עוד לפני עליית מחיריהם של מוצרי החלב שבפיקוח, יצוין השנה חג השבועות השנה בסימן של עלייה במחיריהם של מוצרי החלב ברשתות המזון. בתחילת השבוע חתם שר האוצר, משה כחלון, על צו לייקור של 3.4% של החלב ומוצריו שבפיקוח, והמחלבות צפויות להעלות מחירים בהתאם מיד אחרי חג השבועות.

ואולם בדיקת TheMarker מגלה כי המחירים של מוצרי חלב ברשתות הדיסקאונט כבר גבוהים משהיו לפני חג השבועות 2018, כאשר בחלק מהמוצרים התרחשה עליית מחירים של עשרות אחוזים. זאת, בין השאר עקב העלאות מחירים שביצעו המחלבות במוצרים שאינם מפוקחים, וכן בעקבות העלאות מחירים של הרשתות עצמן - בשיעור גבוה יותר מזה שביצעו המחלבות.

הרשת היקרה ביותר לקראת שבועות מבין רשתות הדיסקאונט שנבדקו היא שופרסל דיל. הסל ששופרסל מציעה על 115 מוצרי החלב שנבדקו יקר ב-252 שקל, כלומר, 15% יותר מהסל שמציעה רמי לוי שיווק השקמה, שהיה הזול ביותר. הפערים הגדולים בין הרשתות, על אותם מוצרים בדיוק, ממחישים את התפקיד המכריע שיש לרשתות השיווק בקביעת המחירים ועומק המבצעים, וכן שהן אינן נסמכות רק על היצרניות.

הפער בין שופרסל לרמי לוי שיווק השקמה גדל משמעותית בחג הנוכחי, כאשר בשנה שעברה הסל בשופרסל דיל היה יקר מהסל ברשת רמי לוי ב-8%. בסך הכל, שופרסל העלתה את מחיריה במוצרים שנבדקו ב-4% לעומת השנה שעברה, ורמי לוי שיווק השקמה הורידה מחירים ב-3% בממוצע. גם בשתי הרשתות הנוספות שנבדקו - ויקטורי ויינות ביתן - המחירים עלו ב-2% וב-1%, בהתאמה.

בבדיקת פערי המחירים עבור מוצר בודד, ניתן למצוא פערים המגיעים גם לעשרות אחוזים. כך, גבינת שמנת 5% טבעית של טרה נמכרה בשנה שעברה בשופרסל דיל במחיר מבצע של 8.9 שקלים, ואילו השנה מחירה הוא 11.1 שקל - 25% יותר. מי שיבקש לרכוש אותה במחיר מבצע, ייאלץ לרכוש שתי אריזות ב-18 שקל. בסך הכל, מתוך המוצרים שנבדקו בשופרסל דיל, כ-60 מוצרים התייקרו, 21 מוצרים הוזלו ומחיריהם של 34 מוצרים נותרו ללא שינוי.

את ההתייקרות הבולטת ביותר בוויקטורי מצאנו בגבינה צפתית 5% מחלב בקר של משק צוריאל, שבבעלות טרה, כאשר ב-2018 עלתה הגבינה 9.9 שקלים, והשנה מחירה זינק ל-15.9 שקל - 61% יותר. ברשת ויקטורי, מתוך סל של 115 מוצרים שנבדקו - 46 מהם התייקרו, רק 21 הוזלו ו-48 מוצרים נותרו במחיר זהה לשבועות אשתקד.

ביינות ביתן, מתוך סל של 115 מוצרים - 64 מהם התייקרו, 20 הוזלו ו-31 לא השתנו.

בשורה התחתונה, הרשת היקרה ביותר במוצרים שנבדקו היתה שופרסל דיל (1,941 שקל), אחריה ויקטורי (1,900 שקל), יינות ביתן (1,793.5 שקל) והזולה ביותר - רמי לוי (1,690 שקל).

המבצעים השנה אטרקטיביים פחות

חג השבועות משמעותי מבחינת מכירות למחלבות ולרשתות. בשנה שעברה רשמו הרשתות מכירות של 250 מיליון שקל בשבוע החג, לעומת 170 מיליון שקל בשבוע רגיל (לפי נתוני סטורנקסט).

כשבוחנים את המחירים בחלוקה ליצרניות, עולה כי מרבית המוצרים של המחלבה הגדולה ביותר, תנובה, התייקרו בהשוואה לשנה שעברה. באוגוסט הודיעה תנובה על עלייה מחירים של 1.5%–3.4% (2.2% בממוצע) במחירים של מוצרי החלב שאינם מפוקחים. ואולם בפועל ניכר כי במוצרים רבים התייקרויות היו חדות יותר. כך, ברשת יינות ביתן, 32 מוצרי תנובה התייקרו ב-1%–58%, עשרה הוזלו ב-4%–44%, ומחירן של תשעה לא השתנה.

כמו כן, המבצעים השנה ביינות ביתן הצטמצמו, ובזמן שבשנה שעברה הוצעו לצרכנים מבצעים על 21 מוצרים, חמישה מוצרים במבצע הוזלה ללא התניה לצד 16 מוצרים שונים במבצעי התניה, כמו מבצעי כמויות או מוצר שני ב-50% הנחה - השנה הצטמצמו מבצעי ההוזלה רק לשלושה מוצרים ומבצעי הכמויות ל-11.

טרה, שבבעלות החברה המרכזית למשקאות, הודיעה גם היא באוגוסט על העלאת מחירים, אך המגמה אצל מוצריה מעורבת - בחלק מהרשתות הם הוזלו ובחלק התייקרו.

היצרנית היחידה שלא ביצעה העלאת מחיר רשמית היא שטראוס, שנהנית מכך שהיא כמעט ואינה מייצרת מוצרים מפוקחים, ופועלת בקטגוריות עם רווחיות גבוהה. ברשתות השיווק טענו לאורך החודשים האחרונים כי שטראוס אמנם לא העלתה רשמית את מחיריה, אבל צימצמה את היקף המבצעים, מה שהביא לעלייה אפקטיבית במחיר. בבדיקה שערכנו נבדקו 15 מוצרים של שטראוס, ונראה כי במרבית המקרים מוצרי החברה לא התייקרו בפועל - אך המבצעים אכן השתנו. ברוב המקרים מדובר על מבצעי התניה (שאינם נכללים בבדיקות TheMarker), מתוך הנחה כי מבצעים מסוג זה גורמים לצרכן להוציא יותר כסף משהתכוון לכך בעת תכנון הקנייה.

לדברי מקור בשטראוס, לא היה שינוי משמעותי בתקציב הפעילות המסחרית של החברה והמבצעים ברשתות התחילו בהדרגה ביום שבו בוצעה הבדיקה. גם שטראוס צפויה לייקר את המוצרים המפוקחים לאחר החג, אך אינה צפויה להעלות מחירים של מוצרי חלב אחרים.

חוסר ודאות עקב הבחירות

בעוד שהן נערכות לחג, המחלבות כבר מחכות לייקור במוצרי החלב המפוקחים ב-3.4%. בתנובה הודיעו כי הם מתכוונים להעלות את מחירי המוצרים המפוקחים אחרי חג השבועות, ושאר המחלבות צפויות להתיישר בהתאם ולהעלות מחירים באמצע יוני. החתימה של כחלון על צו הייקור מגיעה אחרי שסירב לייקר את המוצרים המפוקחים במשך כשנה, חרף המלצה של הדרג המקצועי במשרדו, ולאחר מכן גם בניגוד לפסק דין של בג"ץ.

במחלבות אמרו ל-TheMarker כי מבצעי חג השבועות נותרו עמוקים למרות ההפסדים שלהן, שנבעו מכך שכחלון התמהמה עם החתימה על הצו. "כל מחלבה מפחדת שאחת המחלבות לא תשמור על מבצעים רגועים ותחליט במפתיע 'לגנוב' את השוק, אז כולם עושים מבצעים ליתר ביטחון", אומר בכיר בשוק החלב. לדבריו, עליית המחירים של המוצרים המפוקחים לא תהיה סוף פסוק, והמחירים יצטרכו לעלות פעם נוספת.

"יש שתי דרכים לסגור את הפער שנוצר בגלל עליית מחיר המטרה (המחיר שבו המחלבות קונות את החלב הגולמי מהרפתות), בעוד מחיר המוצרים המפוקחים לא עלה: או שהמחירים יישארו כפי שהם - גם כשמחיר המטרה יירד - או שיהיה צריך להעלות שוב את המחירים", הוא אומר.

מחיר המטרה אמנם ירד מעט באחרונה, אך הפחתה של המחיר לצרכן תדרוש ירידה חדה יותר במחיר המטרה - שאינה צפויה להתאפשר ללא רפורמה מקיפה במשק החלב. הממשלה סיכמה על מתווה לרפורמה עם נציגי ענף החקלאות, אבל שינויי החקיקה הדרושים לא הונחו על שולחן הכנסת בעקבות ההחלטה על פיזור הכנסת ה-20 לפני כחמישה חודשים, ועתה צפויים להמשיך ולהתעכב עד לאחר הבחירות.

"הדבר הכי גרוע להנהלת חברה הוא חוסר ודאות, שמקשה על קבלת החלטות עסקיות, וזה המצב שיצרניות החלב נמצאות בו עד שתורכב ממשלה, ימונה שר אוצר ותתקבלנה החלטות בקשר לקיום רפורמה במשק החלב", אומר הבכיר.

"כחלון ביזה את בית המשפט ואת מערכת החוק במשך יותר משנה בצורה מבישה, והכל כדי לקבל עוד מנדטים בבחירות", תוקף בכיר אחר בענף המזון. "רק אחרי שתנובה הגישה בקשה לביזיון בית המשפט הוא נאות לחתום על הצו. לאור התנהלותו בנושא המחירים של מוצרי החלב, לא מפתיע שהוא חבר לליכוד וישתף פעולה עם חוקי החסינות וההתגברות".

מתנובה נמסר: "תנובה אינה קובעת את המחיר לצרכן והחוק אף אוסר על החברה בקביעת המחיר. המחיר נקבע על ידי הקמעונאי בלבד".

משופרסל נמסר: "המדגם המוצג לא מציג באופן מלא את מחירי הרשת, משום שאינו מביא בחשבון את מכלול ההטבות וההנחות הניתנות ללקוח על המוצר. אם מביאים בחשבון את מגוון המבצעים וההטבות על הסל המדובר, סיכום הסל מוזל ב-235 שקל מהמחיר הסופי בבדיקה. החברה ממשיכה לפעול להציע לציבור הלקוחות סל מוצרים מוזל לחג, במגוון הרחב ביותר הן של מוצרי המותג הפרטי והן של מוצרים ממותגים".

כך בדקנו

הבדיקה נערכה באמצעות אתר המחירים פרייסז. המחירים שנבדקו נלקחו בתאריכים 9 במאי 2018 - כשבוע וחצי לפני ערב חג השבועות, שהתקיים ב-19 במאי 2018; וב-29 במאי 2019 - שבוע וחצי לפני ערב החג שיתקיים ב-8 ביוני. הימים שנבדקו הם ימי רביעי בשבוע, כדי לוודא שאם יש מבצע יומי, הדבר יתבטא בכלל הרשתות. מבצעי הרשתות שנכנסו לבדיקה היו כאלה שאינם דורשים התניה נוספת מהצרכן. הסל שנבדק כלל 115 מוצרי חלב שאינם מפוקחים.

 

יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:

זכית בהגרלת פיס? המדינה זוכה יחד איתך בעד 38%

לא מוכנים למהפכת אמזון: כמה תשלמו בישראל על מותגים בינלאומיים