התקופה בין פורים לפסח היא, באופן טבעי, תקופת השיא במכירות מוצרי ניקיון בארץ. באופן לא מפתיע, זה הזמן הכי ריווחי של החברות, והמחירים קופצים. מבדיקה שערך עבורנו  ד"ר חזי גור מזרחי – מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות, עולה נתון  מעניין: כן, מחירי הניקיון התייקרו גם השנה, אבל לא כמו בשנים הקודמות.

בסקירה שביצענו בחנו השנה מגוון מותגים בינלאומיים בלבד, ללא מותגים מקומיים ומותגים פרטיים. ביןם המותגים שבדקנו  נכללים דיפלומט, שסטוביץ ורקיט בנקיזר עם המותגים הידועים פיירי, אריאל, אג'קס, פרסיל, פיניש, וקלגון. סקרנו את סל הקניות בשש רשתות השיווק המובילות. בחנו את מחירי הסל הכוללים 22 מוצרים, לעומת מרץ בשנה שעברה בכל רשת, ובדקנו מי הרשת הכי זולה.

רשת יינות ביתן רשמה את הפער הכי קטן בין מחירי המוצרים השנה לבין מחירי המוצרים אשתקד. לעומת זאת, רשת שופרסל רשמה את ההתייקרות הכי גבוהה: 7.09 אחוזים יותר.

הסל הכי זול הוא ברשת רמי לוי ועומד על 478.3 שקלים. שופרסל דיל היא גם כאן הרשת היקירה ביותר ואותו סל מוצרים יעלה אצלה- 526.7 שקלים- פער של 11 אחוזים לעומת הרשת הכי זולה.

"עדיין זאת עלייה נמוכה מהפערים שהיינו רגילים לראות במדגמים מקבילים שהיו בעבר שעמדו על  יותר מ- 20 אחוזים", מציין ד"ר גור מזרחי ומסביר: "תוצאת צמצום הפערים נובעת מערנות הציבור בתקופה רגישה ליוקר המחיה. רשתות השיווק הפנימו שאי אפשר למכור בכל מחיר וההשלכות שיתכנו לרשת שלא תציג סל קניות במחיר הוגן, יכול להוביל לנזק תדמיתי ולא צפוי במדיות החברתיות ובשיתופים".

אם חשבתם שמדובר רק ברכישות ענק של המגזר היהודי, החוגג את חג הפסח וצריך לבער את החמץ, תתכוננו להיות מופתעים. מסתבר שלדפוסי הצריכה השכיחים בעונה כבר מזמן אין קשר ישיר לדת לאום מין וגזע אלא לתרבות צרכנית שחדרה עמוק לתודעת הצרכן.

ועם החשיפה לקמפיינים בתחום, הטבות, מבצעים, קופונים וחגיגת מבצעים - מסתבר שגם מגזרים שאינם חוגגים את חג הפסח נכנסים לאטרף ניקיונות.

המכון לחקר הקמעונאות מצא כי גם המגזר הערבי, הנוצרי והדרוזי מבצעים רכישות מוגברות למוצרי ניקוי וכביסה בחודשים מרץ ואפריל בשנה, וכי המנהג הפך להיות חלק מהתרבות הישראלית. "זהו הזמן בו החורף מסתיים והאביב נכנס, והזמן הטוב ביותר לנקות, כי לפחות פעם בשנה למומלץ לנו לשמור על סטריליות מוגברת", מסביר ד"ר גור מזרחי.

האם ניתן להוזיל את סל הקניות הזה?

" קיימות אפשרויות רבות השנה להוזיל את סל הקניות, ולא רק באמצעות בחירת הרשת המשתלמת, אלא בזכות קנייה חכמה והתפשרות על מוצרים בסל ממותג פרטי או ממותג מוזל, שתכונות המוצר זהות. ברגע שנשכיל להבין שאנחנו משלמים יותר כסף על מותג – נוכל לחסוך אחוזים רבים בהוצאות משק הבית" הוא מסכם.