כמה ימים לפני הכריסמס ביקרתי בצרפת. צפייה במקבצי הפרסומות בשידורי הטלוויזיה הצרפתית בשעות הערב, מקבצי פרסומות המנוצלים מסורתית בימים שלפני הכריסמס לקניות אחרונות לפני החג, הוכיחה לי רשמית שענקית קמעונאות האונליין, אמזון, כובשת גם את אירופה.

מעל ל- 50% ממשדרי הפרסומות היו של פרסומות של אמזון: שכחת לקנות מתנות למשפחה? אמזון תדאג שהם יקבלו זאת בתוך שעות מרגע שתזמין. אתה חושק באייפון החדש של אפל? בתוך שעות הוא אצלך במשרד. ללכת לקניון? לעמוד בתור? לבזבז זמן? בשביל מה, מיותר, אמזון עושה הכל בשבילך.

האמת, נשמע מרשים ביותר.

אמזון מרחיבה מידי שנה את השווקים בהם היא פועלת, כובשת נתחי שוק, מדינה אחר מדינה. לאחרונה נפוצו שמועות רבות על כך שאמזון שוקלת להתחיל לפעול גם בישראל. שמועות אלו נבעו בעיקרן, מביקור שערכו לאחרונה בישראל מספר בעלי תפקידים מהחברה במטרה לאתר ולבחון מרכזים לוגיסטיים שיאפשרו להפעיל את שרשרת האספקה של החברה בישראל.

עוד מוקדם להסיק מכך שאמזון אכן קיבלה החלטה להתחיל לפעול בישראל ואם כן מתי, אבל עצם המחשבה על כך, מעוררת אצלי תהיות לגבי המשמעויות שיהיו לכך על הרגלי הרכישות של הצרכן הישראלי, והשפעתן על שוק הקמעונאות והקניונים בישראל.

אמזון שינתה בשנים האחרונות בצורה ניכרת את הרגלי הקניות בשוק האמריקאי תוך הפחתה ניכרת של ביקורי הצרכנים האמריקאים בקניונים רבים בארה״ב, וגרמה באופן ישיר לסגירתם של קניונים ומרכזי קניות רבים בארה״ב.

ירידה בתנועת הצרכנים מחוץ לבית או למשרד, פגעה קשות גם בהכנסותיהן של רשתות הקמעונאות הגדולות הפיזיות בארה״ב ואף הן מנסות, בעקבות אמזון, להעביר חלק ניכר מפעילותן לשוק האונליין והמשלוחים עד לבית.

חשוב לציין, תחום קניות האונליין בארה״ב מפותח מזה שנים רבות. צרכנים אמריקאים רבים, כתוצאה בין היתר מהמרחקים הגדולים בארה״ב, מבצעים את רכישות מוצרי ה - Non Food שלהם (אופנה, מכשירי אלקטרוניקה, צעצועים ועוד) באמצעות אתרי האונליין הרבים הפועלים בשוק האמריקאי.

אמזון, שזיהתה את רחשי ליבם של הצרכנים האמריקאים הסתערה עם כל עוצמתה הכלכלית על שוק האונליין האמריקאי וכבשה נתחי שוק גדולים מאד על חשבון הקניונים והרשתות הקמעונאיות הפיזיות הגדולות בארה״ב.

אמזון השכילה לשלב בפעילות בשוק האונליין גם רכישה של רשתות קמעונאיות מזון פיזיות כדוגמת אול פוד, ובימים אלו רחשים בשוק מנבאים שאמזון עומדת לרכוש את ענקית הקמעונאות טרגט, מה שיהפוך אותה לענקית הקמעונאות השנייה בגודלה בארה״ב אחרי וולמארט.

מבלים בקניון, קונים באינטרנט

כיצד כניסת אמזון, אם וכאשר, לפעילות בישראל תשפיע על השוק בישראל?

קשה לנבא כיום האם הצרכן הישראלי אכן ישנה במהירות את דפוסי הרכישה שלו כפי שקורה כיום במדינות המערב.

מדינת ישראל היא מדינה בעלת שטח גיאוגרפי קטן, קניונים נפתחו ועדיין נפתחים בישראל כמו פטריות אחרי הגשם, והמרחק מהבית לכל קניון הינו לעיתים מספר דקות נסיעה או הליכה קצרה ברגל.

הצרכן הישראלי נהנה מעצם הביקור בקניון. הוא רואה בביקור בקניון חוויה שלא תמיד מסתיימת ברכישה אלא כמקור בילוי ושהייה לבילוי עם המשפחה. הוא ידוע כחשדן, ולאורך שנים הוא רגיל ומצפה לראות בעיניים את המוצר אותו הוא רוכש, במיוחד בתחומי האופנה שלמדידת הבגד ומישוש הבד, יש משמעות גדולה מאד לצרכן הישראלי.

האם זה אומר שהקניונים והרשתות בישראל צריכות לשים את מבטחן בהרגלי צרכנות ותיקים אלו? התשובה שלילית.

הצרכן הישראלי עשוי להמשיך לבקר בקניונים כחוויית בילוי משפחתית, אבל לאורך זמן הוא עשוי להרחיב במקביל את קניותיו באתרי האונליין ובראשן אמזון.

סתיו שחם (צילום: רונן אקרמן)
סתיו שחם | צילום: רונן אקרמן

בסופו של דבר, הנוחות של המשלוח עד הבית בשילוב עם מחיר אטרקטיבי - יוביל לשינוי הרגלי הצריכה גם בישראל כמו בכל העולם המערבי.

הרשתות הקמעונאיות בישראל צריכות להיערך לסיטואציה זו באמצעות הקמת מערכי קניות אונליין של מוצריהן וקידומן שיווקית, הקמת מערכי שילוח ואחסון, שדרוג מערך שרשרת האספקה שלהן כך שיהיה יעיל, שיתופי עם הספקים וערוך לתמיכה בשינוע ישיר ממחסני הספקים עד לבית הלקוח.

רשת קמעונאית בישראל שלא תהיה ערוכה לכך, קיימת סבירות גבוהה שתוך מספר שנים תהפוך ללא אקטואלית לצרכן הישראלי.

והקניונים? הם חייבים להמשיך ולשפר את החוויה למבקרים, לנצל את שטחי הנדל״ן שלהם להקמת מתחמי  קליק אנד קולקט לאיסוף מוצרים שנמכרים באונליין (כפי שהחלה להקים חברת ביג מרכזי קניות בישראל), ולשמור על זהותם כיצרני חוויית בילוי ולא רק כמרכז למסחר.

רו״ח סתיו שחם הוא מנכ״ל חברת סגמנט טכנולוגיות מידע, חברה בינלאומית לפתרונות טכנולוגיים לקמעונאות ולניהול מערכות שרשרת אספקה. בקרוב ישתתף בעונה החדשה של "הכרישים", שתעלה בערוץ קשת 12