לפעמים השראות טובות מגיעות על חוף הים. כשטייל בר ראובן (27) בחופי ברזיל אחרי הצבא, הבין מה היה חסר לו בחופי תל אביב, ויזם לפני כשנה את האפליקציה "משלוחוף". "לבלות בים זה אבסורד כי המחירים של מוצרים על החוף פשוט מטורפים. עבדתי על האפליקציה הזו כשמונה חודשים, במהלכם גייסנו חברות גדולות כמו קוקה קולה ויוניליוור לשיתופי פעולה", הוא אומר.

האפליקציה מבוססת מיקום GPS, על פי המיקום של הלקוח בעת ההזמנה, השליח יודע להגיע בדיוק עד אליו. האפליקציה מיועדת רק למשלוחים בחוף הים, אף שראובן מודה שאנשים מזמינים גם לבתי מלון ומסיבות רווקים שמתקיימות בקרבת החוף. דרך האפליקציה ניתן להזמין את כל מה שצורכים בים: שתייה, אלכוהול, חטיפים, מוצרי הגנה מהשמש, כובעים, בגדי תינוקות, ציליות, כריות נוחות, ובעיקר אוכל כמו ג'חנון או אבטיח קר. המחירים המוצעים לדברי ראובן הם "יותר זולים מכל מה שתמצאו על החוף, אבל יותר יקרים מהסופר, והרווח שאנחנו גוזרים הוא 30 אחוז". אז כמה זה יעלה לכם?

בקבוק מים 1.5 ליטר 8 שקלים (לעומת 20 שקלים בחוף)
אבטיח חתוך 25 שקלים (לעומת כ-40 שקלים על מסעדה בחוף).
ארטיק קרח – 5 שקלים (לעומת 10 שקלים אצל המוכרים המסתובבים בחוף)
בירה 18 שקלים (לעומת 33 שקלים במסעדה)
מנת ג'חנון בשבת – 20 שקלים.
חטיפים: 5-9 שקלים.
מגש פירות טרופי: 29 שקלים.
קרם הגנה של לייף 30SPF  20 מ"ל: 12 שקלים .
שתייה קלה: 7 שקלים.

"על המשלוח אין עלות, אנחנו מגלמים את המחיר בהזמנה, כאשר המינימום הוא 50 שקלים. אנו פועלים כל יום מתשע ועד שש בערב, וכרגע עובדים בחופי ראשון לציון, תל אביב ואילת, ובקרוב גם בהרצליה ופולג", אומר ראובן ומוסיף שטווח קהל היעד שלהם הוא גילאי 18-35 בחלוקה מגדרית שווה, אבל הם מנסים להתרחב גם להורים צעירים ולמבוגרים ולכן מציעים חבילות משפחתיות שכוללות לדוגמא בקבוק ליטר וחצי מים, מגש אבטיח 850 גר, 2 בירות חצי ליטר, ו-4 קרטיבים או חבילת גלידה משפחתית ב-93 שקלים.

מסתבר שגם חברות גדולות מחפשות יזמים קטנים כדי לקבל נראות ונגישות. ראובן מספר כי גם חברה גדולה כמו יוניליוור מעדיפה להיעזר באפליקציה כדי שהשלגונים שלה יגיעו עד למגבת של המתרחץ בחוף.

"יש כאן שוק גדול: על פי סקרים של העירייה יש תשעה מיליון ביקורים בעונה רק בחופי תל אביב, אם אדם מוציא בממוצע 30 שקלים בבילוי בחוף, מגיעים כאן לשוק משמעותי מבחינת הפוטנציאל. בתל אביב 28 אחוז משטח החוף נתפס על ידי המסעדות, כלומר הקהל שמגיע מהווה  72 אחוז מ- 9 מיליון", אומר ראובן ומסביר שהאפליקציה שיצרו מיטיבה גם עם הרשויות המקומיות, שמצידן מסייעות ונותנות גיבוי. "אנחנו שומרים על ניקיון החופים, עושים קמפיינים בנושאים כמו 'מחזר וקבל' בהודעות דרך האפליקציה והפייסבוק, והמחירים מיטיבים עם התושבים. מדובר במיזם שממתג את העירייה של תל אביב או ראשון לציון כחדשנית ומתקדמת, לא רק מול התושבים אלא גם מול התיירים".

איך מתמודדים עם התחרות?
"אנחנו יותר זולים מהמסעדות. בשנה שעברה היה לנו מתחרה נוסף – 'הלו ארטיק'- שהוריד מחירים ברוב המוצרים ממש כמו בשיטת קופיקס. התלבטנו אם גם להוריד מחירים, כי הקהל העדיף את מי שמציע להם מוצר יותר זול. אבל הבנו שלאורך זמן הם לא יחזיקו, כי ידענו מה מתח הרווחים, ושלא תהיה להם אפשרות להתנהל כך לאורך זמן. פנינו אליהם כדי שיעבדו איתנו. הם הביאו דו"ח הוצאות וראינו שבמהלך שבועיים הם הוציאו את מה שאנחנו מוציאים בחודשיים. אני הגעתי מרקע של עמותה ולמדתי שם איך להתנהל עם כספים ואיך לחסוך, לייצר שיתופי פעולה כמו לדוגמא עם קוקה קולה שנתנו לי את האופניים כחסות, את הקמפיין בפייסבוק עשו יוניליוור, ומחלבות גד פרסמו במגזין".

מה לגבי איומים מצד עבריינים על החוף?
"עדיין לא קיבלנו איומים, לא היינו צריכים להתמודד איתם ומקווה גם שלא נצטרך".

בר ראובן המנכ"ל ואחראי שיווק, הגיע מרקע תפעולי, הוא ייסד את עמותת החתול של בוגרי 669, אותה הוא מנהל כבר מעל לשנתיים, שם הכיר את דן גולדברג האחראי על התוכנה, האפליקציה, והאתר, יחד הם חברו לאלי פישל סמנכ"ל התפעול וחבר ילדות. בחברה עובדים כ-12 איש, הרוב שליחים אשר מקבלים משכורת וטיפים, ושלושה דיילים.

האפליקציה מן הסתם רלוונטית לעונת הרחצה, בחורף מתוכננת  נישה נוספת בשם: משלופארק. ראובן לא מתכוון להישאר לוקלי, והיעד הוא להתפרס גם בקאן ובניס שבדרום צרפת, באיביזה, קפריסין, ובסאו פאולו. "שם זה יעבוד במודל של זכיינות, כמו בראשון ובפולג. אנו מספקים את הפלטפורמה, מערכת הניהול, והשיווק, והם מספקים את השירות, מכל זכיין אנו נרוויח אחוז מסוים מהעסקה". 

משלוח של מיי ביץ' TLV (צילום: מיי ביץ' TLV)
משלוח של My Beach TLV | צילום: מיי ביץ' TLV

משלוח לחוף זו מהפכה חברתית

אנשי משלוחוף לא המציאו את התחום לבדם. לפני כשנה וחצי, דביר וענונו וליעד גז, ישבו על החוף וניסו לפצח את הטכנולוגיה שתביא למתרחצים משלוחים מוזלים עד למיקום שלהם על החוף. הם העלו את אפליקציית My Beach TLV, שפעלה כפיילוט מיוני ועד אוקטובר 2016. האפליקציה הייתה מותאמת לאנדרואיד, מבוססת GPS והטווח שכיסו גיאוגרפית היה מנמל תל אביב ועד יפו.

איך פועלים בשוק שיש כבר אפליקציות דומות?
"אני לא קורא לזה תחרות, זה אמנם בדיוק אותו רעיון של שירות, אבל המחיר שלנו היה יותר זול מ"משלוחוף", בהבדל של 7-8 שקלים למוצר, וכמובן הרבה יותר זול בהשוואה למסעדות על החוף, שלעתים היו מוכרות חצי ליטר בירה גם ב-40 שקלים. בעקבות השירות, המסעדות החלו להוריד את המחירים. אבל אסור היה לנו לגעת בגלידות וארטיקים, אנשים שעבדו בחוף באו בפירוש ואמרו לנו לא למכור גלידות וארטיקים. לגבי שאר המוצרים, 'הלו ארטיק' ומסעדות שדיברנו איתם האמינו שלא נפגע בפרנסה שלהם, כי מי שהזמין את המשלוח הוא לא קהל היעד שלהם. אבל זה החל להשתנות, והתחלנו להרגיש שהם יושבים עלינו. לדוגמא היה איסור על חלוקת פליירים בחוף, כי העירייה לא הרשתה בגלל הלכלוך, כדי לשווק היינו ניגשים באופן אישי לאנשים ומדברים איתם", אומר גז.  

My Beach TLV  הציעה פחית בירה ב-10 שקלים, אבטיח ב-16 שקלים ושתייה קלה בשבעה שקלים. כל זה לא הספיק כדי לשמור על העסק. לפחות לא בקיץ הקרוב

מה גרם לכם להפסיק את השירות?
"רצינו לבנות מערכת משופרת ולהגיע לספקים הנכונים שיתנו לנו את המחיר הכי זול כדי שאנחנו נוכל למכור במחיר הכי זול. העסק כפיילוט הצליח והיו תוצאות טובות. אמנם זה לא היה ריווחי, אבל זו הייתה הפעם הראשונה, היו ספקים מקומיים מהשוק שסיפקו לנו סחורה לא טובה וזה פגע במכירות כי לא הוצאתי את הסחורה. עם הזמן גם פקחי העירייה התחילו להפריע לנו. הם היו עוקבים אחרינו כי רצו להשגיח מקרוב ולראות מה אנחנו עושים. ההתנהלות הזו פגעה בנו, הם טענו שאין לנו רישיון, למרות שכן היה, והתפעול של העסק לא היה פשוט. אבל אנחנו עומדים לחזור בקיץ הבא, הדבר בעיקר תלוי במשקיעים. אנחנו רוצים לעשות מהפכה חברתית".