החל ב-21 בדצמבר ייפסק בהדרגה מנהג התשלום במזומן באוטובוסים, בקווי חברת דן הנוסעים במטרופולין תל אביב. נוסעים באוטובוסים עירוניים יוכלו לשלם על הנסיעה באמצעות כרטיס רב־קו בלבד — בחוזים חודשיים או בערך כספי שצבור בכרטיס.

פעילות הטענת הרב־קו תיעשה מעתה באמצעים שהיו קיימים עד כה מחוץ לאוטובוס, ובהם הטענה בכספונטים, תשלום באמצעות אפליקציה של חברת הופ־און, ואתר האינטרנט של הופ־און. במקביל, פורשת חברת דן, בשיתוף עם הופ־און, מסופי טעינה ייעודיים בקיוסקים ובנקודות מסחריות נוספות. כמו כן, בימים אלה הושלם הסכם עם תל־אופן, מיזם האופניים השיתופי של עיריית תל אביב, שיאפשר טעינת רב־קו במסופים שליד תחנות העגינה של האופניים.

מה ישתנה באוטובוסים ב-21 בדצמבר?

עד היום יכלו הנוסעים לשלם לנהג האוטובוס במזומן עבור נסיעה בודדת, ואלה המחזיקים בכרטיס רב־קו יכלו לטעון את הכרטיס אצל הנהג במזומן. שני הדברים מתבטלים החל ב–21 בדצמבר.

אז מה יקרה במקום?

החל ב–21 בדצמבר התשלום לנסיעה ייעשה באמצעות כרטיס רב־קו בלבד — כרטיס ייעודי שבו טוענים כסף, ומעבירים במכשירי התיקוף שנמצאים באוטובוס ליד עמדת הנהג, ולפעמים גם ליד דלת היציאה ועוד נקודות בחלל האוטובוס. יש שני סוגים של כרטיס רב־קו: כרטיס אישי וכרטיס אנונימי, שניתן להעברה מנוסע לנוסע.

רפורמת הרב־קו החלה בירושלים לפני כחצי שנה. מ–21 בדצמבר היא תחול על כל קווי דן, ולאחר כחודש גם על קווים של זכייניות אחרות, העוברים בתל אביב ובין ערי המטרופולין — בני ברק, גבעתיים, חולון, בת ים, ראשון לציון ופתח תקוה. בסופו של דבר תכלול הרפורמה את כל המדינה, והיא מתקדמת בהדרגה לפי אזורי שירות, אך לא לפי זכיין (חברה מפעילה).

מה קורה אם עליתי בלי רב־קו לאוטובוס?

במשך תקופה המוגדרת כתקופת הסתגלות ומעבר, שתימשך בין חודש וחצי לחודשיים, נוסעים עדיין יוכלו לשלם לנהג במזומן 10.90 שקלים, ובתמורה יקבלו כרטיס רב־קו שיהווה את התשלום על נסיעה זו. את הכרטיס שיקבלו מהנהג הם יוכלו לטעון בכסף לשימוש בנסיעות הבאות, והוא מכונה רב־קו אנונימי.

מה זה רב־קו אנונימי ומה הוא נותן לי?

רב־קו אנונימי מתפקד כמו כרטיסי מתנה שטוענים בכסף. ניתן לטעון אותו בכל פעם בסכום אחר, אך לא יותר מ–200 שקל. בכל פעם שעולים לאוטובוס או לרכבת, יורד ממנו סכום שווה ערך למחיר נסיעה מלא. במקרה של אובדן הכרטיס, אין החזר על הכסף שהיה בו ולא נוצל.

מה הוא רב־קו אישי ומדוע הוא משתלם?

רב־קו אישי נראה כמו רב־קו רגיל, אך מופיעים עליו תמונה ושם, וניתן לטעון בו הסדרי נסיעה משתלמים מסוג חופשי יומי וחופשי חודשי — סכום כסף קבוע המקנה זכות לנסיעות במספר לא מוגבל בתקופה מסוימת ואזור מסוים.

כך למשל, אפשר לטעון 213 שקל לחודש נסיעות בכל קווי האוטובוס והרכבות העוברים בין ראשון לציון בדרום ועד הקצה הצפוני של תל אביב, ופתח תקוה ולוד במזרח. אפשר גם לטעון בו 40 שקל למספר בלתי מוגבל של נסיעות במשך יום שלם בירושלים ותל אביב, או בתל אביב ובחיפה, בכל קווי האוטובוס והרכבת בשתי ערים וביניהן. כשגמלאים, ילדים, נכים וסטודנטים משלמים ברב־קו אישי הם זכאים להנחות מיוחדות. הנחות אלה אינן מוקנות בתשלום באמצעות רב־קו אנונימי.

אני נוסע מזדמן ולא רוצה הסדר נסיעה חודשי או יומי, האם כדאי להצטייד ברב־קו אישי?

כן, כי גם את הרב־קו האישי אפשר לטעון בכסף לנסיעות מזדמנות. הליך זה מכונה "ערך צבור" והוא משתלם יותר, כי כשמשלמים ברב־קו אישי מקבלים אוטומטית הטבה בשיעור של 20% ממחיר הנסיעה המלא. בנוסף, במקרה של אובדן הכרטיס האישי, אפשר לקבל החזר מלא של הכסף שהיה בו.

גם רב־קו אישי אפשר לטעון בסכום מקסימלי של 200 שקל, אך כאן הם מייצגים ערך נסיעות של 250 שקל לאדם מבוגר (כלומר הטבה של 20%), וערך נסיעות בסך 400 שקל לקשישים, ילדים וסטודנטים - שמקבלים באמצעותו הנחה של 50%.

איך מצטיידים ברב־קו?

רב־קו אנונימי אפשר יהיה לקנות אצל הנהגים במשך תקופת ההסתגלות.

רב־קו אישי קצת יותר מסובך להשיג, אבל מדובר בפרוצדורה חד־פעמית ולכן זה כדאי. אפשרות אחת היא להזמין כרטיס אישי באתר. אחרי מילוי פרטים ובתום תהליך שכולל סריקה של תעודה מזהה, צילום תמונת פספורט, צירופם לבקשה ותשלום עשרה שקלים, יתקבל אישור שפנייתכם נקלטה והכרטיס יישלח אליכם בדואר.

אפשרות אחרת היא לגשת לעמדות הנפקת רב־קו שקיימות בערים. רובן נמצאות בתחנות רכבת או תחנות אוטובוס מרכזיות, שם יצלמו אתכם ותקבלו את הכרטיס מיד ובמקום, תמורת אותם עשרה שקלים.

כדי לברר היכן אפשר לעשות זאת היכנסו לאתר הזה או חייגו *8787 למודיעין התחבורה הציבורית, והמוקדן יגיד לכם היכן נמצאת העמדה הקרובה אליכם. כדי להנפיק רב-קו לילדים מתחת לגיל 16, יש להגיע איתם בליווי הורה (לא כל מבוגר - רק הורה). והנה בילוי משפחתי מקורי, משמח ומלא אור לחנוכה: הולכים יחד להנפיק רב קו לכל אחד מבני המשפחה.

הצטיידתי ברב־קו, איפה טוענים אותו?

ביישובים ברחבי ישראל יש אלפי מקומות שבהם ניתן לשלם על חוזה תקופתי ברב־קו ולטעון בו כסף לשימוש מזדמן (ערך צבור). יש מקומות שבהם עמדת הטעינה מאוישת, אפשר לשלם בה במזומן והיא פתוחה רק בשעות מסוימות. יש גם עמדות אוטומטיות עם מסופים ייעודיים, שמקבלים רק אשראי ופעילים 24 שעות ביממה.

בנוסף - כמעט בכל הכספונטים מותקנת אפשרות לטעינת רב קו. כדי לדעת איפה יש עמדה שקרובה אליכם ומתאימה לאופן התשלום המועדף היכנסו לכאן, כתבו בתיבת החיפוש את שם היישוב וסמנו בתפריט שתחתיה את המאפיינים המבוקשים: מזומן, אשראי, מאויש, פעיל 24 שעות וכיוצא בזאת.

אפשר לטעון את הרב־קו גם באפליקציה סלולרית ודרך אתר האינטרנט של שני הזכיינים שמשרד התחבורה בחר לנושא: הופ־און וחברת רב־קו אונליין, לפי ההוראות שניתנות בכל אחד מהם. כדי לטעון באמצעות אתר יש לקנות בעשרה שקלים קורא כרטיסים, ולחבר אותו למחשב שדרכו משלמים.

יש לי חבר שמגיע מחו"ל. מה כדאי לו לעשות?

בתקופת ההסתגלות: לקנות רב־קו אנונימי מנהג האוטובוס ולטעון אותו בכספונט — רשימה של מיקומי כספונט נמצאת באתרים. אחרי תקופת ההסתגלות: לקנות רב־קו באחת מתחנות הרכבת או האוטובוסים המרכזיות, ולטעון אותו בכסף. בנמל התעופה יש עמדת הנפקה של רב־קו הפועלת 24 שעות ביממה (לא בשבת).

איך זה בעולם?

מגוון מאוד: ברוב המקומות בעולם נהג האוטובוס העירוני (בניגוד לאוטובוסים בינעירוניים) אינו מתעסק בתשלום ובכסף, כי מצפים ממנו להיות מרוכז בנהיגה ובמתרחש על הכביש.

הסדרי התשלום מגוונים: יש מקומות שבהם אפשר לשלם במזומן אבל רק בסוג מטבע אחד (רבע דולר, בניו יורק); יש מקומות שבהם קונים כרטיסי נסיעה בודדים בעמדות כרטוס הפזורות במקומות שונים בעיר (פורטלנד); יש ערים ומדינות שב הן אפשר לשלם במזומן, אבל רק סכום מדויק (סן פרנסיסקו), לקופה שגם מחזירה עודף (אוטובוסים ביפן), או לקופה שלא מחזירה עודף (אוטובוסים בלונדון).

יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:

מחיר הדלק צפוי לרדת בשיעור חד בחודש הבא

הלחץ הפוליטי למימוש הרפורמה בחברת החשמל הכריע את רשות המסים