יוסף סוויד באירוע של האלופה באיצטדיון רמת גן (צילום: שוקה)
סוויד. על סף בכי | צילום: שוקה

בימים קשים כאלה, גם שחקנים ערבים-ישראלים שבדרך כלל נמנעים מלהביע דעות פוליטיות לא יכולים לעצור את עצמם. סערת הרגשות של השחקן יוסף (ג'ו) סוויד ("הבועה", "ללכת על המים") - אחד שמעולם לא התבטא בנושאים פוליטיים בתקשורת ושנשוי לבמאית תיאטרון הקאמרי יעל רונן - לא מאפשרת לו להמשיך לשבת בשקט. "עד היום לא רציתי לדבר פוליטיקה, כי עכשיו מי יבוא לראות את ההצגות שלי?", הוא אומר, "הרי מה קרה למוחמד בכרי אחרי שהוא עשה את 'ג'נין ג'נין'? אף אחד לא העסיק אותו. אבל המצב מטריד אותי ואני לא יכול לשתוק יותר. זה כל כך מעציב אותי שאני על סף בכי. אף אחד לא ראה אותי במצב כזה".

תסביר.
"עד עכשיו אפילו אני, בתור ערבי, הושפעתי מהתקשורת הישראלית שמדברת על מלחמת אין ברירה, אבל לפני כמה ימים התעוררתי. אני רוצה לתת לך דימוי מאוד גס: תאר לך בחורה שאונסים אותה משלושה צדדים, ואז אומרים לה 'אוקיי, אנחנו יוצאים מחור אחד' - זה ההתנתקות - אבל עדיין דופקים אותה, והיא עוד צריכה להגיד תודה. הבנת? בזמן שמפנים את עזה עדיין ממשיכים להתנחל בעזה, ברמאללה או בכל מקום אחר בשטחים. הממשלה הזאת לא רוצה באמת לפתור עניינים, הכל תעמולה, ואני כל כך כועס על עצמי שהצליחו לרמות גם אותי עם ה'אין ברירה'. יש ברירה, רק שאף אחד לא פועל. רוב המדינות הערביות תומכות בהסכם עם ישראל. אנשים מעדיפים להיות כביכול בצד של הטובים, כי אתה לא רוצה להרגיש שאתה גורם לאסונות, להרגיש ייסורי מצפון, ומי ששמאלן אמיתי בסופו של דבר עוזב את הארץ. גם אני מת לעזוב את הארץ, אבל קשה לי".

הלחימה היא נגד טרוריסטים, לא נגד ערבים באשר הם.
"הלוואי והחמאס לא היו, אני לא סובל אותם, אבל אני שואל את עצמי איך אנשים נהיו כאלו ואיך עיר שלמה מצביעה עבורם. אלה אנשים שחיים בכלא, שאין להם מים וחשמל. חבר שלי סיפר לי על איזה חולה שצריך מכונת הנשמה והמשפחה שלו מפעילה את המכונה הזו בתורות, יום ולילה, כי אין חשמל. לך תאשים אנשים כאלה שאומרים 'יאללה, על החיים ועל המוות'. אתה מכיר את סיפור מצדה? זה אותו דבר, מכתרים אותך מכל הצדדים, אין לך כלום אז אתה מעדיף למות, לפחות שיחשיבו אותך גיבור. בוא נדמה את הפלסטינים לכלבים, טוב? כלב לא נושך סתם, יש את בעלי הכלבים שכולאים אותו או אומרים לו 'תפוס אותו' והכלב נהיה תוקפני. אתה חושב שהערבים בעזה יודעים מה זו ישראל, מה זה יהודים? בשבילם יהודים זה חייל. הם לא למדו בבית ספר ויודעים מה זו דמוקרטיה או שוויון זכויות. הייתי מצפה מאנשים שחיים פה בארץ שיהיו יותר אחראים מהאנשים שישראל הפכה אותם לכלבים. זו מלחמת דויד נגד גולית. ישראל הולידה את החמאס וזו אחריות שלה".

אז מה אתה מציע?
"תנו להם מדינה כמו שצריך. אם לא יהיה בסדר, תפוצצו להם את הצורה. אני אומר את הדברים האלו כי אני מרחם על שני הצדדים. כל החברים שלי יהודים, אשתי יהודייה, אני מדבר בעברית, אני מופיע בסרטים בעברית, אני חי פה ואני רוצה לחיות פה, המדינה הזאת היא מקום טוב. יש לי הרבה חברים יהודים שיצאו למלחמה עכשיו ואני מפחד עליהם, בא לי לבכות. המדינה הטיפשית הזאת והעם הזה הולך בעיוור אחרי משהו שהוא לא באמת פיתרון. החברים שלי הולכים למות עכשיו בשביל מה? בשביל כלום".

"האוכלוסייה הפלסטינית משלמת את המחיר"

השחקנית קלרה חורי ("עבודה ערבית", "הכלה הסורית", "פרשת השבוע") נסערת לא פחות. "הפעולה של צה"ל היא שטות", היא אומרת, "היא רק תתרום לעוד שנאה ועוד נקמה, זה לא בונה עתיד חדש למזרח התיכון שלנו. יש דרכים אחרות לפתור את זה, בהידברות, בהסכמים. כל מה שקורה עכשיו מראה כמה העולם והפוליטיקה כל כך מרשעת, משני הצדדים. אני לא מצדיקה צד אחד, זה פשוט כואב. אני מרגישה חרא ולא ישנה בלילות. הרבה אנשים מתים, המספרים רק עולים ומי שמת אלו אנשים חפים מפשע, בעיקר ילדים ונשים".

אין תמונה
חורי. לא ישנה בלילות
את מבינה את הטענה של ממשלת ישראל שזו מלחמת אין ברירה?
"לא, אני לא מבינה, המלחמה הזאת לא מוצדקת בכלל. אני מסתכלת על המספרים בעזה וזה מה שפועל אצלי. אני רק רוצה שיהיה שקט פה ושלום ושנתקדם כבר לעידן חדש ושנוכל לחיות במדינה בלי שום גזענות ושנאה. כרגע אין לי שום תקווה במקום הזה".

השחקן והבמאי מוחמד בכרי ידוע במעורבותו הפוליטית בכל מה שקשור לסכסוך הישראלי-פלסטיני, שבאה לידי ביטוי בין היתר בסרטו השנוי במחלוקת "ג'נין ג'נין". גם עכשיו הוא לא חוסך ביקורת ומתנגד בתוקף לטענות ממשלת ישראל שמדובר במלחמת אין ברירה: "זה שקר, פשוט שקר עלוב. עם ישראל מרומה על ידי מנהיגיו", הוא אומר בזעם, "אני מאמין שלעם ישראל יש מצפון, לב ורגשות אבל פשוט משקרים אותו. כולם יודעים היום שמי שמשלם את המחיר זה לא החמאס אלא דווקא אזרחים פשוטים שלא קשורים לטרור הפלסטיני. החמאס זו לא מדינה, זו לא ממשלה שיש לה צבא ואת המשאבים שיש במדינה מסודרת. אם היו אנשים שהייתה להם באמת אחריות מינימלית לעתידה של מדינת ישראל הם היו צריכים לחשוב על זה מראש, הם לא יכולים לטעון עכשיו לא ידענו שחמאס מסתתר בבתים. איפה המצפון שלהם?".

כנראה שאחרי שמונה שנים של ירי על הדרום פקעה הסבלנות.
"עזה מזה שנים נמצאת בסגר, בבית סוהר. לא שאני מצדיק את הרקטות על ישראל, אני נגד הרג אזרחים באשר הוא, אבל אם תחשוב לרגע, בן אדם שיושב בתוך בית סוהר במשך שנים - אין לו אוכל, אין לו דרך לצאת או להיכנס כי יש סגר מתמשך על ידי ממשלת ישראל - לא פלא שהם זורקים רקטות. אני לא מצדיק את ירי הרקטות אבל בן אדם שאין לו כבר כלום, מה הוא יעשה? ישב בשקט ויחכה שאללה ייתן לו לחם?".

ההתנתקות באה במטרה לקדם הקמת מדינה פלסטינית עצמאית אבל התוצאה הייתה ירי גובר של קסאמים וחטיפת גלעד שליט.
"איזו מן התנתקות זאת? ישראל יצאה מעזה אבל המשיכה לעשות סגר מהים, מהאוויר ומהיבשה. אם היו מתנתקים ונותנים לאנשי עזה לצאת להתפרנס הייתי מבין, אבל ככה? התנתקתם והשארתם אותם בבית סוהר".

איזה פתרון אתה מציע?
"צריך ליצור פרטנר. גם עם החמאס אפשר לדבר, עם כל אחד אפשר לדבר. אבל ככה אי אפשר, הכניסו אותנו לבוץ ואני לא יודע אם נצא ממנו הפעם הזאת. אני חושב שהכוח והפיתרון הוא בידיים של הישראלים, שיכולים לפתור את זה במציאת פרטנר ובחזרה לשולחן הדיונים. בכוח לא נשיג שום דבר רק הרס ומוות וייאוש. אני מרגיש היום מה שהרגשתי בזמנו של הסרט 'ג'נין ג'נין'. גם אז הם אמרו שהם מנסים לחסל את הקיצונים ומי ששילם את המחיר זו האוכלוסייה הפלסטינית ולא הטרור".

מוחמד בכרי (צילום: חדשות 2)
בכרי. הממשלה משקרת | צילום: חדשות 2
אתה לא מאמין שישראל נלחמת בטרור בפעולה הזאת?
"זה שקר מוחלט. ידוע לכל תינוק שהמלחמה הזאת קדמה לבחירות, היא רק בשביל הרווח הפוליטי של המשולש ברק-לבני-אולמרט".

אתה טוען שישראל לא רוצה שלום?
"הממשלה לא רוצה שלום. עם ישראל כן רוצה שלום אבל הוא שטוף מוח מהממשלה. כל ממשלות ישראל, להוציא את ממשלת רבין, רצו רק מלחמה. הם משתמשים בטרור הפלסטיני בכדי לכסות על הפשעים שלהם".

"הממשלה שלנו פועלת באופן לא הגיוני"

הזמרת והשחקנית מירה עוואד ("עבודה ערבית"), שהשתתפה בהפגנה נגד המלחמה בתל אביב, כועסת קודם כל על הקושי להביע את דעותיה באופן חופשי: "הבעיה היא שכשהערבים הישראלים מתבטאים, מיד אומרים 'הם בעד החמאס, הם מניפים דגלי פלסטין והם רוצים כנראה בהשמדת ישראל'. זה מכעיס אותי, כי אנחנו מפגינים בעד זכויות אדם ואזרח באופן כללי".

אין תמונה
עוואד. כואב על ילדי עזה

 "כמו שכואב לי על הילדים של שדרות ועל אמהות ישראליות ששולחות את הבנים שלהם לעזה, ככה כואב לי על הילדים של עזה, וחבל לי שהחברה הישראלית לא רואה את זה ככה. באמ-אמא שלך, אני רוצה שתכתוב שכואב לי על ילדי שדרות אבל מה שהצבא שלנו עושה בעזה זה השמדה רוחנית, הוא יוצר עוד דור של ילדים בלי תקווה, בלי עתיד, שיש להם אופציה אחת בעולם וזה לשנוא את ישראל. אנחנו לא עושים שום דבר טוב בזה. מי שחושב שהפעולה הזאת הולכת לנקות את האוויר מפונדמנטליסטים מאוד טועה".

"נורא הצחיק אותי שאולמרט מתגאה שהוא הפתיע את הפלסטינים, זה כמו לשים מישהו בתא מעצר ואז להפתיע אותו. הרי הוא בתא, אין לו לאן ללכת, מה יש לך להפתיע אותו? גם אף אחד לא מכריז מה המטרות, אני גם לא מבינה את המטרות, כי אין שום מטרה שאפשר להשיג מזה, לא לעם הזה ולא לעם ההוא".

יש לך פתרון נגד הטרור?
"אני מזכירה למי ששכח, שמדובר על שטח שנכבש. כשאתה כובש שטח ונסוג יש חוקים איך להתנהל עם השטח באחריות - לפתח אמנה בינלאומית, לטפח את השטח הזה ואת האוכלוסייה הנורמאלית שלו כדי שלא יצאו שם כל מיני כוחות מטורפים כמו החמאס. מדינת ישראל ניקתה את הכפיים שלה מאחריות בהתנתקות ועזה נשארה באותו מצב בדיוק, סגורה וכלואה. אני חושבת שהממשלה שלנו פועלת באופן רגשני ולא הגיוני ושהפעולה הזאת לא תיצור שום מציאות חדשה".