"חשוב להגיד שעולם הרכב משתנה מהר מאוד. ב-10 שנים האחרונות, קרו הרבה מאוד שינויים וחידושים שהפכו כל מיני תפיסות מיושנות ללא רלוונטיות", אומר איציק תורג'מן, מנכ"ל כלמוביל טרייד אין. "למשל, האמונה שרכב עם גיר אוטומטי אוכל יותר דלק, או אנשים שמחפשים אוטו עם מנוע 1600 סמ"ק - כשהיום יש כבר מנועים אחרים קטנים וגדולים וחסכוניים יותר". ומה לגבי שאר התפיסות, שהפכו למיתוסים של ממש? איציק מנסה לעשות לנו סדר.

אוטו עם גיר אוטומטי אוכל יותר דלק

נכון חלקי. "היום ישנם גירים אוטומטיים שמושתתים על שיטת עבודה שונה, כזו שמאפשרת צריכת דלק כמו של אוטו עם גיר ידני", אומר תורג'מן. "אם פעם היו גירים עם 3 מהירויות, היום כבר יש גירים עם 6 ואפילו 9 הילוכים שהופכים את הרכבים לחסכוניים יותר. אם פעם היו אומרים שתיבה אוטומטית צורכת עוד 20% דלק, היום מדובר במשהו שכבר מתחיל להיעלם. אבל זה כנראה נכון עדיין בדגמים מסוימים". בקיצור, המיתוס נכון חלקית.

אוטו קטן חסכוני יותר

נכון. "בסופו של דבר, האמת הבסיסית היא שכמות המסה שנוסעת דורשת צריכת אנרגיה מסוימת, כך שלרוב רכב קטן יותר יהיה חסכוני יותר. במקרה ששני רכבים שוקלים משקלים שונים ויש להם את אותו מנוע כנראה שהרכב הקטן יהיה חסכוני יותר, אבל יש רכבים עם מנועים וגירים פחות יעילים, ואז יכול להיות מצב שרכב יותר קטן לא בהכרח יהיה יותר חסכוני".

מכונית גדולה יותר היא גם בטוחה יותר

לא נכון. "זה די מופרך", אומר איציק, "כי רכבים עם 5 כוכבים בטיחות זה משהו כמעט סטנדרטי, וככל שמחמירים יותר את הסטנדרטים כך גם היצרנים משפרים את הרכבים. היום אפשר להגיד שמכונית מיני נמצאת באותה רמת בטיחות של מכונית משפחתית עם אותו ציון בטיחות, גם לנוסעים וגם להולכי הרגל. בכל קניית רכב אני ממליץ לבדוק את ציון הבטיחות".

רואים בסין (צילום: xiongmao-fanfan.at.webry.info)
מומלץ לבדוק את ציון הבטיחות | צילום: xiongmao-fanfan.at.webry.info

הרכבים של פעם החזיקו יותר זמן, הרכבים של היום פחות עמידים

לא נכון. "אני חושב שגם בעולם הרכב כמו בשאר העולמות, אנשים כבר לא נצמדים למוצר 10 שנים ויותר, והגיל הממוצע של הרכבים בירידה. אבל גם אם הרכבים נמצאים על הכביש זמן קצר יותר, כמות התקלות ו"הצרות" פוחתות. אין ספק שהרכבים של היום הרבה יותר אמינים. כשהייתי ילד והיינו יוצאים לנסיעה ארוכה, היינו ממש מתכוננים לזה, עוצרים בצד כדי שהאוטו ינוח. אני זוכר כילד שנולד בירושלים, שפעם זה בכלל לא היה מובן מאליו לעלות את הקסטל, מבלי שהאוטו יתחמם. היום אנחנו לא שם".

הפח של היפניות מתעקם יותר בקלות

לא נכון. ואפילו מעלה צחוק אצל איציק - "זה משהו שהיה נכון פעם ממש מזמן, בימים שסובארו נכנסה לישראל אני זוכר שכולם דיברו על זה שהעובי של הפח הוא דק יותר מהפח של הרכבים האירופאיים שהיו כאן. זה לגמרי מיתוס, כי היום רוב הרכבים בנויים מאותו עובי של פח. חוץ מזה, הפח הוא לא מה שבאמת מגן על הנהג, אלא המבנה הפנימי של הרכב".

רכב כהה יותר מתחמם מהר יותר

לא נכון. "היום כל רכב יודע להתמודד יפה מאוד עם מצבי חום, גם אם הצבע שלו כהה. בעבר הרחוק כמעט כל הרכבים היו לבנים או שחורים. אחר כך, נכנסו הצבעים המטאליים והרכבים הלבנים כמעט נעלמו והפכו להיות אוטו של "מבוגרים". דווקא ב-5 שנים האחרונות, הצבע הכי מבוקש לרכב ולכמעט כל הדגמים הוא לבן. לא יודע אם זה קשור למיתוס הצבע, אבל אנשים פחות מתחברים לצבע אדום או כחול והעולם מתרכז בשחור לבן, כסף ואפור. כשהלבן מוביל בקטגוריה".

המיתוס הגדול מכולם: רכב פרטי הוא השמור ביותר

נכון. "רכב פרטי הוא אכן לרוב שמור יותר. גם עניין הקילומטרים מאוד חשוב, כי הוא המדד הטוב ביותר לדעת כמה האוטו עבד. החיפוש של הקונים אחרי יד נמוכה, קילומטראז' נמוך ובעלות פרטית הוא מאוד נכון כי בסופו של דבר, מבחינה סטטיסטית, אלו הרכבים הטובים יותר ואנשים מוכנים לשלם עליהם יותר".