בבואי לצפות ב״המתמחה״ בכלל לא ידעתי איך עלינו לבטא את שם הסרט. השם המקורי באנגלית לא הועיל: ״The Intern״. זה המקום שהדפוס טוב מהתקשורת האלקטרונית לדחיית הפתעות, שם עצם הגיית השם עם הניקוד הנכון הוא מעין ספוילר קטן לסצינת הפתיחה החביבה של הסרט. האם זה ״המתמחה״ עם סגול או קמץ ב-ח׳? האם הוא זכר או שהיא נקבה? וכמובן, בהיותי מתוכנת למגדר של עצמי, ולמראה הפוסטר שבו רואים את אן האת'אוויי לצד רוברט דה נירו, הנחתי שהוא הבוס והיא תהיה המתמחה שלו. וזה בדיוק מה שרצתה הבמאית והתסריטאית ננסי מאיירס: לשבור לנו עם פתיחת הסרט את הדעות הקדומות הקשורות לגיל ולמגדר.

״המתמחה״ עובד על הומור ההיפוך: רוברט דה נירו, המגלם גבר בן 70, לוקח על עצמו ג׳וב בתור המתמחה של אן האת'אוויי, המגלמת מנכ״לית צעירה של חברת סטארט-אפ ברוקלינאית. הוא אדם שזקוק למסגרות, ובהיותו פנסיונר ואלמן, הוא שמח להצטרף למקום שזקוק לכישורים שלו - כישורים שנדמה שנעלמו לחלוטין מבני הדור הצעיר: דייקנות, סדר, משמעת ולבוש נאות. עיקר הסרט הוא המפגש בין דורות: בין איש כמו רוברט דה נירו, שעבד שנים כשכיר והגיע בכל בוקר לעבודה מגולח עם חליפה ועניבה ובין ההיפסטרים (סליחה, המילניאלס, ילידי שנות ה-90, שגדלו בשנות ה-2000) שמתקרבים לגיל 30 אבל עדיין מתנהגים כמו תינוקות חסרי אונים. ״למה אתם אף פעם לא מכניסים את החולצה למכנסיים?״, שואל דה נירו את עמיתיו לעבודה, במה שנראה כמו התנגשות התרבויות העיקרית של הסרט. זה הפורמט המוכר של קומדיית "דג מחוץ למים", אלא שמאיירס השנונה גורמת לנו לתהות מי כאן הדג ומה הם המים.  

אין תמונה
היפסטרים. סליחה, מילניאלס

מבין כל הבמאיות שפועלות כיום בהוליווד, את ננסי מאיירס אני הכי מחבב. סרט חדש שלה מריץ אותי אל בית הקולנוע, שם אני יודע שאקבל מעט פירורים של קומדיה הוליוודית במתכון קלאסי. קל לי לדמיין את מאיירס בת ה-66 משתלבת בקלות בבקתות הכתיבה של האולפנים הישנים ומחליפה פאנצ׳ים עם צ׳רלס ברקט, ארנסט ליהמן וסמסון רפאלסון. כמו התסריטאים הקומיים הגדולים של תור הזהב ההוליוודי, היא יודעת לחבר בין פאנץ׳ טוב ובין עין שיש לה ראיית רנטגן לפרדוקסים חברתיים. בתור מי שעובדת בתוך השיטה ההוליוודית, סרטיה מכילים את השילוב התמיד מבלבל הזה בין חתרנות ובין שמרנות. היא לא מנתצת את המוסכמות, אבל היא עוקצת אותן, והופכת אותן לקלישאות שיהיה לנו קשה להמשיך ולקבל בשוויון נפש.

שש שנים חלפו מאז סרטה הקודם, ״זה מסובך״, וגם מעריץ כמוני צריך להודות שהתוצרים מתחילים להידרדר באיכותם. בין לבין, סיפרה מאיירס בראיון לרשת NPR, הוליווד השתנתה לחלוטין. אם ב-2009, כשהיא עשתה את ״זה מסובך״, האולפנים חיפשו קומדיות מושקעות לקהל מבוגר (בני 40 ומעלה), הרי שכעת הם כבר לא. ומאיירס, בהיותה קלאסיקנית, עושה סרטים אמידים, מסוגננים ומלוטשים, סרטים שרואים את ההשקעה בהם בעיצוב ובצילום ובכוכבים. כמו בהוליווד הקלאסית, היא מעדיפה לצחוק על תחלואי החברה אבל לעשות את זה מהפנטהאוז, ולא מהמרתף. סרטיה נוצצים כמו כוס מלאה שמפניה באור השקיעה.

ננסי מאיירס (צילום: Dimitrios Kambouris, GettyImages IL)
נוצצת ועוקצת. מאיירס | צילום: Dimitrios Kambouris, GettyImages IL

״המתמחה״, תודה לאל, איננו קומדיה רומנטית, אלא קומדיה קפיטליסטית, שבוחנת איך השינויים במעמדם של צעירים מול מבוגרים, נשים מול גברים ואמהות מול אבות משפיעים על דפוסי ההצלחה של אשת העסקים האמריקאית. הקומדיה הקפיטליסטית תקבל כל שינוי חברתי ותברך עליו, בתנאי שהוא מועיל לעסקים.

בבואה לכתוב על האשה הצעירה שנעזרת בחוכמתו של גבר מבוגר, מאיירס בוודאי יודעת על מה היא מדברת. את הקריירה שלה היא התחילה כשותפתו ליצירה של צ׳רלס שאייר, המבוגר והמנוסה יותר (מי שכבר היה בצוות הכותבים של הסיטקום ״הזוג המוזר״ בשנות ה-70). השניים לא רק הקימו עסק מוצלח לכתיבה ולבימוי סרטים לכל המשפחה (״אבא מתארס״ הוא בעיניי יצירת המופת המשותפת שלהם); הם גם מיסדו אותו בחתונה והקמת משפחה. ב-1999 הזוגיות הזאת התפרקה, וראו זה פלא: 15 שנה אחר כך, מאיירס היא במאית משגשגת, אחת המצליחות בתולדות הוליווד, ושאייר נעלם (הוא ביים רימייק מיותר וכושל ל״אלפי״). הפרידה ביניהם הוכיחה שמאיירס הייתה הכוח הכשרוני מבין השניים, והוא היה הגבר עם המרפקים. ובכן, בשנות ה-2000 נשים כבר לא צריכות גברים עם מרפקים, ובדיוק בכך עוסק ״המתמחה״.

במידה מסוימת, זהו סרט שפחות או יותר ממשיך את הרעיון שהיא התחילה עם ״מה נשים רוצות״, אחת הקומדיות הרומנטיות הגדולות של שנות ה-2000 (עם מל גיבסון והלן האנט). היא חוזרת לקומדיה של מקום העבודה, יחסי הכוחות בין גבר והבוסית שלו, אבל אגב כך היא מתעדת בפנינו מה קרה למקומות העבודה האמריקאים (המעבר ממשרד פרסום תאגידי והציני לסטארט-אפ פרטי העוסק בקמעונאות), ולדינמיקה בין המינים ב-15 השנים שחלפו בין הסרטים (למשל - כבר אי אפשר ללהק את מל גיבסון לתפקיד הראשי). מהבחינה הזאת, מאיירס - כמו ג׳אד אפטאו או נורה אפרון המנוחה או איימי הקרלינג ששלטה בתחום הזה בשנות ה-90 - היא מתבוננת חדת אבחנה על כל מה שקורה בחברה האמריקאית שיודעת לתאר את זה באופן קומי ואירוני.

אבל יש גם בעיה. השעה הראשונה של ״המתמחה״ נהדרת. קלילה, קצבית, מצחיקה, דקת אבחנה וגם כזו שמשגרת בדיחות קלות וצפויות, אך מצחיקות, כלפי תושבי ברוקלין: הקשישים נגד ההיפסטרים. מאיירס קצת רודה בצעירים המזוקנים ומנסה לחנך אותם באמצעות דמותו של דה נירו, שלעיתים מזכירה את הדמות של ג׳ק ניקולסון ב״אודות שמידט״: אדם שבעבר המגרעה הכי גדולה שלו היתה היותו כה שמרן ומרובע, ואילו כיום אלו בדיוק מעלותיו העיקריות.

אבל בחלוף חצי סרט, וכשבדיחות ההיפסטרים וההייטקיסטים נגמרו לה, היא פתאום הייתה צריכה לקדם עלילה כדי להגיע אל הסוף. וכאן הסרט מתרסק. מאיירס לוקחת שני קיצורי דרך קלים ומתסכלים כדי לעורר דרמה ומתח. היא מכניסה סצינה איומה ומיותרת לחלוטין שבה דה נירו ושות׳ צריכים לפרוץ לבית אמה של האת'אוויי; והיא כותבת בקלות מדי משבר בחיי הנישואין של הגיבורה שיש איתו שתי בעיות: הוא הופך דמות משנה זניחה (בעלה של האת'אוויי) לדמות מרכזית, והוא חותר נגד כל מה שמאיירס רצתה לומר קודם כשהבמאית הופכת גם את הסטארטפיסטית בעלת החזון לאשה נוירוטית וחסרת בטחון.

בדרך לשם, בדפים שבוודאי נכתבו בסוף שבוע אחד, מאיירס גם עושה רימייק כמעט מושלם, אך תמוה, לסצינת חדר המלון של ביל מוריי וסקרלט ג׳והנסון ב״אבודים בטוקיו״, בו עלינו לתהות לאן נעלמו שתי הדמויות שכה חיבבנו אך לפני רבע שעה.

אין תמונה
כמו בהוליווד הקלאסית. אן הת'וואי