והנה שוב טור דעה שלי שמתחיל עם המילים, "אני אחד המעריצים הגדולים של בריטני". אבל בניגוד לכל הטורים האחרים, בריטני ספירס היא לא הנושא כאן, אלא היוצא מן הכלל. העונה השנייה של "אקס פקטור", למרות נתוני הפתיחה המרשימים, היא אחת התכניות המשעממות שנראו בטלוויזיה, ואז מה אם סיימון הצליח להביא את בריטני לכיסא השופטים. קאוול אמנם עשה חשבון נפש בסיום העונה הראשונה של תכנית הכישרונות שיצר, אבל לא משנה איזו תסרוקת חדשה נסיכת הפופ תחשוף, או כמה עבות תהיינה הגבות של דמי לובאטו בסוף העונה, משהו בתחרות הזו פשוט לא עובד. הנה כמה סיבות עיקריות:

שופטי אקס פקטור (צילום: Dave Kotinsky, GettyImages IL)
מה לא עובד? | צילום: Dave Kotinsky, GettyImages IL

הפורמט

בתוך בליל תכניות השירה, קל להתבלבל בין החוקים של כולם. "אמריקן איידול" מציגה את הפורמט הפשוט שבו כולם נגד כולם, כולם שרים בכל תכנית ומדיחים עד המנצח. "דה וויס" הלכה על הרעיון לפיו המנטורים הם אלו שנלחמים ביניהם, ו"אקס פקטור" היא איפשהו באמצע. בדומה ל"דה וויס" , המתמודדים מחולקים לארבע קבוצות, אך בניגוד לפורמט הכיסאות המסתובבים, הקבוצות כאן מחולקות כמו טוויסט מיושן באחת העונות של "הישרדות", לפי גיל: בריטני אמונה על הנערים, דמי על בני העשרה, אל. איי על 'מעל 25' וסיימון על הקבוצות. גם ב"הישרדות" הם הבינו שאי אפשר להחזיק עונה שלמה עם חלוקה כה שרירותית, במיוחד שבעולם המוזיקה של היום היא לא רלבנטית, בזמן שג'סטין ביבר גובר על זמרים אמריקאים פי שניים מגילו בטקס ה-AMA האחרון.

מנחי האקס פקטור
קלואי ומריו. שילוב לא מוצלח

המנחים

איך מגישים עוגה שנפלה ונראית נורא? מצפים אותה במלא קרם. זו כנראה הייתה החשיבה של סיימון כשהביא את מריו לופז וקלואי קרדשיאן. מילא מריו לופז שהפך לאט לאט לסלב סוג C  באמריקה, אבל קלואי? האחות הפחות יפה (לא שמישהי שם יפה), ופחות עוברת מסך והכי פחות מעניינת מכל משפחת קרדשיאן. לא רק שהצמד הזה חסר כריזמה לחלוטין, קלואי נראית כענק חסר פרופורציות מול מריו נמוך הקומה. ובכלל, ברגע שהכנסת קרדשיאן לצוות אתה בטוח תצא עם  פליטות פה מביכות או סתם עם הרפס.

 השירים

אין ספק שהשוני הגדול בין ה"אקס פקטור| לכל שאר התכניות הוא הדגש על אותו גורם X שהופך אמן לכוכב. לא מן הנמנע שהדגש בהופעות החיות אצל קאוול הוא בשואו, בתפאורה, בתלבושות ובכוריאוגרפיה. אבל מה שגם ליידי גאגא הפנימה בסוף זה שאם אין לך את הקול לתמוך בשואו, את תמצאי את עצמך בסוף כמו הקונפטי על הרצפה. משום מה, הדחיקו יוצרי "האקס פקטור" כמעט לחלוטין את אלמנט השירה ושלחו את המתמודדים לבצע שירים ערוכים וקצרים, באזור הדקה וקצת. אם תטענו שאי אפשר גם לשיר וגם לרקוד וגם להתעופף באוויר, ביונסה ממתינה לכם בגלסטונברי.

הצרחות

בגלל כמויות הכוכבים שהביאו לתכנית, הקהל מורכב ממעריצות בריטני, ג'סטין ביבר וטיילור סוויפט. בכל רגע שניתן הזאטוטים צורחים בקטע היסטרי, אני מנחש שזוהי דרכם להביע חיבה. אינני זקן (גם אני צרחתי אצל בריטני בעברי הלא רחוק...) אבל הצרחות של הילדודס בכל רגע נתון עושים לי רע בגוף ושולחים אותי לשלט כדי להנמיך מיד את הזוועה. השתיקו את הקהל או לפחות כוונו מחדש את המיקרופונים באולם.

האחרים

נכון, אז קאוול מציע 5 מיליון דולר לזוכה, הפרס הכי גדול בטלוויזיה עד כה. אבל "האקס פקטור" ניסתה להמציא את הגלגל מחדש, רק עם נצנצים ופייטים. את הטראש קיבלנו מ"בריטניה/אמריקה גוט טאלנט" (סוזן בויל ודומיה), את הכוכבים הגדולים קיבלנו מ"אמריקן איידול" (קלי קלארקסון, קארי אנדרווד ועוד רבים וטובים), ואת החדשנות קיבלנו מהחלק הראשון של דה וויס (אדם לוין). אין באמת מקום לעוד תכנית כישרונות. פשוט תנו לי לצפות בבריטני שעתיים בשבוע, ואני מסודר.