בתחילת השבוע נחתם ההסכם הרשימי ורשת שופרסל הודיעה תהיה אחראית על כניסתה של רשת הסופרמרקטים ההולנדית SPAR לישראל. המהלך צפוי להפוך למאבק "ראש בראש" נגד קארפור, שאותה הביאה לארץ רשת יינות ביתן. מדובר בשתי רשתות מזון אירופאיות גדולות, שלכל אחת מהן מותג פרטי חזק וזול, שיכול להתחרות במחירים הישראליים. לרשת שפאר יותר מ-13 אלף סניפים ב-48 מדינות שונות, כשמקור שם המותג הוא sparen, "לחסוך" בהולנדית.

המהלכים האחרונים נועדו לפתוח את השוק לתחרות נוספת שמטרתה הסופית היא הוזלת המחירים לצרכן הישראלי,והשאלה המתבקשת הינה האם הן יביאו בשורה מבחינת מחירים ותחרות לרשתות הישראליות.

כדי להבין זאת, ערכנו השוואת מחירים על מספר מוצרים בינלאומיים בכדי לבדוק את המחירים של הרשתות הזרות מול הרשתות המובילות בארץ. לשם השוואה בדקנו את מחירי המוצרים ברשתות בארצות המוצא שלהם: קארפור בצרפת ו- SPAR בהולנד.

כפי שניתן לראות מהטבלה, מהמוצרים שבדקנו, נראה שרשת spar לא מביאה בשורה בעניין המחירים אל מול הרשתות הישראליות, אם כי יש מוצרים מסוימים שמצאנו במחירים מעט נמוכים  אך לא בפער ניכר. את הסל המשתלם ביותר בפער משמעותי היא דווקא ברשת קארפור.

אבל בנציגות הישראלית של spar טענו שמדובר בהשוואה לא נכונה. בהולנד, לדבריהם, spar עובדת בשיטה של חנויות נוחות, שמטבען יקרות יותר כיוון שנקנים בהן מעט מוצרים. ההשוואה המתאימה היא למדינות אחרות, בהן spar אכן מציעה חנויות מוזלות במחירים אטרקטיביים. הם הציעו השוואה של אותם מוצרים שבדקנו למדינה כמו אוסטריה. קיבלנו את הצעתם, והנה ההשוואה:

במקרה הזה, ההשוואה נוחה הרבה יותר ל-spar. כל המוצרים זולים הרבה יותר והסל זול משמעותית מהסל ברשתות הישראליות. האם גם אנחנו נזכה לאורז בחמישה שקלים ונטלה ב-15 שקל? לא בטוח.

נזכיר כי העלויות לא כוללת את מיסי היבוא, עלויות השילוח, הכשרויות, ההובלה, וגזירת הקופון של הרשתות."עליות היבוא הוא נתון משתנה מסגמנט לסגמנט, וישנם מוצרים שקיימים בגינם מכסים וישנם כאלו הפטורים בעקבות השוק הפתוח מהאיחוד האירופי", אומר ד"ר חזי גור מזרחי מנהל המכון לחקר הקמעונאות, כשנשאל מה עשויות להיות עלויות הייבוא לארץ והאם הן ישפיעו על המחיר שצפוי הלקוח הישראלי לשלם. "אם נתייחס לנתון גס שכולל עלויות שינוע ולוגיסטיקה, אישורי משרד הבריאות או מכון התקנים, צריכים לקחת תוספת על מחיר העלות כ-12 אחוזים, אך המחירים המוצגים באתרי המכירה של הרשת הם מחירים לצרכן".

ד"ר חזי גור מזרחי, המכון לחקר הקמעונאות (צילום: דניאל מאלאחובסקי)
ד"ר חזי גור מזרחי, המכון לחקר הקמעונאות | צילום: דניאל מאלאחובסקי

בכל מקרה, לטענתו של ד"ר גור מזרחי, הוא לא צופה בשורה משמעותית למלחמה ביוקר המחיה. "באופן חד משמעי אין ולא תהיה הורדת מחירים באמצעות הרשת spar,  וניתן להבחין גם עם תחילת השקת מוצרי קארפור בישראל שאין בשורת מחירים מלבד מספר גימיקים בודדים. הסל הוא מן הגבוהים בשוק".

היתרונות היחידים שד"ר גור מזרחי צופה למהלכים להבאת רשתות זרות, הם בראש ובראשונה הכוח של רשתות השיווק מול היבואניות הגדולות דיפלומט, יוניליוור או שסטוביץ. "משברים שראינו בקיץ האחרון, בהן חרם רשתות כמו שופרסל על יבואניות פגע במגוון, מה שהוביל בסוף לעליית מחירים - לא יקרה יותר. במידה והיבואניות יחליטו לעלות מחירים בפעם הבאה, לשופרסל לדוגמא, יהיה מענה למוצרים תחליפים.

"כמו כן זה ייצר פלטפורמה למותג פרטי נוסף כמו של קארפור בלי עלויות פיתוח, אלא התמודדות רק מול אישורי הכשרות. אבל אם ישנה צפייה שנמצא בישראל מחירי אירופה פלוס עלות היבוא זו טעות מסחרית".

למרות הפסימיות של גור-מזרחי, ברשת spar מתעקשים שהמטרה שלהם היא להציע מחירים זולים יותר מהמחירים הנהוגים בישראל. עדיין נותר לראות האם חנויות ספאר שיוקמו בקרוב בישראל ישאפו למחירי אוסטריה, או שנמצא את עצמנו מרגישים כמו בחנות בהולנד.