ענקית קניות סינית נוספת נכנסת לישראל. אחרי אלי אקספרס ו-SHEIN, אתר הקניות טמו (TEMU) זמין החל מהשבוע לגולשים ישראלים. על פניו זוהי בשורה צרכנית משמעותית בתקופה של עליות מחירים ויוקר מחייה יוצאי דופן. בניגוד ל-SHEIN שמתמקדת באופנה, טמו מציעה כל קטגוריית קניות אפשרית בדומה לאמזון ואלי אקספרס, רק עם מחירים זולים משמעותית. ההשקה מלווה גם במבצע הנחות של עד 90%, כך שתוכלו למצוא טי שירטים לגברים בחמישה שקלים, טאבלט לציור עבור ילדים ב-18 שקלים או מגוון מקלדות גיימינג בפחות מ-50 שקלים. אם זה נשמע קצת טוב מכדי להיות אמיתי, זה מפני שהטוב הזה שנוי במחלוקת לכל הפחות.

לכאורה, טמו היא בכלל חברה אמריקאית לאחר שנרשמה בבוסטון ב-2022. בפועל, תחקיר של הוושינגטון פוסט מצא שהמבנה בו רשומה החברה לא כולל כל מחסן או אביזרים, ובתחקיר נוסף של הבוסטון גלוב נמצא שהסיבה לבחירה הייתה קרבתה היחסית של בוסטון לקנדה - שם נמצאים משרדים נוספים שלה. במילים אחרות: טמו משתמשת בנכסיה האמריקאים והקנדים לצרכי שיווק ושליטה, בעוד החלק הלוגיסטי ממוקם בעיקר בסין. הבעלים של טמו היא חברת ההחזקות PDD שכבר הספיקה לעורר חשדות בארה"ב, כשהחברה האחות שלה, אתר המסחר Pinduoduo, נחשד על ידי גוגל כמפיץ תוכנות רוגלה. מושל מונטנה, גרג ג'יאנפורטה, הורה לחסום את טמו בטלפונים המשרתים את עובדי המדינה.

לצד כל אלה, ועדת הסנאט לענייני המפלגה הקומוניסטית הסינית (כן, יש דבר כזה), פרסמה דו"ח שלפיו האתר אינו עומד בתנאי החוק שאוסרים על הכנסת מוצרים לארה"ב, החשודים שיוצרו תוך ניצול של בני המיעוט האויגורי. ולסיום, נמצא שהחברה השתמשה גם בפרצה בחוקי הסחר האמריקאים, כדי להימנע מתשלום מיסים ועמידה בכללי הסחר שנדרשים מחברות שסוחרות במדינה. רק אתמול (שני) פרסמנו כאן בדיגיטל על אזהרה של אנליסטים, שהגדירו את טמו כאחת האפליקציות המסוכנות ביותר בחנות האפליקציות, מכיוון שבתוכה מסתתרת תוכנה לאיסוף מידע אגרסיבי על אודות המשתמשים (כולל מידע אישי). על פי אותם אנליסטים, זו גם הסיבה למחירים הזולים של החברה. שכן היא מוכנה להפסיד במכירות מוצרים, כי את הרווח האמיתי היא עושה משימוש במידע שלכם.

המוצרים בטמו הם לרוב חיקויים של מותגים מוכרים. חברות גדולות בודדות משווקות את מוצריהן באמצעות האתר נכון לעכשיו, וכשתיתקלו באחת מהן (כמו שיאומי) האתר יסמן זאת באמצעות וי כחול. הדעות חלוקות לגבי איכות המוצרים. לא מעט פרסומים ברשת מעידים על האיכות הירודה של חלק מהמוצרים ועמידותם לאורך זמן - כמו תלונות שנשלחו גם לרשות להגנת הצרכן האמריקאית על זמני המשלוח ואיכות המוצרים. האפליקציה עצמה קיבלה דירוגים בינוניים ומטה. מנגד, החנות הפכה ללהיט בטיקטוק ושם לרוב הביקורות על המוצרים נלהבות. על פי טמו, הסיבה לאטרקטיביות המחירים היא העובדה שהיצרנים הם המפעלים הם גם המוכרים בפועל, כך שמדובר במחירי עלות. נכון להיום כמאה מיליון משתמשים מארה"ב לבדה פעילים באתר וכ-80 אלף מוכרים.

מוצרים שמוצעים באתר

בקבוקי שתייה לאימוני ספורט בתשעה שקלים

ערכת טעינה משולבת לטלפון, לאוזניות אלחוטיות ולשעון חכם ב-72.5 שקלים

ארון נעליים בהרכבה מהירה ב-41.3 שקלים

בובות פאנקו-פופ של דמויות מהסדרה "המתים המהלכים" ב-21.5 שקלים

סניקרס לגברים ב-51 שקלים