אני רוצה שתשימו טוב-טוב לב לדבריי, כי אני הולך לפתוח עם הכרזה בומבסטית שעשויה להישמע תמוהה כרגע אבל אני מרגיש בתוכי שבעוד שנתיים-שלוש אוכל להגיד ״אמרתי לכם״: כריסטופר מקווארי הוא הכריסטופר נולאן החדש. הוא הדבר הכי מלהיב שקרה לסרטי האקשן כבר הרבה מאוד שנים. ״משימה בלתי אפשרית 5: אומת הנוכלים״, שמקווארי כתב וביים, הוא סרט פעולה והרפתקאות יוצא מן הכלל. זה המודל לז׳אנר: מספיק מטופש כדי שלא ניקח אותו יותר מדי ברצינות, אבל עשוי באופן מבריק.

פלאשבק: 11 חודשים אחורה, ה-24 באוגוסט 2014, אז פגשנו לראשונה את ״משימה בלתי אפשרית 5״. קאט רוהר, קולנוענית אוסטרית ועמיתת ״סינמסקופ״, שבמקרה גרה מול בניין האופרה של וינה, גילתה ערב אחד שהרחוב שלה התמלא במשאיות ובמנופים. ימי הצילום הראשונים של ״משימה בלתי אפשרית 5״ התמקמו מול חלון דירתה. היא שלפה את המצלמה שלה, ירדה לרחוב ושלחה אלינו בזמן אמת תמונות וסרטונים, שעלו ב״סינמסקופ״ ושודרו במהדורות החדשות של לא מעט ערוצים במזרח אירופה. הנה קאט רוהר מצלמת את טום קרוז ורבקה פרגוסון משתלשלים מגג בניין האופרה:

צילומי הסרט התחילו באוגוסט 2014 מתוך מטרה לסיים את הסרט בזמן עד דצמבר 2015, אלא שאז הוחלט להקדים אותו ליולי (אני מהמר שמי שדחף היה ג׳יי. ג׳יי. אברמס, המפיק של ״משימה בלתי אפשרית״ בשלושת הסרטים האחרונים, שלא רצה שסרט אחד שלו יתחרה בסרט אחר שלו - ״מלחמת הכוכבים 7״). ועכשיו אפשר לשים לב למה שלא שמנו לב אליו כשראינו את השוט הזה מצולם לפני כשנה: אין שם מסכים ירוקים. כמעט ולא תמצאו הפקת ענק שלא תפרוש מסך ירוק איפשהו בסט כדי להוסיף מתישהו אפקטים דיגיטליים. אבל מקווארי הגיע ל״משימה בלתי אפשרית 5״ עם אג׳נדה: לצלם את הסרט, ככל הניתן, ללא אפקטים ממוחשבים.

צריך להבהיר: בימינו זה כבר כמעט בלתי אפשרי. הכל עובר דרך מחשב, וגם בסרט הזה יש לפחות שתי סצנות בולטות שכמות האפקטים הממוחשבים בהן ניכרת (בראש ובראשונה הסצנה בטורבינת המים, שנראית מצולמת כולה על מסך ירוק); ובכמה סצנות - כולל אותה השתלשלות מבניין האופרה - רואים שיש שוט קצרצר שצולם באולפן, כדי להכניס רגע של קלוז אפ. אבל הרגעים שבהם האפקטים קופצים החוצה רק מדגישים את היעדרם בשאר הסרט.

בכך מקווארי וטום קרוז מתקנים את אחת הבעיות הגדולות של הבלוקבאסטרים של ימינו: אף אחד כבר לא מאמין לכלום. הכל נראה צעצוע. זה היה מגוחך ב״מהיר ועצבני 7״, סרט שאמור להיות גם מהיר וגם עצבני, אבל נראה כולו מלאכותי; וזה היה עצוב ב״הנוקמים 2״, שנראה כמו סרט אנימציה. הקולנוע תמיד מלא אפקטים ופעלולים ופעלולנים, וחוטים וחבלים ומודלים מוקטנים. הכל זה קסם, הכל זה עשן ומראות. אבל היופי בסרטי ההרפתקאות הגדולים הוא להחביא את הקסם, ופתאום עידן האפקטים הממוחשבים רק הפך את הכל למזויף יותר. אז מקווארי חזר לשנות ה-90: מצלם ב-35 מ״מ (בהנהגת רוברט אלסוויט, הצלם הקבוע של פול תומס אנדרסון), ומצלם כמעט הכל בתוך המצלמה, עם מינימום שימוש במחשב. ובשתי סצנות מרכזיות בסרט - באופרה בווינה ובמרדף במרוקו, שבהן מקווארי וקרוז עובדים חזק על דינימיקה ומהירות - זה עובד פשוט נפלא.

אין תמונה

קפטן קרוז

כשזה מגיע לסדרת סרטי ״משימה בלתי אפשרית״, שתחגוג בשנה הבאה 20 שנה, צריך לתת קרדיט עצום לטום קרוז. הוא הקפטן של הספינה הזאת, הוא בוחר את הבמאים ומאשר את התסריטים. יותר מזה - הוא תופר את התסריטים למידותיו.

אבל לא תמיד זה עובד באותה מידת הצלחה. הסרט הרביעי בסדרה, שביים בראד בירד, הכיל לא מעט קטעים מתים. הסרט השלישי בסדרה, שביים ג׳יי. ג׳יי. אברמס, תיגבר את אגף ההומור והכיל כמה רגעים נבונים, אבל בסופו של דבר היה סרט נשכח למדי. וכך, מול ״משימה בלתי אפשרית״ הראשון של בריאן דה פלמה (עם תסריט מאת רוברט טאון), פאקינג קלאסיקת אקשן/ריגול אדירה, ומול הסרט השני, שניסה להיות פשוט יותר מבחינת עלילה אבל להגביר את מינון האדרנלין עם הבימוי של ג׳ון וו, מגיע הסרט החמישי ומתייצב כאחד הטובים ביותר בסדרה. הוא עושה את זה בשתי דרכים.

על האחת כבר דיברנו. מקווארי מביים סרט ריגול אולד-סקול. כמו חוקר שמזהה מה עובד, הוא מפנה גב לסרטי הקומיקס ופונה לסרטי הביון. ההצלחה של ״משימה בלתי אפשרית״ הראשון הולידה את סדרת סרטי ג׳ייסון בורן, כמותג מתחרה, וכעת מקווארי נראה כמי שמושפע ממנה בחזרה. בעידן שבו ג׳יימס בונד מתחיל להתמודד עם ילדותו בבית אבא ועם טראומות אישיות, נותר אית'ן האנט, גיבור סרטי ״משימה בלתי אפשרית״, כגיבור הפעולה האחרון שלא מביא איתו שום קונטקסט. רק אינסטינקטים. שוב, זה אולד סקול, ובימינו זה כה מרענן.

הדרך השנייה: מקווארי הוא תסריטאי מבריק. אבל את זה ידענו. השנה ימלאו 20 שנה לזכייתו באוסקר על כתיבת ״החשוד המיידי״. בשנה שעברה הוא הציל לקרוז ולדאג ליימן (הבמאי של ״זהות בדויה״) את ״קצה המחר״ עם שכתוב מבריק שהפך את הסרט להברקת הקיץ שעבר. וקרוז, שיודע לזהות כישרונות, מטפח אותו כבר שנים באופן הדרגתי, החל בשיתוף הפעולה הראשון שלהם ב״ואלקירי״ (מקווארי כתב, בריאן סינגר ביים). מקווארי, שניסה לביים בעבר אבל לא עשה שום דבר באמת יוצא דופן, פתאום הבריק עם התסריט והבימוי של ״ג׳ק ריצ׳ר״ - פילם נואר קטן ומזוהם עם קרוז בתפקיד הראשי שזקף את אוזניי. ועכשיו מגיע הסרט הזה, ופתאום מקווארי הוא לא רק תסריטאי מבריק אלא גם במאי מפתיע.

מקווארי זה הכריסטופר החדש

כמו כל קודמיו, מקווארי לא מטיל ספק בפורמט של ״משימה בלתי אפשרית״ - סדרת הטלוויזיה המקורית משנות ה-60 וכעת סדרת הסרטים. מה שאומר שלהבדיל מסרטי שנות ה-2000, הסרט הזה לא מחפש שום לוגיקה מציאותית. אית'ן האנט הוא מעין מרגל-על, אבל יש לו כמעט כוחות-על, גופניים ומנטליים. הוא תמיד יודע מה הולך לקרות ומסוגל לארגן תוך שלוש-ארבע שעות את המלכודות הכי מסובכות. אית'ן האנט הוא גם אדם, שבניגוד לחוקי הטבע והתסריטאות, המזל תמיד יהיה לצידו. תמיד תחלוף משאית ברחוב ברגע שהוא ירצה לקפוץ מבניין, תמיד תעבור קשישה איטית כשהוא ירצה לחמוק מרודפיו.

החידוש בסרט החמישי, שמבחינה עלילתית דומה עד זהה לכל ארבעת הקודמים, הוא שהאנט פוגש את המקבילה שלו מהצד האפל של טבע האדם. מה אם היה מרגל-על מוכשר ומיומן כמוהו, אבל כזה שעושה שימוש הרסני ביכולות שלו? המפגש בין הצוות האמריקאי ובין צוות ״הנוכלים״, שהוא אוסף של מרגלים בכירים מהעולם, גורם לנו לראשונה לתהות לגבי שאלות לגבי ״רע״ ו״טוב״, ״מוסרי״ ו״לא מוסרי״ בעולם של צוות משימת בלתי אפשרית, שעד כה נלחמו על איזשהו טוב עולמי אבסולוטי.

זה המקום שבו התסריט של מקווארי מתחיל לשוחח עם סרטי ״האביר האפל״ של נולאן, שבהם החברה שבתוך הסרט תוהה האם ייתכן שהגיבור הוא בעצם נבל, והגיבור עצמו מתחיל לתהות האם התמיכה הבלתי מעורערת שלו במוסדות השלטון לא נותנת יד לאלימות ממוסדת, הגובלת בעריצות? ב״האביר האפל״ זה הג׳וקר שגורם לגיבור (ולנו) לתהות האם תמיד השלטון מייצג את הטוב ואת המוסרי, וב״משימה בלתי אפשרית 5״ זו דמותו של סלומון ליין, מעין ניהיליסט חסר מעצורים, שאמורה לגרום לנו לתהות: מה בעצם ההבדל בין זה ובין זה?

מקווארי הוא תסריטאי שחזק בחידות היגיון ובפיתולי עלילה (ע״ע ״החשוד המיידי״), וגם כאן כמות התפניות משעשעת למדי. אבל ל״משימה בלתי אפשרית״, בסופו של דבר, באים בשביל ההרפתקה. וכאן, כמו בשנות ה-80 וה-90, סרט פעולה טוב נמדד על פי הסט-פיסס (set pieces) שלו - הסיקוונסים הארוכים של האקשן המרוכז. ומבחינה זו הסרט הוא פשוט בידור פנטסטי.

הסצנה הארוכה באופרה בווינה, שהיא הומאז׳ די חשוף ובוטה לסצנה דומה ב״האיש שידע יותר מדי״ של היצ׳קוק, היא מסצנות האקשן המהנות והמותחות של העת האחרונה, מעין סרט קצר ומשובח שעומד בפני עצמו. היא גם חושפת את פנימיות הסרט: הסצנה מתרחשת על רקע האופרה ״טורנדוט״ של פוצ׳יני, שמוטיבים מוזיקליים ממנה ממשיכים לרחף לאורך כל הסרט, בעיקר ברגעי המפגש בין האנט והסוכנת הבריטית אילזה פאוסט (פאוסט, הבנתם?), שלא ברור לנו אם היא מלאך או שטן. ב״טורנדוט״ צריך נסיך לפצח שלוש חידות כדי לזכות באהבתה של הנסיכה, וכך גם הסרט בנוי על שלוש מערכות - וינה, קזבלנקה, לונדון - שבכל אחת מהן יש חידה שצריכה פיצוח כדי שהנסיך יוכל להשיג את הנסיכה (רבקה פרגוסון, שחקנית בריטית-שבדית המגלמת את גרסת האישה לאית'ן האנט, והיא תגלית די מרשימה בסרט הזה. אם אני מכיר את הוליווד, בשנה הבאה היא תופיע בכל הסרטים שיופקו בה). וכך, עם רמזים מסרטים ומאופרות ומהסרטים הקודמים בסדרה, ״משימה בלתי אפשרית: אומת הנוכלים״ הוא כמו תשבץ היגיון חסר היגיון שפותרים במנוסה. והוא הנאה גדולה. 

אין תמונה

לכל כתבות המגזין