נכללים בבדיקה זו. המחיר הממוצע לפריט ברשת נמצא בירידה מזה שמונה שנים ברציפות".

יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:

הפתרון למצוקת עובדי ההיי־טק מצוי אצל נשים, חרדים וערבים

השינויים בשוק התעסוקה מטלטלים גם את עולם הלמידה