הקורונה שינתה את הרגלי הקניות של הצרכן הישראלי, והוא לא מתכוון לחזור אחורה. על פי הסקר של חברת דואר ישראל ומכון שילוב I2R  34% מהקונים ברשת יקנו בימי הקניות שממלאים את חודש נובמבר יותר משנה שעברה. 18% מהמתכוונים לקנות בחגי הקניות החלו לקנות אונליין בזמן הקורונה והם מעדיפים להמשיך לקנות ברשת גם כעת. רק 16% העריכו כי ההוצאה תהיה נמוכה יותר.

חגי הקניות מתחילים בנובמבר עם יום הרווקים הסיני (Singles Day) שחל ב-,11/11 ובעשור האחרון הפך לחגיגת הנחות גלובלית. בהמשך יתקיים ה-Black Friday ב26/11, וביום שני שלאחריו ב-29/11 הסייבר מאנדיי, שכולל בעיקר הנחות באתרי מוצרי אלקטרוניקה ומחשבים. בחודש דצמבר יחלו בעולם הוזלות  הכריסמס. גם בישראל יוצעו מתחילת נובמבר מגוון רחב של הנחות באתרי הסחר הישראליים השונים.

מהסקר של דואר ישראל עולה כי 77% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל קונים ברשת, כאשר 68% מתוכם מתכוונים לקנות השנה בחגי הקניות .87% מהקונים יקנו מאתרי און ליין בחו"ל, לעומת 71% שייקנו מאתרים ישראלים בארץ.

כרבע מהמתכוונים לקנות בחגי הקניות יקנו באתרים בינלאומיים בסכום קניה של עד 75 דולר, 35% יקנו בסכום של 76-200 דולר, 21% יקנו ב-201 דולר ומעלה, ו-17% עדיין לא יודעים להעריך את סכום הקניה.

בקרב הקונים באתרי סחר ישראליים: 18% יקנו מוצרים בסכום עד 200  שקל לקניה, 38% יקנו בסכום של 201-500 שקל לקניה ו-18% יקנו בסכום של 501 שקל ויותר לקניה. 21% עדיין לא יודעים להעריך את סכום הקניה.

האתרים המובילים המובילים בקניות בחו"ל

AliExpress הואהאתר המוביל בקניות ישראלים ובפער מוביל (61%), כאשר במקום השני נמצא Amazon (36%), אחריו במקום השלישי eBay (28%),  shein (27%) ו- Asos (24%). האתרים Next (20%) ו – iHerb (17%) סוגרים את הרשימה.

האתרים המובילים המובילים בקניות בארץ

על פי הסקר, אתר  KSP הוא האתר הישראלי המועדף לרכישות בחגי הקניות  (28%) מבין אתרי הסחר ישראליים, אחריו  סופר פארם וטרמינל X (23% לכל אחד מהם). במקום השלישי, צוינו בשיעור דומה האתרים הבאים: שופרסל – לא מזון (13%), עזריאלי קום (13%), וואלה שופס (12%), קסטרו (11%) וזארה ישראל (11%).

"השנה צפויות להגיע לישראל בחודשים נובמבר-דצמבר כ-15 מיליון חבילות מחו"ל", אומר דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר. "מספר דומה לשנה קודמת, כאשר משקל החבילות צפוי לצמוח בכ-25% מול שנה קודמת, לכ-5,000 טון. הסיבה המרכזית לכך היא שככל שאמון הצרכנים עולה, כך הם מזמינים און ליין פריטים גדולים יותר, כבדים יותר ויקרים יותר. רוב הציבור מזמין בעיקר ביגוד והנעלה, אך גם כלים לבית, קוסמטיקה ואלקטרוניקה, כאשר אנו רואים שלקוחות רבים מזמינים גם מוצרים מעל 75 דולר".

אלה ימים לא פשוטים לדואר. לאחרונה פורסם שהמדינה שוקלת הפרטה מלאה של הדואר לאור הדרדרות במצב החברה והפסדים של מיליונים. אולי טיפול נכון במיליוני החבילות ישנה את דעתם של אנשי משרד התקשורת ומשרד האוצר.