ט"ו בשבט חל השנה ביום שני הקרוב (06.02) וזוהי שעתם היפה של הפירות היבשים, שבשנים קודמות אומנם נשכחו לטובת הפירות הטריים אך כיום הם כבר חלק ממוצרי הצריכה השכיחים בסלי הקניות של הצרכנים, ומכאן שהזינוק השנה ברכישת פירות לטוב שבט עומד על 40 אחוזים "בלבד" לעומת 250 אחוזים בשנים הקודמות.

הצריכה בשוק האגוזים והפיצוחים מתחלק לשתי שיטות מכירה: מוצרים בתפזורת ומוצרים ארוזים.  את המוצרים בתפזורת הצרכנים רוכשים ברשתות השיווק, בחנויות מתמחות ובשווקים הפתוחים. את המוצרים הארוזים ניתן לרכוש ברשתות השיווק תחת מגוון מותגים, בניהם גם מותגים פרטיים כמו השקדייה, זארובי, קליית גת, חממה, ששון הקולה, הטיב ומותגים פרטיים.

"שוק האגוזים הארוזים מגלגל יותר מ- 290 מיליון שקלים בשנה ושוק הפירות היבשים מגלגל יותר מ- 80 מיליון שקלים בשנה", אומר ד"ר חזי גור מזרחי מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות. "שוק התפזורת מגלגל סכום דומה".

כאמור, הזינוק במכירות המוצרים בחג האילנות קיבל תפנית משמעותית ואם בעבר דיווחו יצרניות המוצרים בזינוק של עד 250 אחוזים ביחס למכירות החודשיות השוטפות, בשלוש שנים האחרונות הסגמנט מציג זינוק של כ- 40 אחוזים בסך הכל בחודשי החג ויש לכך סיבה חיובית: צריכת המוצרים מהווים כפתרון לארוחות ביניים, ויטמינים וסיבים תזונתיים שמוצגים כהמלצה מיועצי התזונה.

 "דפוסי הצריכה אכן השתנו, ועם המודעות למעבר לתזונה בריאה, צריכת האגוזים הטבעיים זינקה ומגוון האגוזים והפיצוחים הקלויים שהם עתירים בנתרן צנחו בהיקף המכירות", מאשר שרלי אברג'יל, מנכ"ל חברת זארובי המתמחה ביצור ושיווק פירות יבשים.

"הנתונים מציגים צניחה בהיקף המכירות של הפירות היבשים ב-11 אחוזים מול אשתקד בעקבות צמצום צריכת המוצרים עתירי סוכרים, כמו הצניחה באגוזים הקלויים שצנחו ב-4 אחוזים, ומכירות האגוזים הטבעיים זינקו ב- 5 אחוזים בעקבות הטרנד הבריאותי", מדגים גור מזרחי.

לשם כך הרכבנו סל של 27 מוצרים מובילים בסל הצרכני לקראת החג  ובדקנו את המחירים ב- 10 רשתות השיווק המובילות. בעזרת המכון לחקר הקמעונאות, בחנו כמה נשלם ל- 100 גרם מהמוצרים המובילים, וכמה נשלם בכל רשת. כפי שניתן לראות מהטבלה, הפער בין הסל הזול בסקר לסל היקר עומד על 27 אחוזים

 

שאלה נוספת שבדקנו היא: מה הפער בין הרשתות החרדיות לרשתות הכלליות. "על פי הממצאים השפעת חגי ישראל על סל הקנייה ברשתות השיווק החרדיות מורגש באופן משמעותי יותר, מהאווירה וסל הקניות ברשתות הכלליות", אומר ד"ר גור מזרחי.

המחיר ל- 100 גרם  קשיו טבעי עולה ברשת שופרסל דיל 8.90 שקלים, לעומת רשת יש חסד, הפורמט החרדי של שופרסל, נשלם רק 5.90 שקלים - פער של 50 אחוזים

המחיר של 100 גרם אגוזי מלך קלופים עולה ברשת ביתן מרקט ורשת סופר של אלקטרה הוא 8 שקלים וברשת שפע ברכת השם עומד על 2.90 שקלים ל- 100 גרם. פער של 75 אחוזים

על 100 גרם שקד קלוי  נשלם ברשת מחסני השוק עומד על 11 שקלים וברשת אושר עד עומד על 6.90 שקלים- פער של 60 אחוזים

על 100 גרם גרעיני חמנייה שחורים ממולחים נשלם ברשת רמי לוי עומד על 3.80 שקלים וברשת יש חסד 2 שקלים. פער של 90 אחוזים