אוסקר 2009 יו ג'קמן (צילום: רויטרס)
יו ג'קמן. אקס מן מזמר | צילום: רויטרס

יו ג'קמן פוצח בשירה
איפשהו בזיכרון הקולקטיבי זכור שג'קמן כיכב פעם במחזמר מצליח בברודווי, אבל על מסך הקולנוע הוא מפציע לרוב בתור הקשוח המסוקס כך שנאמבר הפתיחה של הטקס במהלכו הציג בשירה את הסרטים הבולטים של השנה החולפת בהחלט עונה להגדרה "ספתח מפתיע". חבל רק שיכולותיו הקוליות המרשימות של ג'קמן עמדו ביחס הפוך לאיכות הטקסט האומלל ששמו בפיו. מה שכן, הוא הצליח לשים אצבע על הבעיה הגדולה ביותר בסרט "הסיפור המופלא של בנג'מין באטן": לאורך כל הסרט נדמה שאנשים לא שמים לב לעובדה שבראד פיט נעשה צעיר משנה לשנה. ומה חפשה שם אן האתאווי? וכאילו לא די בזה, בהמשך הערב נדרש ג'קמן לנאמבר נוסף של מחרוזת שירים ממחזות זמר שעובדו לסרטי קולנוע לצד ביונסה, זאק אפרון, ונסה הדג'נס וכוכבי הסרט "מאמא מיה" משל היו כולם בוגרי בית צבי או גרוע מזה, מתמודדים בריאלטי "גריז".

אוסקר 2009 בן סטילר ונטלי פורטמן (צילום: רויטרס)
בן סטילר. הולך בדרכו של חואקין | צילום: רויטרס


בן סטילר משחק אותה חואקין פיניקס
החיקוי הכי מצחיק ואכזרי של הערב, כאשר בן סטילר ונטלי פורטמן הגישו את הפרס על הצילום המצטיין. סטילר עלה לבמה עטוי זקן עבות, בוהה באוויר, ממלמל את שורותיו, לועס מסטיק ומחמיץ את השורות שלו על המוניטור. למי שלא הבין, מדובר בהעתק אחד לאחד של הופעתו התמוהה של חואקין פניקס בתוכניתו של דייויד לטרמן לפני כמה שבועות. אירוע טלוויזיוני שייזכר לדורות כהזדמנות לצפות בכוכב על בשלבים סופיים של קריסה נפשית, אבל החיקוי של סטילר הפך אותו לפנינה. שאלה הכרחית: כאשר סטילר מציין שהסרט "נער החידות ממומביי" צולם כולו בטלפון נייד, ושנייה אחרי זה גם הסרט הזוכה בקטגוריית הצילום המצטיין, האם יתכן שמישהו ידע לפני כולם?


אוסקר 2009 קייט וינסלט (צילום: רויטרס)
קייט וינסלט. אבא, תביא שריקה | צילום: רויטרס

ווינסלט עושה שכונה
צוות של חמש שחקניות זוכות אוסקר שכלל את סופיה לורן, ניקול קידמן, מריון קוטיאר, האלי ברי ושירלי מקליין, שנראו כמו הספייס גירלס במופע איחוד לציון 30 שנה להקמת ההרכב, מעניקות לקייט ווינסלט את הפרס הצפוי בקטגוריית השחקנית המצטיינת על "נער קריאה". ווינסלט הנרגשת מודה, בין השאר, להוריה ומבקשת: "אבא, תשרוק או משהו שאדע איפה אתה". אביה של ווינסלט, היושב באולם, לוקח את הבקשה פשוטה כמשמעה ומגיב בשריקה עזה המהדהדת ברחבי האולם.

אוסקר 2009 טינה פיי, סטיב מרטין (צילום: רויטרס)
סטיב מרטין וטינה פיי.. צמד קומי חדש | צילום: רויטרס


סטיב מרטין וטינה פיי קורעים מצחוק
מדובר, ללא ספק, בלידתו של צמד קומי חדש מנצח. מרטין ופיי לא צריכים לומר מילה כדי שהקהל יתחיל לצחוק, מה שאכן קרה כמה פעמים כשהגישו יחד שני פרסים לתסריט המקורי והתסריט המעובד הטובים ביותר. במסגרת זו גם שובצה אחת הבדיחות המוצלחות של הערב: "אומרים שלכתוב פירושו לחיות לנצח – האיש שאמר את זה מת".

אוסקר 2009 ג'ק בלאק, ג'ניפר אניסטון (צילום: רויטרס)
ג'ק בלאק וג'ניפר אניסטון. בחייאת, אל תעשו סרטים ביחד | צילום: רויטרס


מה הצחיק את אנג'לינה ג'ולי?
כל מה שעבד אצל סטיב מרטין וטינה פיי, במינימום מלל, לא עבד אצל בלאק ואניסטון שברברו ללא הפסקה תוך הגשת שני פרסים לסרט האנימציה וסרט האנימציה הקצר הטובים ביותר. אפס טיימינג, אפס כימיה, אפס הומור. רק שלא ינסו אי פעם ללהק אותם לסרט משותף. היחידה שהם דווקא כן הצחיקו אותה הייתה אנג'לינה ג'ולי שסביר להניח לא צחקה מהביחות אלא מחוסר הנעימות שגנבה לה את הגבר השווה ביותר. וכמה פעמים אפשר לחזור על הנחת היסוד שבעוד כמה שנים לא יצטרכו שחקנים בשר ודם, והם יצטרכו לדבב סרטי אנימציה או להפוך השראה לדמויות דיגיטאליות כדי לשרוד במקצוע? בינתיים המשכורות רק עולות משנה לשנה, אז די להתבכיין.

אוסקר 2009 קוניו קאטו (צילום: רויטרס)
קוניו קאטו. תודה תודה תודה | צילום: רויטרס


נאום הזכייה המביך ביותר
הבמאי היפני קוניו קאטו, זוכה האוסקר בקטגוריית סרט האנימציה הקצר על "La Maison en petits cubes", מנסה לשאת את נאום התודה שלו למרות שאינו דובר מילה באנגלית, ובעיקר חוזר בוריאציות שונות על המילים "Thank you" שגם אותן בקושי מבינים, לפני שהוא נשבר ומשלים את הנאום ביפנית. בהמשך הטקס יתברר ששליטתו באנגלית של הבמאי יוקירו טקוטה, זוכה הפרס בקטגוריית "הסרט הזר הטוב ביותר" על "פרידות", לא טובה בהרבה.

אוסקר 2009 משפחתו של הית' לדג'ר (צילום: רויטרס)
משפחתו של הית' לדג'ר. גרמו לבכי | צילום: רויטרס


הית' לדג'ר מרגש (גם במותו)
זה היה ידוע מראש, ובכל זאת. הרגע בו אמו, אביו ואחותו של הית' לדג'ר עלו לבמה לקבל בשמו את אוסקר שחקן המשנה על הופעתו כג'וקר בסרט "האביר האפל" היה המרגש ביותר בטקס. לא מעט בזכות בימוי מצלמות וירטואוזי שלכד קלוז אפים של בראד פיט, אנג'לינה ג'ולי, קייט ווינסלט, אדריאן ברודי, מיקי רורק, רוברט דאוני ג'וניור, שון פן, בן קינגסלי, אן האתאווי ובמאי "האביר האפל" כריסטופר נולאן מוחים דמעות בזמן אמת. יש רגשות שאפילו השחקנים הטובים ביותר לא ישכילו לזייף למען יחסי ציבור.

אוסקר 2009 ג'רי לואיס (צילום: רויטרס)
ג'רי לואיס. קצר ולעניין | צילום: רויטרס


פרס מפעל חיים הקצר ביותר
ג'רי לואיס, הקומיקאי המיתולוגי בן ה 83, עולה לבמה לקבל מאדי מרפי את פרס מפעל חיים ונושא את מה שייזכר כנראה כנאום התודה הקצר ביותר בתולדות הקטגוריה. פחות משתי דקות. לו רק כל הטקס היה נוהג בחסכנות כזו בזמן מסך.

אוסקר 2009 שון פן (צילום: רויטרס)
שון פן. איך גילם סטרייטים כל השנים? | צילום: רויטרס


שון פן הכי גאה שיש
כל התחזיות המוקדמות נבאו שמיקי רורק ייקח את הפרס בהליכה על הקאמבק המפואר שלו ב"המתאבק", אבל האקדמיה החליטה להעניק את הפסלון בפעם השנייה לשון פן על הופעתו כהארווי מילק, ההומוסקסואל המוצהר הראשון שרץ למשרה ציבורית בסן פרנסיסקו של שנות ה 70' ב"מילק". נאום הזכייה של פן היה שגרתי למדי, פרט להכרה מחממת הלב בכישרונו של רורק אותו כינה "אחי". קדמה לזכייה בדיחה מוצלחת במיוחד של רוברט דה נירו, שתיאר את הופעתו של פן ב"מילק" במילים: "איך הוא עשה את זה? איך גילם סטרייטים כל השנים"? אגב, מי שחזה בפן מפגין הרמוניה למופת במהלך הטקס לצד אשתו השחקנית רובין רייט, אחרי שהשניים כבר היו על סף גירושים באפריל האחרון, יחזיר לעצמו את האמון בטיפול זוגי.

"ואלס עם באשיר"מחמיץ את הלב

ומה לעשות, בטקס עצמו זו הייתה אנקדוטה שולית אבל עבור העם היושב בציון זה היה הרגע הזכור ביותר בטקס. "ואלס עם באשיר" מגיע הכי קרוב, אבל לא חוצה את קו הסיום ומאבד את הפסלון בקטגוריית "הסרט הזר הטוב ביותר" לטובת "פרידות" היפני. פסטיבל תקשורתי של שבועות מסתיים במפח נפש גדול, ועכשיו יתחיל פסטיבל חדש ומתיש לא פחות של פרשנויות איך ולמה והאם מבצע "עופרת יצוקה" אחראי או שזו סתם אנטישמיות מהזן הישן והמוכר.

ולכל הזוכים, הבוכים ובעיקר התמונות