חודש הקניות נמצא בעיצומו, וצרכנים רבים מנסים למצוא עצמם בין כל המבצעים שיש לרשת להציע. רשתות השיווק נלחמות על כל קונה, לעיתים בעזרת הטעיות, אי דיוקים, או הסתרת מידע קריטי לביצוע העסקה. ביקשנו מצביקה וילנאי, מנכ"ל מועדון הצרכנות הוט, איפה צריך להיזהר בזמן שאתם מחפשים את המבצעים המשתלמים.

פרסום מוצרים במחיר ״החל מ״, בשעה שיש מעט מאוד מוצרים במחיר שפורסם

"חברות רבות יתנו לקהל הצרכנים שלהם את התחושה שהמוצרים באתרים זולים מהשאר, בכך שבמודעה ובפרסום ידגישו מוצר אחד במחיר נמוך מאוד, שיגרום לצרכנים לחשוב כי אותו מוצר בודד מייצג את שאר המוצרים באותו המקום. כאשר ייכנס הצרכן לאותו האתר או החנות, הוא יגלה שהמוצר הוא כנראה בין הבודדים שנמכרים באותו המחיר".

פריסה לתשלומים רבים בריבית גבוהה, והצגת ההחזר החודשי ולא את העלות הכוללת

"אתרי קנייה רבים מאפשרים תשלום בחלוקה לתשלומים בכפוף לריבית מסוימת. ריבית פירושה שבסופו של יום תשלמו יותר על המוצר. אתרים רבים מנצלים זאת ואינם מציינים את המחיר הסופי של המוצר אלא רק את המחיר המקורי שהיה צריך ללפני הריבית". 

מכירת מוצר קבוע בזול, שמחייב מוצרים משלימים מתכלים/משלימים במחירים יקרים

"אחד השיקולים של רשת לתמחר מוצר זול, היא הידיעה שאם הוא צריך מוצר משלים, היא תתמחר אותו באופן יקר. כך צרכנים מתפים לרכו את המוצר הזול, ואחר כך מגלים כי כדי להמשיך להשתמש בו, הם צריכים לרכוש מוצרים נוספים שמחירם יקר מאוד ביחס לבסיס.  לדוגמה, דיו למדפסת מאוד יקר לעומת מחיר המדפסת עצמה".

מתן הנחה לפריט אחד, שבדרך כלל נרכש לפחות בזוג

"ישנן הנחות שרלוונטיות לקנייה בודדת של מוצר אחד, כאשר בפועל אין אופציה לא לקנות זוג מאותו הדבר. המטרה בשיטה זו היא לגרום לצרכן לקנות את הזוג בכל מקרה, למרות שהוא זקוק רק לפריט בודד. צמיגים,  מחיר לאדם בחדר זוגי, אוזניות אלחוטיות וכד' הן חלק מהדוגמאות הנפוצות".

לחץ זמן למימוש מבצע גורם לקבל החלטות לא רציונאליות ולא לבדוק אלטרנטיבות

"הדרך הטובה ביותר לגרום לצרכן לבצע רכישה פזיזה היא בעזרת לחץ. בחודש נובמבר ניתן לראות זאת באופן ברור בפרסומים, בזכות השעונים שרצים אחורה באתרים מסוימים, שסופרים אחורה או קדימה לזמן בו המבצע נגמר או מתחיל. שיטה זו בונה אצל הצרכנים את המחשבה כי זו הזדמנות שאסור לפספס אותה, מעט כמו "מהדורה מוגבלת".

העלאת מחיר למוצר שבודקים יותר מפעם אחת 

בעיקר בעולם התיירות -הטכנולוגיה (קוקיס) נכנסת לתמונה. ביקור באתר יותר מפעם אחת מראה כי אנחנו רוצים את המוצר או החופשה, ושיש לנו התלבטות ועניין לגביו. אתרי תיירות רבים בודקים את מספר הפעמים בהן גלשתם באתריהם, ומעלים את המחיר מתוך הנחה שכבר "נלכדתם ברשת", והרעיון שהמחיר יעלה שוב ככל שיעבור הזמן יגרום לצרכן לקנות באותו הרגע את המוצר.