אין תמונה
מן המדבר והלבנון. עשהאל לובוצקי

עשהאל לובוצקי בן העשרים ושלוש, בוגר ישיבת הסדר ומ"מ בגולני, מתאר את מלחמת לבנון השנייה מנקודת מבטו של המפקד בשטח. הוא מנהיג את חייליו, תחילה בחולות עזה ועל חורבותיו של היישוב היהודי שם, ובהמשך בתוך לבנון, בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה. הוא מתאר את הדילמות ואת הקשיים של מפקד צעיר המתמודד עם פחדיהם של חייליו, עם אובדן של חברים לנשק ועם החלטות ערכיות הנעשות בשדה הקרב. בתוך הלחימה בלבנון, כשהוא עומד על מושב ה"אכזרית", כלי רכב משוריין המלווה את הכוחות הרגליים, פוגע בתא המפקד טיל נ"ט. במעבר חד מסתיים קרב אחד ומתחיל מאבק אחר, קשה לא פחות, המאבק על השיקום והחזרה לחיים לאחר פציעה קשה.

לובוצקי מספר את סיפורו שלו ואת סיפורם של חבריו לנשק, אלה שנותרו בחיים, הבריאים והפצועים, ואלה שנפלו בקרב, ואת סיפור התמודדותם של החיילים בשטח במלחמה שטרם תועדה מנקודת מבט זו.

מן המדבר והלבנון, עשהאל לובוצקי. הוצאת ידיעות אחרונות. 222 עמ'.

אין תמונה
חיי בסי-איי-אי. הארי מאת'יוס

חיי בסי-איי-אי הוא ספרו האחרון של הארי מאת'יוס ונחשב לספרו המצליח ביותר, הספר הוא ספק רומן ספק אוטוביוגרפיה, המערב חלקים מציאותיים ובדיוניים כאחד. בעקבות שרשרת של צירופי מקרים ואי-הבנות, הסתובבה בפריז בתחילת שנות השבעים שמועה עיקשת שהסופר והמשורר האמריקאי הארי מאת'יוס, שחי אז בעיר, הוא סוכן סי-איי-אי. לאחר שניסיונותיו החוזרים ונשנים להזים את השמועה רק העצימו אותה, אפילו בקרב ידידיו הקרובים, השתכנע מאת'יוס שעליו לנקוט שיטה הפוכה: הוא החליט לשחק את תפקיד הסוכן החשאי המיוחס לו, ואף להוסיף עליו כיד דמיונו הטובה. וכך, בין הפלירטוטים ב"לה קופול", המפגשים החודשיים של אוליפו ופגישות עם חברו ז'ורז' פרק, מתחיל הסופר להתמסר יותר ויותר למקצועו החדש.

חיי בסי-איי-אי מתעד את חייו של הארי מאת'יוס כסוכן חשאי במהלך שנת 1973, שלרוע המזל הייתה גדושה אירועים דרמטיים – הפיכה בצ'ילה, פרשת ווטרגייט וסיום מלחמת וייטנאם. מאת'יוס מגלה שמשחקי הריגול המשעשעים שלו מקבלים תפנית מסוכנת לאחר שכמה סוכנויות ביון זרות החלו להתעניין בפעילותו.

חיי בסי איי אי. מאת הארי מאת'יוס. הוצאת בבל. 263 עמ'.

אין תמונה
צמאון–שלישיית המדבר. שולמית הר אבן

אף כי כל אחת משלוש הנובלות הנודעות של שולמית הראבן עומדת בפני עצמה, הן מהוות רצף כרונולוגי ובעיקר רצף רגשי, סגנוני וספרותי. הראשונה מתרחשת בתקופת הנדודים במדבר, השנייה בימי ראשית ההתנחלות בארץ, והאחרונה בראשית תקופת השופטים. ועם זאת, העלילה נוגעת בשורשיה החשופים של ההוויה האנושית בכל עת שהיא. בשלוש הנובלות, הכתובות באיפוק ובצמצום, מפעפע מתח תת-קרקעי עז ומרגש, הנחשף במלואו עם כינוסן של השלוש לכרך אחד.

שולמית הראבן (ריפתין) נולדה בוורשה 1931, בת למשפחה ציונית שמאלנית ותיקה בפולין. היא עלתה ארצה בגיל עשר והתחנכה בירושלים. בגיל 17 הצטרפה לארגון ה"הגנה", הייתה במייסדי גלי צה"ל וקולה הוא שפתח את שידורי התחנה הצבאית ב-1950. כמו כן שירתה במעברות העולים כקצינה בפיקוד דרום. בתחילת שנות השישים החלה לפרסם שירה ואחר כך קבצי סיפורים, מסות, ביקורות, מאמרים פובליציסטיים, תרגומים ומחזות, ספרי ילדים ואף מותחן אחד בשם העט "טל יערי". היא האישה הראשונה שנבחרה לכהן באקדמיה ללשון העברית, ופעילה מרכזית ב"שלום עכשיו" מתחילת דרכה של התנועה. ספרה האחרון, "ימים רבים" (הוצאת בבל), ראה אור בשנת 2002, והוא קובץ של כתבים שבחרה מכלל יצירתה. היא הלכה לעולמה בשנת 2003.

צימאון – שלישיית המדבר. שולמית הר אבן. הוצאת כנרת זמורה ביתן דביר. 123 עמ'.

אין תמונה
הטיגריס הלבן. ארווינד אדיגה

הטיגריס הלבן מספר את סיפורו של בַלראם האלוואי, בנו של מושך ריקשה, שחלומו הוא לברוח מן העוני בכפרו. הוא יוצא למסע אל עבר אורותיה של דלהי ובאנגלור, שם הוא עושה הכול בכדי להגיע לפסגה. "היה לי חשוב להציג מישהו מהמעמד העני המרוד הזה, שמונה כ-400 מיליון בני אדם, ולעשות זאת בלי סנטימנטאליות", אמר ארווינד אדיגה בטקס קבלת פרס בוקר 2008. המספר, שהוא גם גיבור הספר, בלראם האלוואי המכונה "הטיגריס הלבן", הוא אדם בעל פנים רבות: משרת, פילוסוף, יזם ורוצח. במהלך שבעה לילות, לאורה של נברשת מגוחכת עד להצחיק, מספר בלראם את סיפורו המצמרר איך הגיע להצלחה כה גדולה בחייו בעזרת תבונתו ותושייתו בלבד.

הוא נולד למשפחה ענייה בכפר במרכז הודו ובגיל צעיר הוצא על ידי הוריו מבית הספר ונשלח לעבוד בבית תה. בעודו כותש פחם ומנקה שולחנות טיפח חלום על בריחה אל חיים אחרים, הרחק מגדותיו של הגנגס הקדוש ששאב אל מעמקיו שרידים של מאות דורות. בלראם נחלץ כאשר נשכר להיות נהג המשפחה של האיש העשיר ביותר בכפרו. מאחורי ההגה של מכונית ההונדה שלהם, מתגלה לעיני בלראם עולמו החדש – עולם של פשע, שחיתות ובצע.

הטיגריס הלבן, ארווינד אגידה. הוצאת פן וידיעות אחרונות. 298 עמ'.

אין תמונה
קיקי סטרייק - המסע לעיר הצללים. קירסטן מילר

ספר ראשון בסדרת ספרים אמריקאית חדשה לבני הנעורים: בוקר אחד מתעוררת אננקה פישביין ומגלה שהפארק הקטן שמול ביתה נבלע לפתע בתוך בור ענק. היא מחליטה לחקור את העניין ומוצאת בתוך הבור חדר תת קרקעי מרוהט, ובו פתח מוסתר ברצפה ועליו כתוב "פתחי אותי". הסולם המשתלשל מן הפתח יוביל אותה לעיר הצללים הסודית שמתחת למנהטן. מתוך הבור מגיחה פתאום נערה משונה עם שיער לבן ומציגה עצמה ,שמה קיקי סטרייק ומטרתה היא למפות את עיר הצללים. אננקה מגייסת למשימה עוד ארבע בנות, פורעות חוק ובעלות כישורים מיוחדים, אונה- האקרית מקצועית, לוז- מומחית בפריצת מנעולים, בטי- מומחית לתחפושות, דידי- כימאית מחוננת. לזה מצטרף הידע ההיסטורי האדיר של אננקה, וההיכרות של קיקי סטרייק את העיר התת קרקעית האפלה, שורצת החולדות שמתחת למנהטן. אבל במהרה מסתבר שקיקי סטרייק היא לא בדיוק כפי שהציגה את עצמה, והבנות מוצאות עצמן מסובכות מעל ראשן במזימות והרפתקאות שונות.

קיקי סטרייק – המסע לעיר הצללים. קירסטן מילר. הוצאת כתר.