הנהלת רכבת ישראל מתכוונת להוריד את מחיר המשקאות והחטיפים במכונות הפזורות ברחבי התחנות בארץ. המחירים האלה גבוהים פי כמה מאשר בסופרמרקטים, בפיצוציות ואפילו בחנויות בתוך הרכבת עצמה.

"אנחנו ערים לרחשי הציבור והעניין נמצא בבדיקה ובחינה מעמיקה. להערכתי המחירים של המוצרים יירדו. זה ייקח זמן אבל זה יקרה. נכון שהמחירים גבוהים מאוד ונעשה הכול שהם יירדו", אומר גורם בכיר ברכבת.

בסוף השבוע האחרון חשף mako שרכבת ישראל היא זו שאחראית ישירות למחירי המשקאות והחטיפים במכונות ולמעשה מרוויחה מיליוני שקלים על חשבון נוסעים, שהם במידה רבה לקוחות שבויים. בנוסף, אותם לקוחות נאלצים לשלם עמלת סליקה על תשלום בכרטיס אשראי בקרוב תוגש בקשה לתביעה ייצוגית נגד הרכבת בנושא.

מתברר שהרכבת היא זו שמכתיבה את הסכום שישלם לה הזכיין שזכה במכרז (כיום מדובר בחברת מ.א. מכונות אוטומטית) ומי שמשלם את המחירים המופקעים הם הנוסעים. כך למשל מחירי פחיות ובקבוקי הקולה תוצרת פולין עשרה שקלים, מים מינרלים ומשקה תה קר עשרה שקלים ומשקאות אנרגיה. בעוד שמחירי מרבית המשקאות במרכולי המזון והמכולות השכונתיים נמוכים בחצי ויותר. כך גם מחירי החטיפים שגבוהים בעשרות ומאות אחוזים.

מכונת ממתקים ברכבת ישראל (צילום:  שמעון איפרגן.)
מכונת חטיפים ברכבת. לא רק מחירי השתייה יקרים | צילום: שמעון איפרגן.

"זה לא הגיוני שרכבת ישראל תרוויח על חשבון הגב שלנו הנוסעים", אמרו כמה מהנוסעים, "מדובר במחירים מופקעים. הגיע הזמן שהרכבת תשמע את מה שיש לנוסעים לומר ותוריד את המחירים".

בדיקה של mako העלתה כי המדיניות של הרכבת מובילה בפועל למחירים הגבוהים. על כל פחית קולה או חטיף רכבת ישראל מקבלת לקופתה 6.8 שקל. שאר הכסף הולך לזכיין.

לאור הממצאים, ברכבת שוקלים בכובד ראש לתקן את המצב. "אנחנו לא מתכוונים להתעשר על חשבון אף אחד. אני מאמין שנצליח למצוא את האיזון הנכון כדי להוריד את המחירים לטובת הנוסעים שלנו", הוסיף הבכיר.