מונית הספיישל הבינעירונית עדיין נחשבת יקרה, אולם היא שימושית יותר מתמיד. בעיקר במדינה שמשביתה את התחבורה הציבורית שלה במשך יום בשבוע. כשמדובר בנסיעות בינעירוניות, קיימות שתי אפשרויות לקביעת גובה התשלום - מונה ותעריף שנקבע מראש על ידי משרד התחבורה, כדי שכולנו נוכל לנסוע במחירים הגיוניים מעיר לעיר.

את התעריף מפרסם בכל שנה משרד התחבורה, במסגרת צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים. מדובר במסמך בן כמה עשרות עמודים שנגיש לכולם באתר משרד התחבורה, ומכיל את כל אפשרויות הנסיעה והתעריפים המתאימים. אלה, מחולקים לשני סוגים: "תעריף מס' 1", בעד נסיעה לשעות שבין 5:30 ל-21:00, ו"תעריף מס' 2", לנסיעה בשעות שבין 21:01 ל-5:29.

אבל האם חברות המוניות עוקבות אחר התעריפים שקבע משרד התחבורה? לפי הבדיקה שלנו - לא ממש.

תחילה בדקנו את תעריפי הנסיעה מתל אביב לירושלים. לפי משרד התחבורה, נסיעה כזו, לפי תעריף 1, אמורה לעלות 296 שקלים. אבל, כשהתקשרנו לחברת "מוניות השקם", נאמר לנו שהנסיעה תעלה 350 שקלים. בחברת "מוניות הקסטל" המחיר היה גבוה אפילו יותר - 400 שקלים, כלומר יותר ממאה שקלים מהתעריף שקבע משרד התחבורה.

מוניות _(ארכיון) (צילום: Kobi Gideon / FLASH90, חדשות)
"המחיר כלל גםמזוודות", טענה אחת התחנות | צילום: Kobi Gideon / FLASH90, חדשות

בדקנו את התעריפים בשתי החברות הללו גם לגבי נסיעה בינעירונית קצרה יותר, מתל אביב לבת ים. נסיעה כזו אמורה לעלות, לפי משרד התחבורה, 52 שקלים. שתי החברות העדיפו שנשתמש במונה, אולם כשבכל זאת התעקשנו על תעריף קבוע מראש - "מוניות השקם" אמרו שנסכם עם הנהג, וצפו שהמחיר ינוע סביב 70-60 שקלים, ואילו ב"מוניות הקסטל" אמרו שנשלם לא פחות מאשר 100 שקלים.

עדיין במרכז הארץ, הפעם פנינו לחברת "מוניות לוד הצעירה", ושאלנו לגבי נסיעה מלוד לראשון לציון, ונסיעה מלוד לנתב"ג. הנסיעה הראשונה, שאמורה לעלות 55 שקלים לפי תעריף משרד התחבורה, הוצעה לנו בסכום כמעט כפול של 100 שקלים. הנסיעה השנייה, לנמל התעופה בן-גוריון, שאמורה לעלות 62 שקלים - הוצעה לנו ב-75 שקלים (לא כולל עלות המזוודות, אגב).

בהמשך, בדקנו את התעריפים בירושלים, בשתי חברות המוניות "מוניות הפלמ"ח" ו"מוניות גבעת שאול". התעריף שקבע משרד התחבורה לנסיעה מירושלים לתל אביב הינו, כאמור, 296 שקלים; שתי החברות הציעו נסיעה בסכום של 300 שקלים - הפרש סביר לכל הדעות. אולם, כששאלנו לגבי נסיעה לים המלח, שאמורה לעלות 463 שקלים, המחירים קפצו, גם הפעם בשתי החברות, ל-550 שקלים.

אחרי שגם המוניות בירושלים אכזבו, פנינו צפונה, והפעם בדקנו את תעריפי הנסיעה מחדרה לחיפה, ומחיפה לתל אביב. הן חברת "א.פ רוממה מוניות" והן חברת "מוניות בקריות" הציעו לנו לשלם 250 שקלים עבור הנסיעה מחדרה לחיפה, שאמורה לעלות 227 שקלים בלבד. ההבדל בין החברות ניכר דווקא בנסיעה לתל אביב, שאמורה לעלות 437 שקלים. כך, בעוד שחברת "א.פ רוממה מוניות" הציעו את הנסיעה ב-470 שקלים, חברת "מוניות בקריות" הפתיעה לטובה והציעה שנשלם 400 שקלים - הפעם הראשונה (והיחידה) שהתעריף שהוצע לנו היה נמוך מזה של משרד התחבורה.

מה קרה לחברת "גט"? (צילום: רונן בוידק)
גט טקרסי הבטיחו מחירים נמוכים יותר, אבל לפחות נצמדו לתעריף | צילום: רונן בוידק

לבסוף, בדקנו את התעריפים בדרום הארץ, או ליתר דיוק, בנסיעות מבאר שבע לאשקלון ולאשדוד, שאמורות לעלות 279 ו-334 שקלים בהתאמה. בשתי התחנות שבדקנו, "מוניות ניצן" ו"מוניות באר שבע נסיעות בינעירוניות" - הציעו לנו 300 שקלים בעבור הנסיעה לאשקלון, הפרש של כ-7.5%. בעבור הנסיעה לאשדוד, שכאמור אמורה לעלות 334 שקלים - הן "מוניות ניצן" והן "מוניות באר שבע" הציעו לנו לשלם 360 שקלים. יצוין, כי בחברת "מוניות באר שבע" הציעו לנו הנחה של 30%, אם נסכים לצאת ב-11:00 במקום ב-10:00, השעה שביקשנו במקור, וגם בחברת "מוניות ניצן" הסכימו להפחית בעלות, לאחר שהסברנו כי זכינו להנחה בתחנה המקבילה. במקרה הזה, היה מדובר במחיר נמוך מעט ממחיר המחירון.

ומה באשר לגט טקסי? בשנת 2013 נכנסה החברה לשוק הנסיעות הבינעירוניות, עם הבטחה למחירים נמוכים ב-3 עד 20 אחוזים מהמחירון הרשמי של משרד התחבורה. התקשרנו לחברה ובדקנו את תעריפי הנסיעה מתל אביב לירושלים, לחיפה ולבת ים. לאחר שהנציג בצד השני של הקו וידא באיזה תעריף מדובר (כלומר באיזו שעה אנחנו מתעתדים לנסוע) - הוא הציג בפנינו את המחירים המדויקים של משרד התחבורה - 296, 437 ו-52 שקלים בהתאמה. אולי לא נמוך יותר כמובטח, אבל לגמרי הוגן. עם זאת, אגב, נאמר לנו כי מדובר במחיר משוער - והמחיר הסופי ייסגר ביום הנסיעה, מול הנהג.

>> יש לכם תלונה צרכנית? כתבו אלינו money@mako.co.il

"על פי התקנות, ניתן לנסוע נסיעה בינעירונית במונית באמצעות הפעלת מונה או לחילופין באמצעות מחיר מחירון שנקבע על ידי משרד התחבורה", אומר אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה. "מחירון המונית מוטבע במונה, וכאשר הנוסע מבקש לנסוע בנסיעה בינעירונית באמצעות מחיר מחירון - נהג המונית אמור להקליד על גבי המונה את יעד הנסיעה, וכך הנוסע מקבל את מחיר הנסיעה המדויק שקבע משרד התחבורה באופן אוטומטי".

"חשוב לדרוש קבלה מהנהג, שכן כך יכול הנוסע לוודא כי אכן שילם את מחירה המדויק של הנסיעה, ולא נגבה ממנו תשלום יתר. בכל מקרה שנהג מונית סירב להפעיל מונה או גבה תשלום יתר מעבר למצוין במחירון - ניתן להגיש תלונה במשרד התחבורה והיא תטופל במלוא החומרה".

תגובות

מוניות השקם: "בנוגע לנסיעה לבת ים, נהוג לנסוע לפי מונה או לסכם עם הנהג. באשר לנסיעה לירושלים, אכן, התעריף הישן 350 שקלים, הוא אכן ירד".

מוניות הקסטל: "המחירים שלנו כוללים מזוודות ודברים נוספים שלא כלולים בתעריף של משרד התחבורה. בכל מקרה, כל נוסע יכול לבחור במונה במקום בתעריף קבוע מראש".

מוניות לוד הצעירה: "חלק מהמחירים שאנו מציעים נמוכים מהמחירון, אבל בכתבה בדקו רק מספר מצומצם של יעדים".

מוניות גבעת שאול: "לא גבינו מחיר גבוה, אלה המחירים בכל תחנת מוניות".

א.פ רוממה מוניות: "בדרך כלל אנחנו גובים 450 שקלים, זה מחיר שנקבע מול הנהג. לנוסעים יש אפשרות למונה".

מוניות בקריות: "'מוניות בקריות' היא תחנת המוניות הזולה ביותר בקריות, ונוהגים להציע מחירים זולים יותר מאלה של המונה. המחירים שמוצעים תלויים בין השאר בסדרן שעונה לטלפון".

מוניות ניצן: "מחיר הנסיעה הוא שקלול המורכב ממספר דברים, כמו הזמנה טלפונית, נוסע שלישי, מזוודות ועוד. המחיר שמקבלים הוא אף פעם לא קבוע, והמחיר האמיתי ניתן בזמן אמת ולא בבדיקה טלפונית. לא חוקי לגבות תעריפים גבוהים משל משרד התחבורה, וקשה לי להאמין שתחנות מוסדרות יעשו כך".

מוניות באר שבע נסיעות בינעירוניות: "כשפונים אלינו בטלפון להצעת מחיר, אנחנו תמיד מציעים מחיר נמוך ממחירון משרד התחבורה, ולראייה המחיר שהוצג עבור הנסיעה המאוחרת יותר".

תגובת תחנת מוניות הפלמ"ח לא התקבלה עד לפרסום הכתבה.