אריק לביא - הסלע האדום37227 (תמונת AVI: mako)
אריק לביא. הסכים מיד | תמונת AVI: mako

שלוש שנים אחרי מותו ממחלה ממארת תיחשף בחודש הבא הופעתו האחרונה של הזמר-שחקן המיתולוגי אריק לביא ז"ל ב"חוזה לך ברח", סרט הביכורים של הצלם תומר גניהר. לביא מגלם ספן שיכור, השט לאורך נהר הירקון ומחפש את ארץ ישראל הישנה והטובה. לדברי גניהר: "בכל טייק אריק היה בשיאו. הכריזמה של האיש פשוט מדהימה. השתתפה בסרט גלריה רחבה של שחקנים, רובם צעירים, אבל הוא זה שגנב בקלילות את ההצגה".

תומר גניהר, מהצלמים הישראלים המובילים כיום התפרסם בשנות ה-90' כשתיעד את סצנת חיי הלילה התל אביבית, כתב טור קבוע בעיתון "העיר", הסתבך לא פעם בקטטות אלימות וחי, לטענתו, על אלכוהול וסמים. את "חוזה לך ברח", סרט באורך 50 דקות, הגה וצילם כמחווה לתקופה. במרכז הסרט בחור צעיר החוזר לארץ מניו יורק (אותו מגלם סולן להקת "מידנייט פיקוקס" איתן רדושינסקי), ופוגש בפאב יפהפייה מסתורית אותה הוא מביא למיטתו. ברגע המכריע היא שולפת תקליט ישן של אושיק לוי, ודורשת לשמוע את השיר "חוזה לך ברח" כתנאי לסקס. הגיבור יוצא למסע לילי הזוי ברחובות העיר בניסיון למצוא פטיפון ומשם העניינים רק מסתבכים.

"כשהצעתי לאריק לביא תפקיד בסרט הוא הסכים מיד", משחזר גניהר, "אני זוכר במיוחד את צילומי הסצנה הראשונה שלו עולה מן הירקון. זה קורה בסוף הסרט, אבל צולם ביום הראשון כי כולנו ידענו שהאיש חולה מאד. רצינו שככל שיתקרב למצלמה ישמעו אותו שר ברקע, והשירה תלך ותתגבר. הסאונד מן ניסה להצמיד אליו מיקרופון ואריק, לחרדת כולנו, השליך את המיקרופון היקר למים ואמר: 'מה זה? אתם חושבים שאני צריך את זה כדי שישמעו אותי'? אז צלמנו בלי מיקרופון, רק השירה של אריק נטו, והמחטים שמדדו את הסאונד זנקו ככל שהתקרב למצלמה. היה לו קול אדיר".

- יש קרבה ברורה בין אווירת הסרט ועבודותיך המוקדמות משנות ה 90'
"בהחלט. הסרט הוא עבורי עוד פן יצירתי. כאילו היו לך שני ילדים ועכשיו נולד עוד אחד. בעיני זה גם סיום תקופה, כי למרות שהסרט מתרחש בהווה הוא הצדעה לעשור ההוא. דרכי להיפרד ממה שכולנו היינו אז".

- למה נדרשת לשלוש שנים להשלים אותו?
"בעיקר לוחות זמנים. סרט זו אמנות אחת שלא ניתן לעבוד עליה בשלט רחוק, ואני הסתובבתי הרבה בעולם בשנים האחרונות, מצלם ומעלה תערוכות כמעט בלי הפסקה. היה לי בסרט עורך מדהים, והצלם הוא חבר ילדות שלי בשם עידו ברלד, העובד בעיקר בתוכניות ריאלטי ולא אשקוט עד שיזכה להכרה הבינלאומית הראויה בכישרונו. עדיין, כיוצר הסרט המילה האחרונה הייתה שלי, ועד שסיימתי לפקח אישית על תהליך העריכה אכן עבר הרבה זמן. בלי קשר, אני מקדיש את 'חוזה לך ברח' לזכרו של אריק לביא ומקווה שבני משפחתו יכבדו אותנו בנוכחותם בהקרנת הבכורה".

- לתערוכת הצילומים החדשה שלך, העולה במקביל לסרט, בחרת לקרוא "כטוב בעיניכם"
"זה סוג של הפגנת כוח להשיק בו זמנית סרט ותערוכה, אבל ככה יצא. הצילומים בתערוכה החדשה הם מחווה לאמנות הרנסנס באיטליה. אני מצלם בעיקר מראות ואווירה. פשוט מאד. אור וצל. שחור ולבן. אני אדם שלא סיים תיכון ולא למד כלום. אני פשוט ישנו ומתעד, אז להביא את התוצאה ולהגיד 'כטוב בעיניכם' זה בדיוק זה. הנה מה שהבאתי, תרצו תאכלו".

- אתה מתכנן סרט נוסף? אולי באורך מלא?
"בהחלט. אני מעוניין ליצור סרט על נושא השואה, ולגשת מזווית שונה שטרם ניסו בעבר".

- זה אפשרי?
"האמנות רחוקה ממיצוי. יש המון דרכי ביטוי שעדיין לא גילינו. מי שאומר 'עשו כבר הכול' לא מבין מהחיים שלו. אמנות עבורי היא קודם כל עיסוק ברגש, ורגש אמיתי לעולם לא יהיה בנאלי".

הסרט "חוזה לך ברח" יוקרן בבכורה עולמית ב 5 בדצמבר בסינמטק תל אביב. תערוכת "תומר גניהר – כטוב בעיניכם" תפתח ב-13 בנובמבר ב"גלריה 39" לאמנות עכשווית בתל אביב.