החופש הגדול בעיצומו, והמשפחה מצטופפת במכונית בנסיעה לטיול בצפון או בדרום. לא עוברת שעה, והילדים במושב האחורי חסרי מנוחה. אתם רק רוצים קצת שקט. באופק מציצה אחת מתחנות הדלק המוכרות. אתם מנצלים את העובדה להפוגה קצרה בנסיעה וחילוץ עצמות, ובדרך מצטיידים בכמה מוצרים: בקבוק שתייה, חטיף או ארטיק לילדים, וכוס קפה עם מאפה עבורכם. כולם נרגעים, עד שמגיעים לקופה ומגלים כי על העצירה הקצרה הזאת שילמתם עשרות שקלים.

על פי בדיקה של המועצה לצרכנות, סל מוצרים בחנויות הנוחות עולה בממוצע 67% יותר מסל זהה ברשתות המרכולים. מחירו של מוצר בודד בחנויות הנוחות יכול להגיע לכפליים מהמחיר ברשתות המזון. כך למשל, קרטיב קרח פשוט יעלה לכם בחנות נוחות 4.2 שקל בממוצע, לעומת 1.9 בממוצע ברשתות המזון השונות.

בנוסף, התגלו פערים בין הרשתות השונות של חנויות הנוחות: לפי הבדיקה, הרשת היקרה ביותר מבין חנויות הנוחות היא Sogood של חברת סונול, שבה סל של 12 מוצרים עלה 122.9 שקל; אחריה מדורגת רשת Yellow של פז, שאותו סל מוצרים נמכר בה ב–114.3 שקל; וקצת אחריה נמצאת רשת מנטה של דלק, שבה עולה הסל 113.7 שקל. את הסל הזול ביותר מצאנו במיקה השייכת לקבוצת K–Group, שבה אותו סל מוצרים יעלה 100 שקל בלבד.

ממצאים אלה אינם מפתיעים, לאור העובדה שהמודל העסקי של חנויות הנוחות מבוסס על ההנחה כי לזמינות ולנגישות יש מחיר, וכי אף שהמחירים גבוהים למדי, צרכנים רבים מוכנים לשלמם.

ברחבי המדינה פזורות כ–1,000 חנויות נוחות בצמוד לתחנות דלק, שפועלות 24 שעות ביממה. על פי נתוני חברת הייעוץ הכלכלי־שיווקי צ'מנסקי־בן שחר, החנויות האלה מהוות בסך הכל כ–2% משוק הסופרמרקטים בישראל, בשטח כולל של כ–40 אלף מ"ר.

"מי שיש לו זמן, יילך ויחפש את המחיר הנמוך ביותר, ומי שאין לו זמן ישלם פרמיה על הנוחות ועל העובדה שהוא קונה את המוצרים בדרך או ליד הבית", מסביר תמיר בן שחר מצ'מנסקי בן שחר.

בן שחר מחלק את השוק בין רשתות המזון הגדולות דוגמת ויקטורי, רמי לוי, שופרסל ויינות ביתן, התופסות כ–60% מהשוק, לבין שאר החנויות, המתאפיינות בקרבתן לצרכן (לאזור מגוריו או למסלול שלו בדרך לעבודה או לטיול). קבוצה זו כוללת את המרכולים הקטנים, את המכולות, את הפיצוציות ואת חנויות הנוחות בתחנות התדלוק — המתחלקים כולם ב–40% הנותרים.

לדברי בן שחר, רשתות המרכולים הגדולות מסתפקות ברווחיות גולמית של 23%–20% בממוצע. לעומת זאת, הרווחיות הגולמית בחנויות הנוחות גבוהה יותר — סביב 30%. "הנתונים מראים כי משקי הבית נעשו קטנים יותר. אין לנו זמן, והקניות שלנו ממוקדות יותר", מסביר בן שחר, "כך, יש אוכלוסייה מספיק גדולה שהולכת לקנות את המוצרים דווקא בחנויות הנוחות".

תודה שקניתם ביוקר

קנייה בחנויות נוחות בעיקר בדרך לעבודה, בעצירה לתדלוק, בשעות הלילה, בימי שבתון כשהסופרמרקטים סגורים, ובחודשי הקיץ, המאופיינים בטיולים ובחופשות משפחתיות. על פי בדיקה של חברת יוניליוור, ב–2016 וב–2017 נרשמה עלייה בהיקף הקניות של סלים קטנים בחנויות נוחות (קרובות לבית או על הדרך), לעומת הצטמקות של הסל הגדול ברשתות הדיסקאונט. לפיכך, השאלה כמה אנחנו משלמים בחנויות הנוחות היא בעלת חשיבות רבה מבעבר.

בהשוואת מחירים שערכה עבורנו המועצה לצרכנות, נבדקו 12 מוצרים ב–30 חנויות נוחות בתחנות דלק של שש חברות — מנטה (דלק), Yellow (פז), אלונית (דור אלון), Sogood (סונול), Ten (שנרכשה לאחרונה על ידי קרן אייפקס) ומיקה (K–Group). בהשוואה נמצא כי מחירו הממוצע של מוצר בחנויות הנוחות גבוה ב–44%–124% ממחירו הממוצע של מוצר זהה ברשתות המזון.

השוואה פרטנית בין מחיר המוצר בכל רשת חנויות נוחות לבין מחירו ברשתות המזון מציגה פערים גבוהים בהרבה. כך, למשל, Sogood מוכרת בקבוק מים מינרליים של 0.5 ליטר ב–7.6 שקלים — יותר מכפליים המחיר הממוצע למוצר זהה ברשתות המזון, שבהן תשלמו על הבקבוק 3.3 שקלים בממוצע. במנטה תשלמו על שקית במבה במשקל 80 גרם סכום של 8.1 שקלים — 138% יותר מהמחיר הממוצע ברשתות המזון, שהוא 3.4 שקלים. ב–Yellow תשלמו 10.3 שקלים על טילון רגיל, שעולה בממוצע 6.2 שקלים ברשתות השיווק.

"לא מצאנו אף חנות נוחות זולה"

מנכ"ל המועצה לצרכנות, ג'וש גולדשמיד, מסביר: "ישנם פערים משמעותיים מאוד בין חנויות הנוחות לרשתות השיווק. זה אמנם לא נתון מפתיע, אבל לנו כצרכנים זה אומר הרבה. ההמלצה שלנו לצרכנים שמתכננים נסיעה ארוכה היא לדאוג לרכוש את המוצרים שהם יידרשו להם במהלך הנסיעה כבר בעת הקנייה השבועית בסופר.

"בבדיקה גילינו כי באופן שיטתי, חנויות הנוחות גובות מחירים גבוהים על רוב המוצרים. לעתים המחיר דומה לממוצע, אבל לא מצאנו אף חנות זולה. אנחנו מבינים שמדובר בחנויות עם מגוון מוצרים קטן, מטראז' קטן יחסית ושעות פעילות נרחבות — לרוב 24/7. עם זאת, הצרכנים של חנויות הנוחות הם לקוחות שבויים, ואנחנו מחכים לראות מי הרשת הראשונה שתתחיל לגבות מחירים הוגנים באופן שמפחית את יוקר המחיה גם בכבישי ישראל".

הנתונים מראים כי קנייה בחנויות נוחות מאופיינת באימפולסיביות ובהיעדר תכנון מוקדם. פעמים רבות הבחירה במקום העצירה נעשית "על הדרך", לפי מסלול הנסיעה. דווקא בשל כך קיימת חשיבות לתכנון מוקדם. הבדיקה מראה כי אם תצטיידו ברוב המוצרים מראש, תוכלו לחסוך עשרות שקלים בקנייה.

מ–Sogood נמסר בתגובה: "Sogood מבצעת כל העת בדיקות וסקרים פנימיים לצורך קביעת מדיניות תמחור תחרותית. ברשת נמכרים אלפי מוצרים במחירים דומים לרשתות חנויות נוחות אחרות. הרשת מקפידה להציע באופן שוטף מבצעים אטרקטיביים על מבחר רחב של מוצרים, ואף מציעה אותם לעתים קרובות במחיר הנמוך בשוק".

מ–Yellow נמסר בתגובה: "ב–Yellow נמכרים מוצרים רבים שלצערנו לא נבדקו, הנמכרים במחיר זול יותר מברשתות השיווק. בכל מקרה, ההשוואה בין חנויות נוחות לרשתות שיווק אינה נכונה, היות שמדובר בשני שירותים שונים. סל קנייה ממוצע ברשתות השיווק מסתכם בהיקף קנייה של מאות שקלים — דבר המאפשר להן למכור מספר מוצרי בסיס במחיר מוזל ומוצרים רבים אחרים בשולי רווח גבוהים מאוד — לעומת סכום רכישה ממוצע של 25 שקלים בחנויות הנוחות. מעבר לכך, מרבית המוצרים בחנויות הנוחות נמכרים לשימוש מיידי, ומתחמי החנויות פועלים לרוב במתכונת של 24/7 לאורך כל ימות השנה — כולל חגים — ומציעים פרישה רחבה, נגישות גבוהה, מהירה ונוחה. זו חוויה שונה מנסיעה לסופרמרקט, שבו חיפוש אחר המוצר המבוקש והמתנה בתור אורכים דקות ארוכות".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
מכירות אמזון בבריטניה עלו ל-7 מיליארד ליש"ט - החברה שילמה מס של 7 מיליון ליש"ט
קרן ההשקעות האמריקאית SK Capital: נייצר ערך עצום מהשקעות נוספות בכמאגיס

האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ פיננסי מקצועי