הכירו את דייב (יח``צ: mako)
אדי מרפי. ספינת חלל במנהטן | יח``צ: mako

קיץ 2008 עוד לא הסתיים, אבל צאתו למסכים בארצות הברית בסוף השבוע האחרון של סרט האקשן הקומי "רעם טרופי" (37 מיליון דולר מתוכם 26 בסופ"ש בלבד) מסמל את סיום עונת שוברי הקופות הגדולים. נותר רק "בבילון A.D", סרט האקשן העתידני בכיכובו של ווין דיזל שיצא בסוף החודש ועשוי להפתיע לטובה.


עקרונית, הבסטה נסגרה וזה הזמן בו קברניטי הוליווד מתחילים לספור שטרות ובעיקר להשוות הכנסות מול הוצאות. בניגוד לקיץ שעבר, אולי המוצלח בתולדות האולפנים הגדולים (הכנסות כוללות של כ-3 מיליארד דולר) עם שרשרת שוברי קופות מנצחים בזה אחר זה (הפלופ היחיד היה "מבול של צרות" בכיכובו של סטיב קארל), קיץ 2008 בעייתי בהרבה. יש שלושה מנצחים גדולים ("האביר האפל", "איירון מן" ו"אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הקריסטל"), שחצו את רף 300 מיליון הדולר בהכנסות בתחומי ארצות הברית בלבד. רשימה נאה של שלאגרים ("סקס והעיר הגדולה", "קונג פו פנדה", "Wall – e", "הנקוק") שגרפו בין 150 ל-250 מיליון כל אחד. אבל, וזה אבל גדול, היו גם כמה כישלונות מוחצים שקלקלו את השמחה. היות ובקיץ שעבר היה כאמור רק אחד, והשנה היו שמונה, התחזית לפיה כמה ראשים יערפו לא נראית מוגזמת.


זה התחיל ממש מוקדם. ב-9 במאי יצא "ספיד רייסר", עיבוד של לארי ואנדי וושובסקי לסדרת אנימציה על מרוצי מכוניות עתידניים. יוצרי טרילוגיית ה"מטריקס" חברו שוב למפיק ג'ואל סילבר וניסו את כוחם בסרט מבדר לכל המשפחה. משפחות אכן התאחדו בדעתם השלילית על הסרט ו"ספיד רייסר", שעלות הפקתו מוערכת ב-120 מיליון דולר, גרף רק 44 מיליון דולר בארצות הברית. הסיכוי שמישהו בהוליווד יבטח שוב באחים וושובסקי, שנראים כרגע התגלמות הביטוי "פוני של טריק אחד", קלוש מינוס.


בהמשך אותו חודש יצא "ממלכת נרניה – הנסיך כספיאן", ממשיך דרכו של "האריה, המכשפה וארון הבגדים" שגרף 290 מיליון דולר בארצות הברית בלבד. העובדה שאותו במאי ואותם ארבעה שחקנים מובילים חזרו לסרט ההמשך לא עזרה. משהו בקסם פג, ו"הנסיך כספיאן" שהופק בתקציב של 150 מיליון דולר גרף 141 מיליון בארצות הברית. אמנם ההכנסות מהקרנות ברחבי העולם וה-DVD שבדרך יבטיחו שאף אחד מהמפיקים לא יאבד כסף. אך עדיין, בהשוואה לסרט הראשון בסדרה מדובר באכזבה גדולה.


באשר ל"ענק הירוק", הסיפור מרתק בהרבה. הסרט הופק בתקציב של 130 מיליון דולר ונחשב עם צאתו להצלחה מסחררת, לפחות בהשוואה לגרסת הבמאי אנג לי לאותה סדרת קומיקס שמזוהה בהוליווד ככישלון מהדהד. אבל מה? סיכום הנתונים מגלה שאחרי שוך הבאזז הראשוני איבד הקהל עניין בסרט, והוא סיים את דרכו על המסכים בארצות הברית עם הכנסות של 134 מיליון דולר, כלומר בדיוק מספיק לכיסוי ההשקעה. הסרט של אנג לי גרף בזמנו 140 מיליון. כלומר, הכישלון המהדהד עשה בפועל יותר כסף מההצלחה המסחררת. אכן, שיעור מרתק בכוחה של יח"צנות טובה מול מציאות.

לאב גורו (יח``צ: mako)
לאב גורו. גזורים עליו | יח``צ: mako


מקרה "אל תתעסקו עם הזוהן" של אדם סנדלר מורכב עוד יותר. על פניו, העובדה שהוא מגלם סוכן מוסד ישראלי הממציא עצמו מחדש כספר צמרת בניו יורק, אמורה להפוך אותנו משוחדים בעדו. הוא אפילו גייס שורת שחקנים ישראלים לסרט, בראשם עידו מוסרי. אבל מה? כל זה לא משנה את הנתונים בקופות, ו"אל תתעסקו עם הזוהן" הוא סרטו הראשון של סנדלר מזה כמה שנים טובות שלא חצה את רף ה-100 מיליון דולר בהכנסות. למען הדיוק, הוא נעצר ב-99 מיליון. במונחים שלו, מדובר באכזבה. לפחות לא הפסידו.


גם הבמאי מ. נייט שאמאלן לא התאושש הקיץ מהכישלון המוחץ של "נערה במים" מלפני שנתיים. סרטו "זה יקרה מחר" יועד להחזיר אותו בגדול לשורה הראשונה של כוכבי הוליווד, אבל הקהל מאס בנפיחות היעני אינטלקטואליות שלו ודרמת האסונות על גל מקרי מוות מסתורי המשמיד ערים שלמות לא התקרב למימדי ההצלחה של סרטים כמו "החוש השישי" ו"סימנים". רק 64 מיליון דולר בקופות בארצות הברית. אכן, החוש אבד.


גרוע בהרבה מצבו של הקומיקאי מייק מאיירס, שניסה לחזור לראשונה למסך כדמות בעלת פנים ולא רק קולו המדובב של המפלץ הירקרק שרק מסדרת סרטי האנימציה שוברת הקופות. הקהל בקושי חייך לנוכח סרטו "לאב גורו", בו גילם ילד אמריקני שגדל בהודו והפך גורו נערץ לענייני אהבה ויחסים, והסרט התרסק בקופות עם הכנסות של 32 מיליון דולר בלבד. מזלו של מאיירס שיש אדי מרפי, הקולגה מסרטי "שרק", שניסה את כוחו בשילוב קומדיה ומדע בדיוני. מרפי חתום על הפלופ הגדול ביותר של הקיץ: "הכירו את דייב". הוא גילם, שימו לב, ספינת חלל דמויות בן אנוש המשוטטת ברחובות מנהטן. מישהו באמת חשב שזה יצחיק? התוצאה: 11 מיליון דולר הכנסות, ואחד הסרטים שמרפי ירצה מן הסתם לשכוח כמה שיותר מהר.ם הניסיון לעניין מחדש את הציבור האמריקני במעללי צמד סוכני ה-FBI פוקס מאלדר ודנה סקאלי, המגנים על האנושות מפני חוצנים ויחצ"נים, הסתיים במפח נפש מר לכל המעורבים בפרויקט. מי שחשב שהסודיות המוחלטת תחתיה הופק "תיקים באפילה – רוצה להאמין", סרט קולנוע שני על פי סדרת הפולחן מהניינטיז, תיצור עניין ציבורי נרחב מצא עצמו עם מתכון בטוח לכדור שינה. התוצאה: 20 מיליון דולר הכנסות וגניזת המותג "תיקים באפילה" לנצח.