המשק ממשיך בהתאוששות, אבל לא כל הענפים מצליחים לחזור לשגרה גם לאחר שבוע הפסקת האש בסוף נומבר. על פי נתונים שמפרסמת קבוצת אתרי zap , המבוססים על נתוני ביקושים באתרי הקבוצה ענף ההלבשה וענף המחשבים והתוכנות חוו התאוששות כמעט מלאה וענף הבריאות והיופי עדיין מדשדש.

שיא הביקוש, על פי הניתוח, היה בשבוע האחרון של נובמבר, ששילב מבצעים במרבית התחומים ושבוע של הפסקת אש שהחזירה צרכנים לחנויות. מאז ירדה הצריכה, אולם עדיין נרשמת עלייה לעומת השבועות שסמוכים לתחילת המבצע.

בענף ההלבשה וההנעלה ובענף המחשבים והתוכנות ישנה עליה של 12% ו- 11% (בהתאמה) בהיקפי הביקוש בהשוואה לשבוע הראשון של אוקטובר, השבוע טרם השבת השחורה. עם זאת, חשוב לציין שמדובר בשבוע של חול המועד סוכות, שבו הצריכה לא גבוהה במיוחד.

בענפי החשמל והאלקטרוניקה ומוצרי הבית והגן נרשמו ב-zap בשבוע הראשון של דצמבר ביקושים דומים לאלה שהיו בשבוע הראשון של אוקטובר (השבוע טרם השבת השחורה), וגבוהים משמעותית מהביקושים שהיו מה-7 באוקטובר ועד השבועיים הראשונים של נובמבר.

במוצרי בריאות ויופי נמדדה ירידה בביקושים בהשוואה לשבוע הראשון של אוקטובר, אבל עדיין ביקושים גבוהים יותר מאלה שהיו במהלך כל אוקטובר מאז השבת השחורה (כלומר שלושת השבועות האחרונים של אוקטובר).

קטגוריות המחשבים והמוצרים לילדים היו הראשונות להתאושש, כאשר בשבוע השני לאחר מאורעות הטבח (שמתחיל ב- 15 באוקטובר) הביקושים חזרו לרמה כמעט רגילה: ירידה מינורית של 2% במוצרי מחשוב, ושל 5% במוצרי ילדים בהשוואה לשבוע שלפני הטבח. גם כאן, הסיבה היא הצורך הגובר בפתרונות עבודה מהבית ותעסוקה לילדים בזמן שמערכות החינוך היו מושבתות.

במהלך נובמבר העליה במוצרי ילדים היא מתונה יותר והיא נעה בטווח שבין 10%-2% בהשוואה לשבוע ראשון של אוקטובר. זו אמנם עליה מתונה, אבל צריך לזכור שההיקפים עדיין גבוהים יותר מאלה שהיו אפילו לפני המלחמה.

קטגוריית ההלבשה וההנעלה רשמה אמנם התאוששות איטית יחסית בשבועות שאחרי המאורעות הקשים, אבל בסופו של דבר רשמה את הגידול הגבוה ביותר בהשוואה לתקופה שלפני ה-7 באוקטובר, כאשר אנחנו רואים בשבועיים האחרונים של נובמבר, שגם בהשוואה לשבוע הראשון של אוקטובר, כלומר לפני אירועי השבת השחורה, ישנה עליה בשיעור של 49%.

רמי חזן, מנכ"ל קבוצת ZAP (צילום: יחסי ציבור)
רמי חזן | צילום: יחסי ציבור

את העליה ניתן לייחס לכמה גורמים ביניהם תחילת החורף והצניחה בטמפרטורות שהגבירו את הצורך בפריטי לבוש והנעלה מתאימים, ומבצעי נובמבר שמזוהים במיוחד עם קטגוריה זו.

"אירועי השבת השחורה יצרו אצל כולנו תחושות של הלם ותדהמה שקיבלו ביטוי מיידי בעצירה דרמטית בכל התנהגות צרכנית", אומר רמי חזן, מנכ"ל קבוצת zap. "את הירידה המתונה יחסית בענף המחשבים והתוכנות אפשר לייחס להשבתת מערכת החינוך למשך מספר שבועות, לצד מתקפת הטילים על אזורים רבים בארץ, שחייבו הורים ועובדים רבים להתארגן על פתרונות עבודה מהבית ורכישת ציוד מתאים.

"יחד עם זאת, לצד הירידה הדרמטית בשבוע של ה- 8 באוקטובר, אנחנו רואים מגמה שחוזרת על עצמה בכל הקטגוריות של עליה בהיקפי הביקוש. זו אמנם ההתאוששות מתונה בחלק מהמקרים, אבל היא רציפה, וזו אינדיקציה חיובית קדימה".