התאוששות במכירות דגני הבוקר של יוניליוור: יותר מחודש אחרי התפוצצות פרשיית הקורנפלקס המזוהם של תלמה, וברשתות המזון מספרים על תחילת התאוששות במכירות החברה. ההתאוששות מגיעה על רקע מבצעים עמוקים שערכה החברה בשבוע האחרון ולמרות שטרם פורסמו הלקחים שהופקו מהאירוע ומה נהלי העבודה ששונו, אם בכלל.

בדיקת TheMarker ברשתות מזון מעלה כי בעוד שבשבועות הראשונים אחרי הזיהום, צנחו מכירות דגני בוקר תלמה של יוניליוור ב-80%, בימים האחרונים הצטמצמה הירידה ל-20%-40% לעומת התקופה שקדמה לאירועים, תלוי ברשת המזון.

השיפור במכירות נובע מהזמן שחלף אך גם ממבצעי מכירות עמוקים בחנויות רבות בימים האחרונים. דגני הבוקר של תלמה לילדים (עוגי, שוגי וקוקומן) נמצאים במבצע של 10 שקלים לחבילה בחלק גדול מהרשתות. חבילת כריות נוגט נמכרת ב-19.9 שקל וקורנפלקס אלופים נמכר ב-14-11.9 שקל, תלוי ברשת השיווק. המבצעים על דגני הבוקר של תלמה, במתכונת כזו או אחרת, צפויים להימשך עד סוף החודש לפחות.

עוד ב-mako כסף:

למרות השיפור במכירות של תלמה, קטגוריית דגני הבוקר כולה עדיין סובלת מהאירועים האחרונים והיא מראה ירידה של 16.6% במכירות לעומת התקופה שקדמה לאירוע - כך לפי נתוני חברת נילסן.

בכיר ברשת מזון גדולה סיפר כי "המבצעים שיוניליוור מציעה על דגני הבוקר עמוקים מהרגיל ואלה נועדו לעזור להם להגדיל את המכירות בתקופה שהילדים חוזרים לבתי הספר". לדבריו, "כרגע יש ירידה של 20%-25% במכירות כאשר לפני 3 שבועות הירידה במכירות דגני הבוקר הסתכמה בכ-40%  ולפני כחודש בכ-70%".

"המשטח היה אמור להיות חסום להפצה" (צילום: יוניליוור)
הסערה שוכחת | צילום: יוניליוור

"אני מעריך שעד החגים יוניליוור יחזרו לעצמם כמעט לחלוטין, הן בגלל המבצעים והמכירות המוגברות בחג והן בגלל הזמן שחלף מהאירוע", אומר בכיר ברשת מזון אחרת שמספר על ירידה של 40% במכירות דגני בוקר תלמה-יוניליוור בשבוע שעבר לעומת 50% שבוע קודם לכן. זאת כאשר המתחרים (אסם נסטלה וקלוגס) מציגים עלייה של כ-18% במכירות ובקלוגס אף קיים מחסור נקודתי קל בחלק מנקודות המכירה. "בניגוד לנסטלה ודיפלומט (קלוגס) המבצעים של יוניליוור על דגני הבוקר לא תוכננו מראש".

עוד אומר הבכיר כי "בחברת יוניליוור הכניסו יד לכיס יותר מהרגיל כדי להביא מבצעים ולשפר מכירות - ובינתיים זה עובד. למרות האירוע והקרע הגדול באמון מול הצרכנים, יוניליוור היא עדיין השחקן הגדול ביותר עם מותגים חזקים בקטגוריה חזקה ויציבה יחסית. מוצר שהם כן יאבדו בו נתחי שוק באופן קבוע הוא הקורנפלקס הצהוב - כי יש לו תחליפים. ברגע שצרכנים קנו מוצר של מותג אחר, חלק ימשיכו לצרוך אותו גם לאחר מכן. צריך להבין שלמרות השיפור במכירות, יוניליוור משלמת ביוקר על האירוע: גם באובדן מכירות וגם בשחיקה הרווחיות שתימשך בחודשים הקרובים עקב הנחות גדולות מהרגיל שהם יצטרכו לתת לרשתות".

גם בתי המלון של פתאל, קראון פלאזה והולידי אין חזרו להגיש דגני בוקר תלמה לאורחים שלהם אחרי שהפסיקו בשיא המשבר.

גולשים כועסים: "שיקרתם ואז שיקרתם שוב"

במקביל, העלתה יוניליוור בסוף השבוע האחרון קמפיין מודעות הקורא לחזור ולצרוך את דגני הבוקר שלה תחת הכותרת "דגני בוקר נבדקים והם בטוחים לאכילה". במודעה נכתב כי "דגני הבוקר שלנו עוברים בדיקות קפדניות המבטיחות את איכות ובטיחות המוצרים. אנחנו עושים ונעשה כל שידרש כדי להמשיך להיות חלק מארוחת הבוקר שלכם".

למרות ההתאוששות בנקודות המכירה, התגובות להן זוכה המודעה בפייסבוק מלמדות כי עדיין קיים משבר אמון קשה עם הלקוחות. המודעה זכתה לכמעט 700 תגובות, רובן שליליות. הגולשים כתבו על תחושות חוסר אמון בהצהרות החברה והבהירו כי אינם מתכוונים לרכוש יותר את דגני הבוקר של תלמה.  ביוניליוור מגיבים אישית ובצורה מפורטת לכל תגובה שלילית ומסבירים כי דובר היה בתקלה נקודתית שהם מתנצלים עליה וזו טופלה וכי המוצרים עוברים בקרה ותקינים לאכילה.

אחת הגולשות כתבה בתגובה: "שיקרתם, ואז שיקרתם שוב ושוב, ואז ניסיתם להטיל את האשמה על אחד העובדים, ואז התנצלתם שוב ושוב - במקום לקבל אחריות מהרגע הראשון. הבעיה היא שאנחנו שוכחים, המשכורות שלכם ימשיכו לזרום עד השקר הבא של חברת תלמה". מיוניליוור ענו לה: "משרד הבריאות קבע ועידכן את התקשורת כי מדובר בתקלה ולא בהסתרה או שקר. מוצרי תלמה נבדקים והם בטוחים לאכילה".

המודעה הנוכחית מזכירה את המודעה הקודמת שפרסמה יוניליוור, מייד אחרי פרוץ המשבר תחת הכותרת "דגני תלמה בטוחים לאכילה". במודעה טענה אז יוניליוור שאף אחד מהמוצרים מקו הייצור המזוהם בסלמונלה לא הגיע לשיווק או לצרכנים וכי "כל מוצרי תלמה ואצלכם בבית בטוחים לאכילה לחלוטין". אולם אחרי פרסום המודעה התברר כי מוצרים מהקו המזוהם בסלמונלה כן הגיעו לחנויות ולבתי הצרכנים וביוניליוור מיהרו להסיר את המודעה, שכעת אין לה יותר זכר בעמוד הפייסבוק של החברה.

עם זאת, יוניליוור טרם פירסמה מה היו הלקחים שהופקו מהאירוע, שכלל גם הסתרת מידע מהציבור וגם רשלנות לכאורה בשמירה על מוצרים מזוהמים בסלמונלה, ואלו נהלים שונו, אם בכלל. בניגוד למחשבה הראשונית, עד כה איש לא שילם בתפקידו על האירוע הקשה, שכלל בין היתר הסתרת מידע מהציבור, אי השמדתם של מוצרים נגועים בסלמונלה במשך חודש ושמירתם במחסן חיצוני מבלי להפרידם הפרדה פיזית ראוייה ממוצרים המשווקים לחנויות ומבלי להודיע למנהלי המחסן כי מדובר במוצרים מזוהמים בסלמונלה. בפועל, אכן זלגו מהמחסן מוצרים מהקו המזוהם בסלמונלה והגיעו לחנויות ולבתי הצרכנים.

יש לכם תלונה צרכנית? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות
למה לחברת אל על יש זכות הצבעה בבחירות בהונג קונג?
חלל תקשורת לספייס אקס: פצו אותנו בחמישים מיליון דולר