אין תמונה
שלום עליכם. מבחר סיפורים

אסופת סיפוריו של הסופר היהודי הגדול שלום נחומוביץ' רבינוביץ', הידוע בכינויו הספרותי "שלום עליכם". יצירתו של שלום עליכם נחשבת לקלאסית לא רק בשל תרומתה המכרעת לתרבות היהודית הגבוהה או בזכות הלימוד והפרשנות שנוצרו במשך הדורות על גבי היצירה הזו. שלום עליכם הפך לקלאסיקון בראש ובראשונה מפני שכל דוברי היידיש בסוף המאה התשע-עשרה ובתחילת המאה העשרים קראו בשקיקה את כתביו – מחזותיו, סיפוריו, המערכונים שלו, הרומנים שלו, מאמרי העיתונות ההומוריסטיים שיצאו תחת ידו, ועוד.

מסיביר הרחוקה ועד ארצות הברית, היה שלום עליכם הסופר הפופולארי ביותר, השנון ביותר והיחיד שהצליח לחקות בכישרון רב כל כך את מגוון הסגנונות השונים של היידיש, וכך הפליא ליצור תיאור חי ונאמן של העולם היהודי האשכנזי ההולך ונעלם במזרח אירופה. בכרך זה נמצאים החשובים שבסיפוריו של שלום עליכם מתוך מגוון הסוגות הספרותיות שבהן שלח הסופר את ידו. התרגומים העבריים השונים לסיפורים נפרשים על פני מאה השנים שעברו מאז חוברו היצירות, ומאפשרים לקורא לא רק להשוות בין עבודות התרגום השונות, אלא גם להבחין עד כמה התפתחה העברית החיה במהלך המאה הראשונה לקיומה המחודש.

שלום עליכם – מבחר סיפורים. סדרת "עם הספר" בהוצאת ידיעות אחרונות ובנק הפועלים. 430 עמ'.

אין תמונה
 הבן הטוב. שי גולדן

הבן הטוב, הוא מסע מרגש ומתעתע הנושא אותו ואת אחיו מבית היתומים אל חדרי ליבה של משפחה אחת, המשפחה שלהם. בישירות מסוגננת פורש שי גולדן בפני הקורא את נבכי נפשו ואת מבוכי משפחתו, על שקריה המוסכמים, אמיתותיה הכמוסות וסודותיה הגלויים. זוהי יצירה מפתיעה המשלבת בין הכנות החושפנית של הוידוי, עוצמתה המטלטלת של האוטוביוגרפיה ומורכבותו של הרומן.

הבן הטוב, שי גולדן. הוצאת כנרת זמורה ביתן. 348 עמ'.

אין תמונה
 חוקי המשיכה, סוד הקסם הנשי. אורלי כץ

האם שמתן לב שלפעמים הכל קורה לטובה, בדיוק כמו שרציתן וכמו שציפתן. כמו כפפה ליד, או כמו התאמת החתיכה החסרה בפאזל. פתאום לפתע פגשתן את הלקוח האידיאלי עבורכן, זה שתמיד חלמתן עליו. ואולי קבלתן את שיחת הטלפון המיוחלת המבשרת כי התקבלתן למקום העבודה שרציתן. והכל לפי עניות דעתכן נובע רק בגלל שהייתן במקום הנכון ובזמן הנכון. ובכן, זו לא בדיוק הסיבה. הסיבה נעוצה בחוק המשיכה.

לעומת זאת האם מוכרת לכן הסיטואציה בה משכתן שוב ושוב את אותם האנשים לחייכן, גם אם הם אינם עושים לכן טוב? בין אם מדובר בחברות שאינן מתאימות לכן, בין אם מדובר בעבודות שאינן מספקות אתכן ובכלל בשגרה שאינה טובה לכן? חוק המשיכה מספק לנו גם את מה שאנו רוצות וגם את מה שאנו לא רוצות! 

אורלי כץ, מאמנת אישית ועסקית חושפת בספרה את רזי השישייה - שישה עקרונות שפתחה במהלך עבודתה עם אלפי נשים.

חוקי המשיכה, מאת אורלי כץ. הוצאת ידיעות אחרונות.

אין תמונה
 ילדות. העמותה לקידום השירה בישראל

מה היו החוויות הראשוניות שלנו? מה אנחנו נושאים כל חיינו? מה מעורר בלב געגועים? מה עיצב אותנו? הגיליון החדש בהוצאת הליקון, "ילדות", העוסק בחוויות הראשוניות שלנו, חוויות הילדות שעיצבו אותנו, בכיסופים לילדות ובדברים אותם אנו נושאים כל החיים. מתוך עולם הילדות הדגש בגיליון הוא כמובן על השירה - שירים על הילדות, על אהבות ומשחקים , משפחה וחברים, וגם על בכי והתעללות. שירים על הילדות האבודה ועל הילדות שבהווה והשירים שעליהם גדלנו.

מאמרים ורשימות מאת יהודה אטלס ועדה קינסטלר הבודקים מה קורה בשירת הילדים, כז'אנר ספרותי לכל דבר. חדוה הרכבי, שולמית אלוני, ירון לונדון, נורית זרחי, אהרון מגד, רוני סומק ואחרים מספרים מה היה השיר שהכי השפיע עליהם כילדים. הגיליון מלווה באיורים מתוך הסיפור המצויר "הכדורגל של אסף" מאת פנחס צינוביץ, ויש גם תמונות של המשתתפים מהימים ההם.

ילדות. עורך ראשי: אמיר אור. הוצאת הליקון.

אין תמונה
 מסיבה של אחרים, מאת ליליאנה הקר

ליליאנה הקר, הסופרת הארגנטינית היהודייה, קיבעה את מעמדה כאחת הסופרות החשובות בדרום-אמריקה כבר כשראה אור קובץ סיפוריה הראשון (1966). מאז פרסמה עוד שלושה קובצי סיפורים ושני רומנים. טל ניצן בחרה ותרגמה נובלה ואחד-עשר סיפורים ממיטב הסיפורת של הקר. היא מנפצת אחת לאחת את האמונות הנושנות בדבר חמימות משפחתית, אהבת אם, אחווה, נאמנות והגנה. דומה שכל המבנה המורכב של המשפחה כבד יותר ממה שאפשר לשאת, וכי נשים הן קורבנותיו העיקריים. את הטרגדיות הקיומיות הללו, החבויות מאחורי החזית המתעתעת של השגרה, טווה הקר ביד אמן, בטכניקה סיפורית צלולה ומדויקת להפליא, המעלה על הדעת אמני סיפור קצר כצ'כוב וכמופסאן. היא פורשת בווירטואוזיות את עלילות הסיפורים עד לתפנית המפתיעה שבסיום, המהפכת באחת את משמעותם. ובקריאה שנייה, דומה שאנו קוראים אז סיפור חדש.

מסיבה של אחרים, מאת ליליאנה הקר. הוצאת הספריה החדשה - הקיבוץ המאוחד. 174 עמ'.