חשבון בחוף ממן באילת (צילום: שלומי הרט)
צילום: שלומי הרט

זוג שישב במסעדה קיבל חשבון שבו חויב על שירות, לצד המילים "לא כולל שירות".

שלומי הרט וחברו אלי בקשי יצאו בשבוע שעבר עם עם שניים מחמשת ילדיהם לחופשה באילת. במהלך החופשה הם אכלו בסעדה בחוף "ממן", אחד החופים הידועים בעיר הדרומית. "השירות היה אדיב. המלצרית הייתה מקסימה ונעימה", שחזר הרט.

כאשר המלצרית הגישה את החשבון על סכום של 303 שקל, הבחין הרט בחשבונית ש-42 שקלים נוספו לחשבון בגין שירות, בלי שאיש אישר את התשלום  איתו מראש. מתחת הודפסו בגדול המילים "לא כולל שירות".

"המסעדה חייבה אותנו בדמי שירות של 42 שקל שהם 15 אחוז מהסכום שנדרשנו לשלם ומתחת לחשבון כותבים 'לא כולל שירות' שזה ממש לא חוקי ובעייתי", טוען הרט, "אי אפשר לחייב אותנו פעמיים לשלם דמי שירות. ביקשתי מהמלצרית לברר את העניין והיא ציינה שאי אפשר להסיר המילה 'לא כולל שירות' ושככה בעלי המקום עובדים כל הזמן שזה מקובל".

לדברי הרט הוא נתן למלצרית טיפ שמן למרות שהוא ובן זוגו חויבו לשלם את דמי השירות בתוך החשבונית.

"המלצרית ממש לא אשמה שקרה אלא בעלי המקום. פנינו עניין למועצה לצרכנות לבדוק את הנושא. אני מניח שאנחנו לא היחידים שמשלמים פעמיים דמי שירות גם למלצרית וגם לבעלי המקום", קבל הרט, "שבעלי המסעדות שכל תקופה 'הקורונה' התלוננו שהם סגורים ולא מאפשרים להם לפתוח לא יתפלאו שלאחר מכן שאנשים לא רוצים לשבת לאכול אצלם אם ככה מתנהגים ללקוחות".

על פי חוק הגנת הצרכן, סעיף 17ד' "לא יפרסם עוסק ולא ינקוב, במפורש או במשתמע, מחיר של נכס או של שירות המוצע לצרכן, אלא אם כן הוא המחיר הכולל בלבד ורק במטבע הישראלי". הצגת מחיר בבר או במסעדה, שאינו כולל דמי שירות או דמי אבטחה, וגביית תשלומים אלו כתשלומי חובה לאחר ביצוע העסקה מהווה לכאורה עבירה על החוק.

שלומי הרט ואלי בקשי  (צילום: אלבום פרטי)
שלומי הרט ואלי בקשי | צילום: אלבום פרטי

הרט פרסם פוסט בדף הפייסבוק על המקרה שהפך מהר מאוד לוויראלי וגרף מעלה מ-1,000 שיתופים ואלפי תגובות ולייקים.

לטענת המסעדה, הרט ובקשי ביקשו לשלם את הטיפ, אולם הם מכחישים זאת.

מהמסעדה נמסר בתגובה: "החשבון יוצא  ללא שירות ומוגש ללקוח.  לאחר מכן כל טיפ שמתקבל על פי חוק הטיפים שנכנס בינואר 2019 מחויב בהדפסה בקופה. מכאן יובהר שהלקוח ביקש לשלם 15% טיפ למלצרית שהם 39 שקלים, וגם נתן לה עוד 3 שקלים ביד. המלצרית הדפיסה את הטיפ תחת קטגוריה שירות שמחויבת על פי החוק והגישה שוב ללקוח. כאשר לא ניתן להוריד את הכותרת לא כולל שירות. מציע לכולם לעיין בחוק הטיפים ולהבין שעל פי החוק אנו חייבים להדפיס כל טיפ שהתקבל. אציין שאין יותר אין הכותרת לא כולל שירות".