טלוויזיית תלת מימד, גלישה מהספה בסלון ותוכן אותנטי המיוצר על ידי גולשים - אלה הם רק חלק מהפיתוחים שתצטרכו להתרגל אליהם בעתיד הלא רחוק. 

תלת ממד בסלון שלכם (צילום: חדשות 2)
טלווזיה תלת מימדית בסלון - אתם מוכנים לזה? | צילום: חדשות 2

טלוויזיה תלת מימדית

אחד החסמים העיקריים של טלוויזיות התלת מימד כיום הוא הצורך להרכיב משקפיים מיוחדים כדי ליהנות מהחוויה.

הבעיה היא שאף אחד לא רוצה לשבת בסלון או בחדר השינה עם משקפיים, גם אם המטרה היא לראות אנשים כחולים בתלת מימד.

אחת הטכנולוגיות עליה מסתמכות היצרניות שאמורה לשחרר לחופשי את הצופה נקראת parallax barrier או במילים פשוטות מדובר על שכבה מיוחדת של זכוכית דמוית עדשה הממוקמת לרוחב חזית המסך והיא מחזירה את האור כך שכל עין רואה תמונה אחרת באותה נקודת זמן. היכולת הזו יוצרת אצל הצופה אשליה אופטית של תחושת עומק תלת ממדית ומייתרת את הצורך במשקפיים מיוחדים.  

למרבה הצער, אין טוב בלי רע ואחד החסרונות העיקריים של שיטה זו הוא פגיעה ברזולוציית הצפייה. מסתבר כי כדי להעביר שידור תלת מימדי באיכות HD יש צורך במסך המסוגל להעביר וידאו בפורמט 43207680X הנקרא Super Hi-vision ורק לשם השוואה, מדובר על רזולוצייה הגבוהה פי 16 משידורי ה-HD הקיימים היום.

עוד נקודה חשובה לגבי שידור תלת מימדי קשורה ליכולת של הטלוויזיה לספק חווית צפייה היקפית באופן שיאפשר לראות את עומק התמונה מכל מקום בו נמצא הצופה. לצורך כך נדרש צילום של שמונה עד תשע מצלמות בו זמנית כדי לייצר תמונה סטריאוסקופית שתשודר בנפרד לכל עין, מכל זווית. כפי שניתן לשער מדובר על טכנולוגיית צילום יקרה מאד ביחס לאלו הקיימות ולכן גם אם תרכשו טלוויזיה תלת מימדית מהדור החדש, לא בטוח שתמצאו הרבה תוכן שיתאים לה. 

אווטאר 1 (צילום:  יחסי ציבור )
חוויה תלת מימדית בבית כמעט כמו בקולנוע, האם זה אפשרי? (צילום מסך מתוך הסרט: אווטאר) | צילום: יחסי ציבור

טלוויזיה עם אינטרנט

זה לא סוד כי התקדמות הטכנולוגיה מביאה להתכנסות של מגוון יכולות למכשיר אחד. הסמארטפון למשל מאחד את הטלפון, המצלמה, הגלישה באינטרנט, נגן המוזיקה וחלק מיכולות המחשב האישי וכך גם הטאבלט.

בגזרת הבידור הביתי המצב לא שונה. אם בוחנים את הפיתוחים האחרונים בתחום, ניתן לצפות בסבירות די גבוהה כי הטלוויזיה עתידה להתאחד עם המחשב האישי ולא רחוק היום שהגלישה באינטרנט תתבצע באמצעות מקלדת ועכבר אלחוטיים שיחוברו למקלט וכן באמצעות הסמארטפון.

פיתוחים נוספים ייתכן ויגיעו מתחום הריהוט כאשר ספות, כורסאות ושולחנות יגיעו מצויידים במקלדות ומשטחי מגע לשליטה בטלוויזיה.

עובדה נוספת המשמשת כחומר בערה למירוץ פיתוח מכשיר הטלוויזיה היא העובדה כי תוכן ויזואלי שווה הרבה מאוד כסף, בעיקר אם יודעים לתרגם אותו לפרסומות.

ואם ניחשתם, צדקתם. גוגל, אפל ומיקרוסופט כבר שם והן עושות כל שביכולתן כדי להשתלט על הסלון שלכם.

גוגל למשל השיקה את שירות Google TV בשנת 2010 מתוך מטרה שהוא ישמש כמערכת הפעלה למכשיר הטלוויזיה ויאחד בין תפקידי הצופה והגולש. אבל הבטחות לחוד ומציאות לחוד, מאז השקתו ועד היום השירות לא הצליח לספק תוצאות (בלשון המעטה) וחברת לוג'יטק אליה חברה גוגל כדי לייצר את החומרה הנדרשת ליישום השירות, הודיעה  לפני שבוע כי היא מפסיקה את שיתוף הפעולה לאחר שרשמה ממנו הפסדים של למעלה מ-30 מיליון דולר.  

יחד עם זאת, לא נראה כי גוגל הולכת לוותר על שוק הפרסום בטלוויזיה ואם לא לוג'יטק, אז סמסונג. בדומה למצב בשוק הסלולאר הודיעה לאחרונה היצרנית הקוריאנית הגדולה ביותר של טלוויזיות שטוחות כי היא חוברת לענקית החיפוש בפיתוח מוצרי בידור. 

בנוסף, נחשף לאחרונה כי מתנהלים גם מגעים בין גוגל לבין חברת LG על השקת טלוויזיה משותפת ראשונה בינואר הקרוב, עובדה המצביעה על כך כי ענקית החיפוש נוקטת בשיטת שיווק דומה לזו של האנדרואיד המתבססת על 'מערכת פתוחה' שתשמש את יצרני המכשירים. 

 

 

אפל

אם מחפשים הוכחה לכך שסטיב ג'ובס ניחן ביכולת לראות את העתיד של הטכנולוגיה ניתן למצוא אותה בשירות ה-AppleTV של אפל. בדומה לזו של גוגל מדובר על מערכת הפעלה לטלוויזיה ההופכת אותה למחשב לכל דבר. אפשר לגלוש, לשמוע מוזיקה, לראות סרטים וסדרות ולצפות בתמונות של בני המשפחה והכל מסונכרן בצורה אוטומטית עם האייפון או האייפד.

בנוסף, וכאן באה לידי ביטוי רוחו של ג'ובס, הטלוויזיה יודעת לעבוד בסנכרון מלא עם שירות ה-iCloud החדש וזה אומר שסרטים ומוזיקה שנרכשו באייטיונס וגובו לענן יוכלו להיות נגישים בטלוויזיה. חזון התוכן הנייד שהתחיל באייפון הראשון לפני ארבע שנים מאגד היום את הטלפון הנייד, האייפד והטלוויזיה. לא משנה איפה אתם נמצאים, בבית ברכב או בעבודה, התוכן שלכם אתכם.

באופן לא מפתיע הייתה זו מיקרוסופט, בימים שהיא עוד הייתה יצירתית, הראשונה מהחברות הגדולות שניסתה להיכנס לסלון כאשר השיקה בשנת 1999 שירות בשם WebTV. יחד עם זאת, העובדה שמרביתכם לא שמעו עליו עד היום מצביעה על העובדה כי למרות מאמצי השיווק הוא נכשל בקופות. למרות זאת, שני אירועים שהתקיימו השנה חושפים את התוכניות של מיקרוסופט לחזור לקדמת הבמה בסלון.

הראשון הוא כנס ה-CES לפיתוחים בתחום האלקטרוניקה הבידורית שהתקיים בינואר השנה ובו נחשפה גרסה מוטמעת של המדיה סנטר המיועדת לממירי טלויזיה וכוללת יכולות הזרמה ושליטה מרחוק. השני הוא כנס שערכה החברה החודש (14.11) ובו חשפה את מפת הדרכים של המערכת המתוכננת לצאת לשוק באמצע שנה הבאה. סביר להניח כי מועד ההשקה הסופי יקבע בהתאם לפעילות של גוגל ואפל.

ואיזו טלוויזיה מצפה לנו בעתיד הקרוב?

בשונה מהדיונים המתקיימים בארץ על עתיד הטלוויזיה, בעולם מתנהלים דיונים עקרוניים יותר על מהות התוכן.

אחת האסכולות גורסת כי הטלוויזיה תהפוך להיות חברתית יותר ולהבדיל מהמצב היום, בעתיד יהיה לצופה תפקיד אקטיבי ביצירת התוכן.

אסכולה נוספת טוענת כי חלק נכבד מהתוכן בעתיד ייוצר על ידי גולשים אנונימיים ויחליף את התוכן של החברות המסחריות באופן דומה למצב בשירות יוטיוב.

לפי הקבוצה השלישית, העתיד טמון דווקא בסנכרון מלא בין הסמארטפון למקלט בכל הקשור ליצירה, שיתוף וצפייה בתכנים.

כך או כך, ברור כי בעתיד הקרוב הטכנולוגיה תשנה את פני הטלוויזיה מהקצה אל הקצה וחווית הצפייה בתכנים תהיה יותר אינטרקטיבית ותהפוך את הצופה לחלק אינטגרלי מהתוכן. יחד עם זאת, לצד הפיתוחים שמביאות לנו חברות כמו גוגל, אפל ומיקרוסופט קיים צד אחר, מטריד יותר, המאיים להפוך את מקלט הטלוויזיה בסלון למכונת פרסום ואת כולנו לצופים שבויים.

לדעתכם, איך הטלוויזיה תיראה בעוד כמה שנים? טקבקו

טלוויזיה עתידנית (קרדיט: Kvento-007) (צילום: באדיבות "אנשי הפרחים בישראל", צילום מסך)
טלוויזיה עתידנית תהיה מבוססת על שיתוף חברתי - נשמע טוב? | צילום: באדיבות "אנשי הפרחים בישראל", צילום מסך

>> רוצים לזכות בטלוויזיה תלת מימדית של הייסנס? כנסו

>> השבוע בטוקבק הזהב - מי לא שלח סמס למיה רובין?