פתיחת שוק הגבינות הצהובות ליבוא - באמצעות מכסות ללא מכס - מחוללת בשנתיים האחרונות שינוי אטי במבנה השוק, שבינתיים תורם רק במעט להורדת המחיר לצרכן. השחקנית הדומיננטית בשוק, תנובה, מחזיקה עדיין בנתח שוק ענק, לעומת השחקנים האחרים, ולכן כנראה אינה ממהרת להוריד מחירים.

ייתכן שמצב זה נובע, בין השאר, מהרגלי הצרכנים, שלא ממהרים לאמץ גבינות אחרות.

משרד הכלכלה אמנם מתנה זכייה במכרז במכירה לקמעונאי במחיר נמוך יחסית, אך רף מחירים שאפתני יותר עשוי היה להוריד את המחירים באופן מהיר וחד יותר. גם הגדלה משמעותית של המכסות והקצאת נתח גדול יותר מהן למכירה במדפים עשויות לתרום לתחרות משמעותית יותר.

עוד ב-mako כסף:

מאז פתיחת השוק ליבוא גבינות צהובות ללא מכס ב-2015, נתח השוק של תנובה בקטגוריה ירד ב-12% (במעדניה) עם המותג עמק, אך היא עדיין מהווה מונופול המחזיק בנתח שוק של 53.3%, הרחק מעל שאר המתחרים. להמחשה, נתח השוק של טרה, השני בגודלו בענף, הוא 14.2% בלבד - כך עולה ממצגת שהעבירה באחרונה ועדת המכסות במשרד הכלכלה ליבואנים, על בסיס נתוני נילסן, לקראת חלוקת המכסות של 2017.

השחקנים החדשים שנכנסו לשוק מחזיקים בנתחי שוק קטנים הן על המדף והן במעדניה. שופרסל היא היבואנית הגדולה ביותר ולמעשה השחקנית השלישית בגודלה במעדניה, עם נתח שוק של 7.3%. אחריה רמי לוי, עם נתח של 2.9% ואחריו נטו, המייבאת את המותג עלמה, עם נתח של 2.5%. מחלבות גד, שנכנסו לקטגוריה של גבינות צהובות במעדניה רק השנה, מחזיקה 0.9% מהשוק.

בתחום המכירה באריזות על המדף, תנובה איבדה נתח שוק של 4.1% במותג עמק, וחלקו של המותג על המדפים כיום הוא 54%. תנובה מחזיקה גם ב-8.7% מהשוק עם המותג גלבוע, לעומת 9.1% לפני פתיחת היבוא. כך, חלקה הכולל על מדף הגבינות הצהובות ירד מ-67.2% ל-62.7%.

גם טרה נפגעה מעט מהיבוא. חלקה בשוק, עם מותג נעם הנמכר על המדף, ירד ב-2014 ב-4.1% ל-14.9% - ואולם היא התאוששה ב-2016, וחלקה עלה ל-17.6%.

הגבינה הזולה ביותר ביבוא - של רמי לוי

 

על פי המצגת של משרד הכלכלה, הצרכן הישראלי עדיין לא נהנה מירידת מחירים משמעותית של מוצרי גבינה צהובה. על אף שלתנובה ולטרה נוספה בשנתיים האחרונות תחרות מצד שופרסל, רמי לוי, נטו ומחלבות גד - מחיר הגבינה הממוצע במשק ירד בשיעור קטן בלבד. המחיר הממוצע במעדניה ירד מ-44.4 שקל לק"ג ב-2014 (לפני פתיחת היבוא) ל-41.4 שקל ב-2016. המחיר הממוצע במדפים ירד מ-69.7 שקל לק"ג ב-2014 ל-64 שקל לק"ג ב-2016. כל המחירים משקפים ממוצע לינואר-אוגוסט של אותה שנה.

מבין הגבינות המיובאות, רמי לוי הוא המותג הזול ביותר, עם מחיר של 27.3 שקל לק"ג במעדניה ו-32.6 שקל לק"ג על המדף - לעומת שיאנית המחירים תנובה, הנמצאת תחת פיקוח מחירים, עם המותג עמק שמחירו לק"ג 44 שקל במעדניה ו-66.8 שקל על המדף.

היקף היבוא ללא מכס של גבינות לישראל ב-2017 יסתכם בכ-7,000 טונה - מהן 3,150 טונה למעדניה ו-1,550 טונה בלבד למדפים (שבהם שליטתה של תנובה חזקה במיוחד). היקף היבוא שאינו קבוע מראש למעדניה או למדפים נובע מהסכמי סחר, בעיקר עם ארה"ב ואירופה. תנובה וטרה לא מורשות לייבא גבינה.

מתוך כלל מכסות היבוא, 4,700 טונה הן תחת התחייבות למחיר מרבי לצרכן, כשמי שיבטיח את המחיר הנמוך ביותר מקבל עדיפות בהיקף המכסה. רף המחירים במעדניה אינו מתמרץ הורדת מחירים מצד היבואנים לעומת המצב כיום.

מדף גבינות בסופרמרקט בחיפה. השחקנים החדשים מחזיקים בנתחי שוק קטנים (צילום: רוני פריד, TheMarker)
מדף גבינות בסופרמרקט בחיפה. השחקנים החדשים מחזיקים בנתחי שוק קטנים מאוד | צילום: רוני פריד, TheMarker

לפי ההגבלה שנקבעה במכסות, המחיר המרבי לצרכן של גבינה במעדניה לא יעלה על 35 שקל לק"ג - זאת, כשגבינות מיובאות כבר נמכרות לצרכן ב-33.2-27.3 שקל לק"ג. המחיר המירבי על המדף לא יעלה על 50 שקל לק"ג - כשהגבינות המיובאות נמכרות לצרכן ב-40-32.5 שקל לק"ג, בעוד רשת שופרסל מוכרת אותן במחיר גבוה משמעותית - 54.3 שקל לק"ג.

יש לכם תלונה צרכנית? כתבו אלינו money@mako.co.il 

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
מה עשתה אפל לעובדיה שהציצו בתמונות עירום
גוגל מצאה את חמש תכונות האופי החשובות ביותר