חוזרים לאהוב חומוס ונקניקיות? אחרי שנה של צמצום משמעותי בצריכה של סלטים מוכנים, נקניקיות ובשר מעובד, יום העצמאות האחרון גרם לאנשים לחזור להרגלי הצריכה הישנים. לפי נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי TheMarker, בסל קנייה ממוצע ביום העצמאות האחרון היו 842 גרם סלטים מוכנים ו-1,275 גרם נקניקיות ומוצרי "על האש" - בדומה ליום העצמאות לפני שנתיים. זאת, לעומת 801 גרם סלטים מוכנים ו-1,242 גרם נקניקיות ומוצרי על האש ביום העצמאות שעבר.

למרות הגידול בכמויות שנרכשו, הקטגוריות הנזכרות עדיין לא מראות התאוששות מוחלטת, שכן אחוז החדירה לסלי הקנייה אומנם היה גבוה מזה שהיה לפני שנתיים, אך נותר נמוך משהיה בשנה שעברה – 13.1% מסלי הקניה ליום העצמאות כללו השנה סלטים מוכנים לעומת 12.8% בשנה שעברה ו-14.2% לפני שנתיים; 6.1% מסלי הקנייה כללו מוצרי בשר על האש ונקניקיות לעומת 5.7% בשנה שעברה ו-6.5% לפני שנתיים.

הן מכירות הסלטים המוכנים והן מכירות הבשר המעובד נמצאות בירידה כבר תקופה ארוכה. מכירות הבשר המעובד נמצאות בירידה מאוקטובר 2015, אז פורסם מחקר של ארגון הבריאות העולמי על הסכנות שבצריכת בשר מעובד. מכירות הסלטים המוכנים נמצאות בירידה מינואר 2016 בשל שלל סיבות: היותם מוצרים נלווים לבשר מעובד, טרנד הבריאות ומעבר להכנה ביתית ורכישה בחומוסיות, כתבה ב"סוגרות חשבון" על חיידקים ורכיבים בעייתיים בחלק מהסלטים ומספר אירועי סלמונלה במוצרים שונים. הירידה במכירות נותרה בעינה גם בחגים כמו יום העצמאות ול"ג בעומר אשתקד. בחודשים האחרונים החלה התאוששות במכירות בקטגוריות אלה אך הן עדיין רחוקות מלחזור למספרים של 2015.

חומוס בשני שקלים

הנתונים מלמדים כי לגידול בצריכה אחראים בעיקר מבצעי מכירות עמוקים מהרגיל, שכן אף שהם קנו יותר, הצרכנים השאירו בקופות פחות כסף: סל קניות ממוצע ביום העצמאות כלל הוצאה של 40.1 שקל על מוצרי בשר על האש ונקניקיות לעומת 41.8 שקל ביום עצמאות הקודם; ההוצאה על סלטים מוכנים הסתכמה ב-15.3 שקל לסל ממוצע לעומת 15.9 שקל אשתקד.

"היצרנים מכרו סלטים בגרושים, בעיקר צבר של אסם שירדו בנתח השוק לאחרונה ורצו לחזור ולעקוף את אחלה של שטראוס בכל מחיר. ראינו גם חומוס ב-2 שקלים או באחד פלוס אחד. גם בנקניקים ובבשר המעובד היצרנים נתנו מבצעים הרבה יותר עמוקים מאשר בשנה שעברה", אומר בכיר ברשת שיווק גדולה.

לדברי אלי זוגלובק, מנכ"ל ומבעלי זוגלובק, מי שהיו אחראים למבצעים העמוקים בחג היו דווקא הרשתות: "החג היה טוב מבחינת מכירות. אומנם עוד לא חזרנו למכירות של -2015 אבל אנחנו לא רחוקים משם. אנחנו דווקא מיתנו מבצעים לעומת שנה שעברה אבל ראיתי מבצעים חזקים של הרשתות עצמן על המבורגרים וקבבים". לדבריו, חלק מהעלייה במכירות נובעת מכך ש"לצרכנים כבר נמאס שאומרים להם שהכל לא בריא. הם מבינים שבשר מעובד הוא לא גרוע כמו שניסו להציג אותו. עם כל הכבוד, התופעה הכי מטרידה היא ההשמנה, וברגע שאומרים לאנשים שבשר מעובד מסוכן עולה הצריכה של פחמימות ריקות וזה בוודאי לא טוב".

לדברי רמי לוי, בעלי רמי לוי שיווק השקמה, העלייה במכירות ביום העצמאות לאו דווקא מסמנת כי ההתאוששות תימשך: "יום העצמאות לא מהווה בהכרח קנה מידה. מצד אחד אנשים באמת שוכחים עם הזמן מחקרים וכתבות אבל צריך גם לזכור שבחגים כמו יום העצמאות ול"ג בעומר אנשים קונים בכמויות גדולות כדי לחגוג מחוץ לבית ולכן יש חשיבות גדולה יותר למחיר. בנוסף,  הרבה ממי שעושים על האש זה בני נוער שמחפשים לקנות בשר וסלטים מוכנים בזול".

"חזרת האמון בקטגוריה היא איטית אבל היא מתרחשת והיא הולכת יד ביד עם העלייה במכירות הבשר המעובד", אומר בכיר בחברת סלטים אך מודה כי "מספיק עוד אירוע בטיחות במזון אחד או מחקר בעייתי נוסף וכל השיפור ירד לטימיון".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

 

כתבות נוספות:
ביטקוין - מטבע לגיטימי או כלי מפוקפק לפושעים?
אקונומיסט: המדיניות הכלכלית של טראמפ מסכנת את העולם