ההכרזה של חברת אלוניאל, בבעלותו של עמרי פדן, כי תמכור את מקדונלד'ס ישראל למקדונלד'ס העולמית הפתיעה רבים, גם בענף המזון וגם בקרב הלקוחות.

גם בישראל וגם בחו"ל העריכו כמעט מיד שמה שעומד מאחורי העסקה הוא הקריאות לחרם מצד גורמים פרו-פלסטיניים שלא אהבו את החלטתו של פדן להציע הנחות וארוחות חינם לחיילים לאחר השבת השחורה ב-7 באוקטובר. לפי פוסטר שהעלתה מקדונלד'ס עצמה היא חילקה יותר מ-10,000 ארוחות חינם לחיילים. החרם התממש, ועל פי ההערכות החברה העולמית ספגה הפסד של כ-7 מיליארד דולר בעקבותיו. המכירות של זיכיונות מקדונלד'ס במספר מדינות ערב צנחו בין 50% ל-90% לאחר החרם.

כתבות נוספות בכסף >>

מדובר באירוניה לנוכח התעקשותה של הזכיינית הישראלית לא לפתוח סניפים מעבר לקו הירוק ורמת הגולן. גם כשספגה ביקורת מתוקשרות (ומתוכננת היטב, כנראה), מהצד הימני של המפה הפוליטית לאחר שקיבלה זיכיון להפעלת סניף בנתב"ג, החברה לא נסוגה מעמדתה העקרונית.

ברשת העולמית לא התייחסו ישירות לטענות על הקשר לחרם, אבל רמזו בתגובתם שלא כפו את העסקה על פדן, וכי אין להם כוונה לצאת מהשוק הישראלי, עם 225 סניפים ומחזור מכירות שנאמד ב-1.7 מיליארד שקל בשנה, עם רווח שנתי שמוארך ב-140-160 מיליון שקל. "לאחר 30 שנה, מקדונלד'ס ואלוניאל הגיעו להסכמה משותפת לגבי העסקה. החלטה זו משקפת את רצונם של שני הצדדים. מקדונלד'ס העולמית נשארת מחויבת לשוק הישראלי", נמסר מהחברה.

על פי ההערכות במשק הישראלי ושל מומחים בחו"ל, רכישה של המותג מידיו של פדן תחזיר למקדונלד'ס את השליטה בפעילות של הזכיין הישראלי. מנגד, גורמים אחרים טוענים שקיימת חוסר הסכמה בין הצדדים לגבי הארכת הסכם הזיכיון. הרכישה מידי פדן מאפשרת להעביר את המושכות לזכיין הבא באופן מסודר.

עדיין לא ברור כמה יקבל פדן לכיסו, אבל ההערכה המקובלת בענף היא מיליארד שקל. על פי הערכות, פדן משך לכיסו במהלך 30 השנים האחרונות כ-1.2 מיליארד שקל מרווחי החברה, והשווי הכולל שלו מגיע ל-4 מיליארד שקל.