עסקה ראשונה של אספקת חשמל מוזל ללקוחות פרטיים בהיקף רחב באמצעות ספקים מחוץ לחברת החשמל אושרה לאחרונה, כשקבוצת גינדי חתמה עם סלקום אנרג'י על הסכם לאספקת חשמל לדיירי גינדי TLV' אשר ייהנו מתעריף חשמל מוזל של כ- 10 אחוזים. מדובר בהוזלת חשבון החשמל במאות עד אלפי שנים בשנה. שיתוף הפעולה בין קבוצת גינדי לסלקום אינרג'י, צפוי להניב לסלקום מהעסקה - כ-3 מיליון שקלים בשנה.

בנובמבר 2018 אושרה ההסדרה והרפורמה במשק החשמל שפתחה את הדלת ליצרנים ולמספקים פרטיים להתחיל למכור חשמל גם לצרכנים ביתיים. עד לפני שנים בודדות, חברת החשמל לישראל ייצרה 100 אחוזים מהחשמל שנצרך במשקי הבית במדינה, אבל בשנים האחרונות קמו יצרניות חשמל פרטיות וחמש תחנות כוח הופרטו או נמצאות בתהליך הפרטה. כיום חברת החשמל אחראית לייצור כ-60 אחוזים מהחשמל בלבד, והנתון הזה צפוי להתכווץ ל-35 אחוזים בהדרגה עד 2026, בהתאם להוראות הרפורמה.

סלקום אנרג'י היא לא החברה היחידה שקיבלה רישיון לספק חשמל מחוץ לחברת החשמל – למעלה מ-20 חברות קיבלו רישיון כזה, בהן הוט, בזק, פזגז סופר גז ועוד.

איך עובד התהליך בשטח?

שוחחנו עם ניר יוגב, מנהל הרגולציה ומיזם החשמל בסלקום אנרג'י שמסביר הכל על התהליך:

"כל יצרני החשמל, חברת החשמל (כ-60 אחוזים) והיצרנים הפרטיים (כ-40 אחוזים) מוכרים את החשמל לחברת נגה, שהיא חברה ממשלתית שהוקמה בעקבות הרפורמה, לניהול משק החשמל בישראל. סלקום אנרג'י רוכשת את החשמל מנגה במחיר סיטונאי, מה שמאפשר לה למכור לצרכן הסופי חשמל מוזל ב-5 אחוזים-10 אחוזים".

במה תלוי שיעור ההוזלה?

"בהרגלי הצריכה של הצרכן; העלויות שלנו נגזרות מאופן הצריכה של הלקוח  - חשמל שנצרך בשעות השיא (בין 17.00 ל-21.00) יקר בהרבה מזה שנצרך בשעות האחרות של היממה. לכן אנחנו בודקים מראש את הרגלי צריכת החשמל של הצרכן וההוזלה היא בהתאם. עם גינדי מדובר בשיתוף פעולה ייחודי, עם הנחה קבועה של 10 אחוזים".

ולצרכנים שלא מגיעים דרך שיתוף הפעולה הזה?

"כדי לייעל את צריכת החשמל של הצרכן, אנחנו מספקים ערכת חשמל חכמה בשווי מאות שקלים ללא תשלום ללקוחות שיתחייבו לשנה. הערכה כוללת שקעים חכמים ומתג חכם לדוד, שיהיה ניתן להדליק ולכבות מרחוק באמצעות אפליקציה. ניתן יהיה לקבל מידע על צריכת החשמל של כל מכשיר בנפרד, להפעיל ולכבות מכשירי חשמל שמחוברים דרך הערכה החכמה, ולקבל מידע על היסטוריית השימוש בחשמל. כלומר לא עוד חשבון חשמל עם מספר אחד של סכום לתשלום, אלא ממש משהו שמקביל לפירוט השיחות של חשבון הטלפון".

כל אחד יכול להתחבר לספק אחר מחברת החשמל?

"רק מי שיש לו מונה חכם יכול להתחבר. כיום יש כ-40 אלף מונים חכמים לצרכנים פרטיים. חברת החשמל התחייבה להתקין עוד כ-450 אלף מונים פרטיים בשנתיים הקרובות".

איך עוברים לספק האחר?

"ההתנתקות מחברת החשמל והמעבר לחברה הפרטית – מדובר בתהליך דומה של מעבר בין מפעילים סלולריים הקרוי התניידות. ואולם, התהליך בחשמל הוא ארוך הרבה יותר, משום שמדובר בשלבים ראשוניים של המהפכה באספקת החשמל, והוא אורך כחודש וחצי. אין צורך בשינויים פיזיים בארון החשמל – הכל מתנהל וירטואלית. כמו בסלולר, לקוח שירצה להתנתק בעתיד מסלקום אנרג'י יוכל תמיד להתנייד לחברה אחרת".

אתם תספקו חשמל מוזל רק ללקוחות סלקום קיימים במוצרים האחרים שלכם?

"השירות מוצע לכולם. עם זאת, לקוחות סלקום יקבלו הטבות נוספות".

מה קורה כשיש תקלה באספקת החשמל לצרכן? למי פונים?

"החשמל שמסופק ללקוח מגיע מחברת החשמל לישראל, לכן בעת תקלה פונים אליה".

גם חברות הגז החלו לספק חשמל לצרכנים פרטיים

גם חברת פזגז ספקית הגז הגדולה, החלה לספק חשמל לצרכנים פרטיים; החברה מציעה ארבעה מסלולים שמעניקים הנחות לעומת תעריפי חברת החשמל לצרכנים פרטיים. החברה מציעה מסלול של 5 אחוזים הנחה על צריכת חשמל בשעות היום ו-10 אחוזים על הצריכה בשעות הערב,. לעומת התעריף של חברת החשמל. ניתן לבחור הנחה קבועה שניתנת כזיכוי שנתי בגובה 400 שקלים על החשבון.