עוד לפני כניסת אמזון לישראל, הקניונים מסיימים שנה של ירידה במכירות. הפדיונות למ"ר ב-30 הקניונים הגדולים ב-2017 היו נמוכים בכ-3% לעומת הפדיונות למ"ר ב-2016. כך עולה מנתוני חברת ריס, המסתמכים על הפדיונות של כ-2,800 חנויות שפעלו הן ב-2017 והן ב-2016. מדובר בירידה אף גדולה יותר אם לוקחים בחשבון שמדובר בנתונים נומינליים ולא ריאליים וב-11 החודשים של השנה מדד המחירים לצרכן עלה בשיעור של 1.29% לעומת ממוצע 2016. בנוסף, בכל שנה מתקיים גידול של כ-2% באוכלוסייה וחלה עלייה בהוצאה לצריכה פרטית.

במקביל, הפאוור סנטרים (מרכזי קניות פתוחים) סבלו - אם כי פחות. עם ירידה של 0.23% במכירות ב-2017. בסה"כ מסתכמת הירידה הארצית (קניונים ופאוור סנטרים יחדיו) בכ-1.8%%. 2016 דווקא הסתיימה בעלייה קטנה במכירות למ"ר של כ-0.5%.

עיקר הירידה במכירות מוסברת בעיכוב בהגעת החורף, מה שהביא לירידה חדה במכירות בדצמבר. המכירות היו נמוכות ב-15.3% לעומת דצמבר 2016. עד חודש נובמבר כולל, השוק הראה ירידה קטנה יותר - בשיעור של 0.19%.

מי שבעיקר סבל בדצמבר היו, מטבע הדברים, חנויות האופנה וההנעלה, שהראו ירידה של כ-18% במכירות, לעומת ירידה של כ-6% במה שמוגדר כתחום ה'שונות'.

הקניונים סובלים גם מאובדן מכירות לטובת אתרי סחר בינלאומיים וקנייה בחנויות פיזיות בחו"ל. לפי נתוני חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, ב–2017 הוציאו הישראלים 2.5–3 מיליארד שקל על קניית מוצרי אופנה באינטרנט, בעיקר באתרים בינלאומיים, והירידה במחירי הטיסות הביאה לכך ש–1.1 מיליארד שקל נוספים הוצאו על קניות בחו"ל - מה שהותיר 15 מיליארד שקל בלבד לשוק האופנה הישראלי.

בנוסף, הקניונים מתמודדים עם עודף שטחי מסחר, היוצר קניבליזציה. לפי נתוני חברת הייעוץ, בארבע השנים האחרונות חל גידול של 10% בשטחי המסחר לנפש. מאז 2009 נפתחו בישראל 133 מרכזי מסחר בשטח כולל של 1.2 מיליון מ"ר, וכיום יש תוכניות להקמת 115 מרכזי מסחר חדשים בשטח כולל של 1.3 מיליון מ"ר - תוספת של 30%, לא כולל שטחי מסחר שייפתחו ברחובות ובאזורי תעשייה. אם התוכניות יתממשו, ישראל תגיע ליחס של 1.6 מ"ר מסחר לתושב, לעומת 1.13 מ"ר כיום.

בריס מציינים קניונים ותיקים הראויים לציון בשיעור גידול שנתי – בהם קניון ממילא בירושלים עם גידול של 9.6% בפדיון למ"ר וביג אילת עם גידול של 5.1% בפדיון למ"ר. הקניונים שהציגו את המכירות הגבוהות ביותר למ"ר היו קניון מול הים עם 145 שקל למטר מרובע, קניון רמת אביב עם 121 שקל למ"ר והקניון הגדול בפתח תקווה של קבוצת עופר עם 91 שקל למ"ר.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
המופע של שי באב"ד: הפרוטוקול שחושף מה חושב מנכ"ל האוצר על העובדים שלו
איש הפרסום המצליח שחלה בסוכרת חושף: כך משכנעים אותנו לאכול יותר סוכר