מחכים לאוסקר
ואלס עם באשיר. גדול בלבנון

עותקים פיראטיים של הסרט הישראלי "ואלס עם באשיר" של הבמאי ארי פולמן זמינים למכירה בבירות בירת לבנון, ונחשבים להיט מחתרת בעיר למרות שהסרט עצמו לא הותר עדיין להקרנה רשמית במדינה. כזכור, הסרט שנחשב מועמד מוביל לזכייה בפרס האוסקר הקרוב בקטגוריית "הסרט הזר הטוב ביותר", מתעד באנימציה את זיכרונותיו של פולמן מימי שירותו כחייל קרבי במלחמת לבנון הראשונה לפני 26 שנים. שיאו של הסרט בהעלאה באוב של אירועי הטבח המחריד במחנות הפליטים סברה ושתילה.

בכתבה המתפרסמת בסוכנות רויטרס מצוטט לוקמן סלים, פעיל בארגון UMAN העוסק בהנצחת ההיסטוריה של המלחמות בלבנון, כשהוא מתאר את "ואלס עם באשיר": "זה אחד הסרטים הטובים ביותר שראיתי מימי. מעורר את קנאתי לגלות שדווקא לאלו שאנו מחשיבים כאויבינו היה האומץ לתעד בצורה אמיצה כל כך אירועים טראומטיים שאנו, כתושבי לבנון, עדיין חוששים להיזכר בהם".

כאמור, על פי החוק האוסר על סחר רשמי חוקי עם ישראל נאסרה גם הפצתו של "ואלס עם באשיר" בבתי הקולנוע בלבנון. עם זאת, בעקבות הדיווחים הרבים בעולם על הסרט והפרסים הרבים שהוא גורף, מתעורר בו עניין הולך וגובר. מוניקה בורגמן, אף היא פעילה ב UNAM החיה כיום בלבנון, רכשה את הדי.וי.די של הסרט בגרמניה והזמינה 30 איש לצפות בו בביתה בבירות. לדבריה, "כל אחד הפיץ את השמועה, ובסופו של דבר נדחסנו 90 איש בסלון ביתי לצפות בסרט. בסיום ההקרנה הייתה דממה מוחלטת בחדר. חלק מהאנשים עזבו את הבית בעיניים דומעות".

בשוק ברובע חמרה בבירות נמכרים עותקים פיראטיים של "ואלס עם באשיר" בשני דולר. המבקרים, מתברר, מתלהבים פחות מהדרך בה בחר פולמן להציג את אירועי מלחמת לבנון והטבח בסברה ושתילה. זיעד מוסה, מורה בדימוס מרמאללה, טוען כי הסרט: "מתאר רק חלק מהאמת. כאילו הבמאי הישראלי מתנער מאחריות לטבח ומטיל אותה על הפלנגיסטים שבצעו אותו בפועל. עם זאת, אין ספק שעצם עשיית הסרט היא צעד בכיוון הנכון לחשיפת ההיסטוריה האמיתית של הסכסוך הישראלי-פלסטיני".

גם בתקשורת הלבנונית היחס ל"ואלס עם באשיר" מעורב. בעוד מאמר בעיתון "אל מוסתקבל" טוען כי ההחלטה לאסור על הקרנת הסרט בלבנון היא חסרת טעם, היות וממילא ניתן יהיה להוריד אותו במלואו מהאינטרנט, העיתון היומי "א-ספיר" הנחשב תומך בארגון חיזבאללה טוען כי ארי פולמן ניסה "לנקות את מצפונו האישי בעקבות תרומתו למלחמת לבנון. למרבה הצער, הסרט אינו מביע חרטה בפני הנפגעים האמיתיים של המלחמה: הפלסטינים והלבנונים".