אין תמונה
מתחזק

גם במחצית השנייה של 2008 נרשם המשך גידול בחשיפה ל"חינמונים". רמת החשיפה היומית (בנטרול חפיפה) לעיתון חינם כלשהו - "ישראל היום", "24 דקות" ו"פוסט" ביום חול ממוצע עומדת על 26.9% במחצית השנייה של 2008 (יולי-דצמבר) לעומת המחצית הראשונה של 2008, אז עמד שיעור החשיפה היומית על 22.5% - כך עולה מנתוני סקר TGI גל 2 של 2008 שמתפרסם היום. עוד עולה מהנתונים, כי 11.3% מהציבור קוראים חינמונים בלבד.

מהסקר עולה כי במחצית השנייה של 2008, חל גידול קל בשיעור קריאת עיתונים יומיים: סך כל החשיפה לעיתון יומי ארצי כלשהו עמד על 60.9% לעומת 59.1% במחצית הראשונה של 2008. זאת, למרות הירידה בקריאת ה"עיתונים היומיים הוותיקים". רמת החשיפה ביום חול ממוצע לאחד מבין ארבעת העיתונים היומיים הוותיקים ("ידיעות", "מעריב", "הארץ" ו"גלובס") עומדת על 49.3% ביולי-דצמבר 2008, לעומת 50.1% בינואר-יוני 2008.

המשמעות של הנתונים היא כי מקור הגידול הוא בחינמונים, שרמת הכיסוי הייחודי שלהם עומד כאמור על כ-11.3% במחצית השנייה של 2008 לעומת 8.5% במחצית הראשונה. עוד עולה מהסקר כי כרבע מקוראי החינמונים קוראים יותר מחינמון אחד.

סך כל ההאזנה לרדיו נשארה יציבה בין שתי התקופות האחרונות ועומדת כיום (יולי-דצמבר 2008) על 76.8% ביום חול ממוצע, לעומת 75.4% בתקופה הקודמת (ינואר-יוני 2008). בקבוצת התחנות של קול ישראל חל גידול במחצית השנייה של 2008 אז עמדו שיעורי החשיפה על 42.7% לעומת 41.6% במחצית הראשונה של שנה זו. לעומת זאת, בקבוצת התחנות של הרדיו האזורי חל קיטון קל מ-35.4 במחצית הראשונה של 2008 לעומת 34.2% במחצית השנייה של השנה, וכך גם בתחנות גל"צ אשר רשמו קיטון קל מ45.2% במחצית הראשונה של השנה ל-44.4% במחצית השנייה של 2008.

מהנתונים עולה כי העיתונים הגדולים, "ידיעות אחרונות" ו"מעריב", רושמים ירידה בהיקף החשיפה אליהם. "מעריב" רושם ירידה של 15% משנת 2007 לשנת 2008, ואילו "ידיעות אחרונות" רושם ירידה מ-38.4% בשנת 2007 ל-36.2% ב-2008. "גלובס" ו"הארץ" שמרו על היקף החשיפה שלהם למעט תנודות מזעריות, אך יצוין כי במבט רב שנתי, מאז שנת 2001, החשיפה ל"הארץ" ירדה בכ-20%, בעוד החשיפה ל"גלובס" נותרה יציבה לאורך השנים.

במונחים חצי שנתיים, "מעריב" רושם ירידה מ-15% במחצית הראשונה של 2008 ל-13.8% במחצית השנייה של השנה, ו"ידיעות אחרונות" רושם ירידה מ-36.5% במחצית הראשונה של השנה ל-35.9% במחצית השנייה של השנה.

אין תמונה
נחלש

 בעיתוני סוף השבוע, כל העיתונים, למעט "גלובס", רושמים ירידה בהיקפי החשיפה במחצית השנייה של 2008 לעומת המחצית ראשונה. "מעריב" רושם ירידה מ-20.5% במחצית הראשונה ל-18.4%במחצית השנייה. "ידיעות אחרונות" רושם ירידה מ-48.2% במחצית הראשונה של השנה לעומת 46.2% במחצית השנייה. גם "הארץ" רושם ירידה מ-8.8% במחצית הראשונה ל-8.4% במחצית השנייה של 2008. "גלובס" הוא כאמור העיתון היחיד שגם בסוף השבוע שומר על אחוזי החשיפה שלו לאורך כל השנה.

מנתוני הצריכה וסגנון החיים שעלו בסקר TGI, עולה כי קיימים שינויים בעמדות הצרכן בעקבות המשבר הכלכלי העולמי. מהסקר עולה כי הצרכן הישראלי מתחיל לבטא דאגה כלפי המצב הכלכלי וכבר מושפע ממנו, כך לדוגמה, כ-59% מדווחים כי הם מוציאים כסף יותר בזהירות כיום לעומת בעבר, וזאת לעומת כ-52% שדיווחו על כך בינואר-יוני 2008. כמו כן כ-60% מהנשאלים טוענים כי עבודה יציבה הינה יותר חשובה מאשר כסף, לעומת 56.7% בינואר-יוני 2008.

מהסקר עולה עוד כי אובחנה ירידה ברמת השאיפה לפתוח עסק עצמאי "בעתיד": מ-36% בינואר-יוני 2008 ל-30% ביולי-דצמבר 2008. עוד עולה כי 57% דיווחו ביולי-דצמבר 2008 שהם בדרך כלל מחפשים "את המחיר הזול ביותר בקניות", לעומת 53% בינואר-יוני 2008 וכ-60% אמרו כי השקעה במניות וניירות ערך אינה בשבילם, לעומת 54% במחצית הראשונה של השנה.

התייחסות התקשורת ומערכות החינוך לנושא איכות הסביבה מתחילה להניב פירות בשינוי עמדות הקהל, לעומת גלים קודמים שבהם לא אובחן שינוי של ממש. כ-71% מהאוכלוסייה כיום מסכימים כי אנשים חייבים למחזר לעומת כ-67% במחצית הראשונה של השנה ו-56% דואגים למחזר את בקבוקי הפלסטיק שלהם לעומת 53% בתקופה הקודמת.

מאגר המידע השיווקי TGI מבוצע על-ידי חברת "מחקרי סינגל סורס" מקבוצת TNS טלגאל ותחת פיקוח ובקרה מקצועית של ועדת המחקר של איגוד חברות הפרסום. מאגר TGI מבוסס על מדגם מייצג של 10,000 מרואיינים במגזר היהודי בגילאי 18, המשקפים אוכלוסייה בשיעור של כ-3.79 מיליון נפש. סקר (tm)TGI בישראל נערך משנת 1998, והנתונים החדשים מהווים את הגל ה-22 מאז השקתו. התוצאות מתפרסמות פעמיים בשנה.