עורק החיים של כל יישוב בישראל, לא משנה כמה הוא גדול, הוא המסחר. הקנייה הקרובה לבית מחייה את האזור, מזרימה כספים לבעלי העסקים ויוצרת משרות. אבל לא כל יישוב או עיר דומה למשנהו. לכל מקום מאפיינים אחרים, שמהם ניתן להסיק על עוצמת העסקים הנמצאים בו, על כוחה של העיר ועל כוחם של הקונים. לכן בדקנו מהם סוגי העסקים הפופולריים ביותר בערים מרכזיות בישראל, מאילת ועד קרית שמונה, ואיפה מתבצעות העסקאות הגדולות ביותר.

לשם כך נעזרנו בנתונים שסופקו על ידי שתי חברות מרכזיות שעוסקות בתשלומים בישראל: חברת האשראי לאומי קארד, המנפיקה את מותגי ויזה ומאסטרקארד, ומשרתת למעלה מ-40 אלף בתי עסק, וחברת ERN, המעניקה שירות התחייבות לפירעון צ'קים לכ-14 אלף בתי עסק בישראל. בעזרתן מיפינו את חלקם של סוגי עסקים שונים במסחר בכל עיר, ואת ממוצע העסקאות בענפים שונים על פי ערים.

עוד ב-mako כסף:

החלוקה בין סוגי העסקים השונים באחוזים בכל עיר (על פי נתוני לאומי קארד) מעלה מסקנות מעניינות. אמנם בכל עיר ענף המזון והמשקאות הוא הדומיננטי ביותר, אבל ככל שהעיר היא מקום מרכזי יותר, עם מסחר ער יותר, כך החלק שלו קטן יותר. כך למשל, בקרית שמונה הצפונית עסקאות כאלה הן לא פחות מ-70 אחוז מכלל העסקאות בעיר, בזמן ששאר הענפים מסתפקים בפירורים. נתון חשוב אם חשבתם לפתוח בעיר עסק שאינו מכולת.  לשם השוואה, באילת עסקי המזון מהווים רק 42 אחוז מכלל העסקאות בעיר, ובתל אביב רק 44 אחוז.

בכלל, מתברר שאילת היא המקום שבו קונים מחשבים ובגדים - השפעת המס המופחת, והמיתוג של המקום כעיר קניות. בזמן שבשאר הערים הגדולות בישראל הלבשה היא כ-12 אחוזים מכלל העסקאות, באילת חלקה בקניות הוא לא פחות מ-24 אחוז. היא מצליחה להתעלות מעל תל אביב, שם 19 אחוז מכלל הקניות בן בתחום הביגוד. ואם בהלבשה יש לאילת מתחרים, בתחום המחשבים היא בליגה של משל עצמה. ברוב הערים חלקה של קטגוריית המחשוב הוא עד 3 אחוזים. באילת חלקו הוא 12 אחוזים מכלל העסקאות. האם אנשים יורדים לאילת במיוחד כדי לקנות מחשבים ותוכנות? או שמא בתל אביב ובראשון לציון פשוט מעדיפים להזמין אותם באינטרנט?

קונים בחנות בכיכר המדינה (צילום:  הדס פרוש, נועם רבקין פנטום, פלאש90, פלאש 90)
קונים בחנות בכיכר המדינה בתל אביב | צילום: הדס פרוש, נועם רבקין פנטום, פלאש90, פלאש 90

בתחום הריהוט, לא במפתיע, ראשון לציון זוכה ליתרון על ערים מרכזיות אחרות עם 5 אחוזים מכלל העסקאות. חברות סליקת התשלומים לא יכולות לקשר באופן ישיר בין הנתון הגבוה של עיר לסניף איקאה, אולם ניתן לנחש באופן מושכל שיש לו חלק מרכזי בסך העסקאות בתחום. רק עיר אחת מבין אלו שנסקרו כאן מצליחה להתחרות בה, וזוהי חיפה, שם התחום מהווה 4 אחוזים מכלל העסקאות.

אבל עם כל הכבוד לרשת הריהוט השבדית, התחום החזק באמת בראשון לציון הוא תחום מוצרי החשמל. חלקו בסך כל העסקאות בעיר הוא 16 אחוז, הרבה מעל ערים אחרות, כולל אילת ותל אביב. עם שלל חנויות בקניונים, ואאוטלטים כמו החנות המושקעת של ניופאן הופכים את העיר למרכזית בתחום גם לא למי שאינו מתגורר בה.

תל אביב, לא במפתיע, בולטת כעיר עם מסחר ער מאוד בשלל תחומים מגוונים, כולל יתרון קל בתחום הספרים. רק ירושלים מצליחה להתקרב אליה בנתונים האלה. אולם העדות הגדולה ביותר לכוח הקנייה הגדול של תושבי תל אביב והסביבה, ולהיותה מרכז תרבותי ארצי, הוא המקום המרכזי של הפנאי והבידור בכלל העסקאות בה. 13 אחוזים מהכספים שמחליפים ידיים בתל אביב עוברים בתחום הזה, יותר מערים מרכזיות כמו ירושלים ובאר שבע, ומעט יותר מחיפה.

"הנתונים מאששים את הטענה שהפטור ממע"מ מביא את הישראלים למסע קניות באילת", מסבירה ורדית גונדטר, סמנכ"ל לקוחות פרטיים ושיווק בלאומי קארד. "יותר משליש מהמחזורים של בתי העסק בעיר הם על מחשבים, טלפונים, גאדג'טים, הלבשה והנעלה. תל אביב, פרט להיותה מרכז עסקים, מהווה אטרקציה עבור הישראלים בתחומי הפנאי הבידור וההלבשה. בערי הלוויין עיקר הפעילות המסחרית הינה בתחום המזון כך גם בירושלים ובחיפה".

 

 

בבאר שבע העגלות מלאות יותר

נקודת מבט נוספת נמצאת בנתונים של חברת ERN, שמספקים את ממוצע העסקאות ברחבי ישראל בקטגוריות שנסקרו וגם בקטגוריות נוספות. כך אפשר לגלות בתחום הביגוד ממוצע העסקאות בתל אביב הוא הוא 669 שקלים. לשם השוואה, העיר הבאה עם ממוצע עסקאות גבוה היא חיפה, אלא ששם מדובר ב-498 שקלים בלבד.

 

ראשון לציון מפגינה את שליטתה בתחום מוצרי החשמל גם כאן, עם הממוצע הגבוה ביותר לעסקה. אחריה מגיעה, מעט במפתיע, ירושלים, שם הממוצע לעסקה בתחום מוצרי החשמל הוא 2,881 שקלים. האם המחירים בעיר גבוהים מדי, או שהתושבים מעדיפים לקנות מוצרים יקרים יותר?

 

השליטה של ראשון בתחום הריהוט, שבאחוזים נדמית קטנה יותר, מודגשת עוד יותר בעסקאות הממוצעות. בראשון קונים רהיטים ב-5,967 שקלים בממוצע. זאת לעומת נתניה, שם שוכן הסניף השני של איקאה, שם קונים ב-4,785 שקלים. בחיפה, המתחרה על תואר בירת הרהיטים, קונים ריהוט בסכום ממוצע של 5,496 שקלים לעסקה.

 

בתחום האופנועים והטרקטורונים יש הפתעה נוספת – לא תל אביב, לא חיפה ולא ירושלים עומדות בראש. דווקא בכפר סבא נמכרים האופנועים והטרקטורונים היקרים ביותר. בירושלים ממוצע העסקאות עומד על 15,791 שקל? הצחקתם את תושבי השרון, שקונים בכפר סבא ב-20,629 שקל.

אופנוענים ליד גבעת המטוס בירושלים (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אנחנו יודעים איפה קנית את האופנוע הזה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

 

כפי שניתן לראות מהנתונים שסיפקה לאומי קארד, תחום המזון בבאר שבע מרכזי מאוד. אולם על מידת המרכזיות שלו אפשר לעמוד ממוצע העסקאות. בבאר שבע קונים בסופר בסכום ממוצע של 632 שקל. האם הבאר שבעים קונים בכמויות גדולות יותר, ומנסים להימנע מקניות קטנות ויקרות יותר? במקום השני ניצבת אשקלון, שם קונים ב-566 שקלים בממוצע בסופר, ואשדוד עם 540 שקל בממוצע.

"בעלי העסקים חוזרים להאמין בשימוש בצ'קים", אמר שי פרמינגר מנכל ERN סליקת תשלומים. "לאחר שנים בהן המחאות נתפסו כאמצעי תשלום נישתי, מערכות סליקה מתקדמות, מאפשרות לבתי העסק לקבל צ'קים מלקוחותיהם ללא חשש שמא השיקים לא יכובדו ובכך תשלום שניתן בצ'ק לבית העסק, הופך להיות חסר סיכון פיננסי בדיוק כמו תשלום בכרטיס אשראי. בעידן בו השימוש בצ'קים עולה, הצ'ק מקבל לבוש חדש המתאים לעידן הטכנולוגי של המאה ה-21".

יש לכם תלונה צרכנית? כתבו אלינו money@mako.co.il