התהליך הלא יעיל של עונת שידורים חדשה בטלוויזיה האמריקאית מגיע בשבוע הבא לשיא עם עלייתן של עשרות סדרות חדשות לאוויר. הפרק הראשון של כל סדרה כזו ישודר אמנם רק עכשיו, אבל למעשה הוא פותח לפני כשנה וצולם לפני יותר מחצי שנה. הזמן הזה שעובר בין צילומי הפיילוט (שיש הרבה זמן לעבוד עליו מראש) לבין התחלת הפקת עונה שלמה (שיש לה לו"ז צילומים מטורף) גורם להרבה סדרות להיראות שונה, לפעמים כמעט אחרת לגמרי, החל מהפרק השני שלהן. כמה שונה זה כבר יכול להיות? הנה דברים שלא ידעתם על הפיילוטים של סדרות שכולכם מכירים, או חושבים שאתם מכירים, או שאולי בעצם לא באמת הכרתם מלכתחילה.

איליין סיינפלד (צילום: באדיבות yes)
מה הייתם עושים בלעדיי? | צילום: באדיבות yes
 

אחת התופעות הכי נפוצות היא דמויות שלא הופיעו כלל בפיילוט כי לא היו חלק מהקונספט המקורי של הסדרה, אבל בזמן שבין הפיילוט לצילומי העונה הוחלט להוסיף אותן למיקס. הדוגמא הכי מובהקת לכך היא איליין מ"סיינפלד", שאין לה זכר בפרק הראשון של הסדרה שנקרא "The Seinfeld Chronicles" והיה אמור להיות ספיישל קומי חד פעמי (שכותרתו בכלל הייתה "סטנד אפ"). אגב, על קריימר שמכונה קסלר כי NBC  פחדה מתביעה של קריימר האמיתי כולם כבר שמעו, אבל גם קסלר היה אמור להיקרא בכלל "הופמן" בתחילה, וגם ג'ורג' נכתב כ"בנט" על שם סטנדאפיסט אמיתי. בכל מקרה, הקשר היחידי של ג'וליה לואי דרייפוס לסדרה הזו אז היה בעלה, שהגיע להיבחן לתפקיד ג'ורג'.

אין תמונה
רק נולדת, כבר גדלת

"בייטס מוטל" הוצגה כסדרה שאמורה להתמקד ביחסים של נורמן בייטס הצעיר עם אמו, ולכן הפיילוט מתעלם מקיומו של בנה הבכור, דילן, שהגיח לפתע פתאום בתחילת הפרק השני והעלה את מפלס הבלונד. גם דמותו של אלכס קורב מ"האנטומיה של גריי" לא הייתה חלק מהפיילוט המקורי שצולם לסדרה, אבל במקרה הזה החליטה היוצרת שונדה ריימס לצלם סצנות נפרדות שלו ולהוסיף אותן לפיילוט, רגע לפני השידור.

וויל וגרייס (צילום: באדיבות yes)
השותף הנעלם | צילום: באדיבות yes

לא חסרות גם דוגמאות הפוכות של דמויות שהיו בתחילה חלק מהקונספט אבל ננטשו לאנחות, או עלילות מוזרות שכלל לא הגיע לכדי מימוש. לוויל מ"וויל וגרייס", למשל, היה אמור להיות שותף בשם היגינס, שהוסר לחלוטין מהתסריט רגע לפני הצילומים. כמו כן, לא ברור למה ואיך, אבל יוצרי "אבודים" חשבו בתחילה שיהיה מגניב להרוג את דמותו של ג'ק באמצע הפיילוט (במקום את הטייס), ולגרום לקייט להפוך להיות הדמות הראשית בסדרה.

אם הכל היה עובד לפי התוכנית המקורית, מייקל קיטון היה אמור לגלם את ג'ק, ואילו קייט כלל לא הייתה אסירה נמלטת אלא אישה נשואה שבעלה תקוע בצד השני של האי (כלומר, עלילת רוז וברנרד). רגע לפני שהחלו הצילומים התכניות האלה שונו, מה שגרם לקיטון לפרוש מהפרויקט כי לא התחשק לו להתחייב לסדרת טלוויזיה, ומת'יו פוקס לוהק במקומו. אוונג'לין לילי, אגב, שהיא קנדית במקור, לא הספיקה לקבל ויזת עבודה בזמן תחילת הצילומים, והיוצרים כבר התחילו לערוך אודישנים למחליפה שלה. תחי הבירוקרטיה.

הבחורה החדשה (צילום: באדיבות yes)
אם כבר הבנו אפרו אמריקאי, נשאיר את זה ככה | צילום: באדיבות yes

המקרה של "הבחורה החדשה" בהקשר הזה הוא חריג, כיוון שבפיילוט מופיעה דמות בשם קואוץ', אחד משלושת השותפים לדירה של ג'ס, שנעלמת לחלוטין בפרק השני ולמעשה מוחלפת בדמות שחורה אחרת, וינסנט. הסיבה היא שהשחקן שגילם את קואוץ', דיימון וואינס ג'וניור, צילם את הפיילוט בעודו תחת חוזה לסדרה נפלאה-אך-כושלת, "הכל לטובה", שאף אחד לא חשב שתחזור לעונה שנייה. כשזו חודשה במפתיע, הוחלט לא לחתוך אותו מהפיילוט שכבר צולם (ותוקצב), אלא לספק הסבר צולע להיעלמות שלו. שנתיים לאחר מכן, כש"הכל לטובה" בוטלה באופן סופי ומצער וג'וניור הפך זמין, הוא צורף מחדש לסדרה כאורח, ובעונה הקרובה אפילו יהיה חלק קבוע ממנה. שוב.

משחקי הכס (צילום: HBO)
למקרה ששכחתם - הם אחים | צילום: HBO

ג'יימי וסרסיי הם אח ואחות?!

אם יש סדרה שלא חששה בכלל מצילומי השלמות זו "משחקי הכס". וואו, מאיפה להתחיל. מעטים יודעים שהסדרה הזו שכולכם כל כך מתלהבים ממנה הייתה ככה קרובה מלהיזרק לפח האשפה, בגלל מה שיוצריה מכנים "הפיילוט הגרוע ביותר בעולם" (וכנראה שבצדק). קודם כל, כי היה צריך לשכנע את הדיווה ג'ורג' ר.ר. מרטין שכדאי לעשות מהספרים שלו סדרת טלוויזיה. זה כלל פגישה של חמש וחצי שעות ארוכות של שכנועים, מריחות והצעות כספיות, שהסתיימו בכך שמרטין שאל את דייוויד בניוף ודי.בי וויס מי היא אמו האמיתית של ג'ון סנואו - פרט שעוד לא נחשף בספרים עד היום - והניחוש (הנכון) שלהם כנראה הוכיח לו שיש עם מי לדבר.

זה הוביל לצילומו של הפיילוט המקורי, שהוא שונה לגמרי מהפרק הראשון שראיתם, כי רובו המוחלט צולם מחדש. הסיבה: וויס ובניוף הקרינו בגאווה את היצירה הראשונית עליה בזבזו 10 מיליון דולר לשלושה מחבריהם התסריטאים, ובסופו של הפרק שררה באולם דממה מוחלטת, עד שאחד מהם נענע את ראשו לשלילה והכריז - "חברים, יש לכם בעיה מאסיבית". חלק מהבעיה הזו, נגיד, התגלמה בכך שאחד התסריטאים תהה בעקבות הסצנה הסופית, בה ג'יימי לאניסטר דוחף את בראן מהמגדל, אם יש קשר מסוים בין ג'יימי לסרסיי. התברר בדיעבד שבפיילוט שהוקרן לא הייתה אף סצנה שמבהירה שהם שני סוטים שחולקים גנים, כי בעיני היוצרים זה היה ברור מאליו.

דאינריז טארגאריין (צילום: באדיבות yes / HBO)
לא מי שחשבתם | צילום: באדיבות yes / HBO
וויס ובניוף זחלו ל-HBO וביקשו עוד כסף כדי לתקן את הבעיות, בו השתמשו בין היתר כדי להחליף במאי (טים ואן פאטן הגאון, שהגה בעצמו את הרעיון לפתיח עם המפה), ללהק מחדש את קייטלין סטארק ודאיניריז טארגאריין (כן, אמיליה קלארק היא ממש לא החאליסי המקורית), ולהזיז את סט הצילומים של הסצנות שלה ממרוקו למלטה. ביג מיסטייק, כיוון שאז התברר שלמלטה יש חוקים נוקשים מבדרך כלל לגבי אלימות, סקס ומה שמותר ואסור לצלם. ואם זה לא מספיק, בזמן הצילומים המחודשים של החתונה הדות'ראקית פקדה את מלטה סערה אימתנית שלא נראתה שם כבר 20 שנה, הרסה לחלוטין את הסט וגרמה לחלקים רבים ממנו לשוט הרחק באוקיינוס = בזבוז עצום של כסף. ב-HBO כבר הכריזו בחדרי חדרים שאם עוד דבר קטן אחד משתבש בקטסטרופה הזו, הם מוותרים לחלוטין על כל הפרויקט. אז כנראה שאף ניצב לא העז לבקש בצהריים תוספת אורז. 

שובר שורות (צילום: Ursula Coyote/AMC)
מי זוכר שהוא היה בכלל שחקן קומי | צילום: Ursula Coyote/AMC

האבא מ"מלקולם" סוחר סמים? פליז

עוד דבר שקורה לא מעט הוא התערבות, בוטה ומטופשת לפעמים, של רשת השידור בתהליכי הפקת הפיילוט. "שובר שורות", למשל, הייתה אמורה להתרחש בעיירה קליפורנית קטנה בשם ריברסייד, אבל AMC לחצה לשנות את הלוקיישן לניו מקסיקו רק בגלל שהיא הצליחה להשיג שם הטבות מס. ומילא זה - AMC  בכלל התנגדה לליהוק של בראיין קרנסטון כוולטר וויט, כי בכירים ברשת חשבו שהוא מזוהה מדי כשחקן קומי בגלל "מלקולם באמצע", ודרשה להחליף אותו בג'ון קיוזאק או במת'יו ברודריק. היוצר וינס גיליגן התעקש והקרין להם פרק של "תיקים באפלה" בו מגלם קרנסטון דמות דרמטית (שבגללו אגב רצה אותו מלכתחילה), ואילו קרנסטון עצמו החליט להעלות 5 קילו, לצבוע את השיער ולבלות שעות עם ארוכות עם מעצבי תלבושות ומאפרים כדי להציג לוק שונה.

עוד אחת שכמעט הועפה מפיילוט בגלל הכתבות ליהוק היא ג'וליאנה מרגוליס מ"האישה הטובה". יוצרי הסדרה מספרים שאמנם רצו אותה מלכתחילה, אבל בגלל לחצים של רשת CBS הציעו קודם את התפקיד לאשלי ג'אד. כשזו סירבה, הם פנו למרגוליס, אבל בהצעה מעליבה במיוחד - "אנחנו רוצים אותך ממש, אבל צריכים להציע את התפקיד קודם להלן האנט. אם היא תוותר, זה שלך!". כך שמרגוליס, מן הסתם, התלבטה לא מעט אם בא לה בכלל להיות החבר ההוא שמתקשרים להזמין אותו לקפה רק אם אף אחד אחר לא פנוי. יש לה אגב מזל לא קטן עם פיילוטים: בתכנון המקורי של יוצרי "אי.אר", דמותה, קרול האת'ווי, לא הייתה אמורה לשרוד את ניסיון ההתאבדות בפיילוט.

מרטין שין הבית הלבן (צילום: ap)
כאן כדי להשאר | צילום: ap

אהבנו, תישאר בסביבה

עוד בענייני "האישה הטובה". כריס נות' נחשב עד היום בסדרה כ"כוכב אורח" משום שהוא לא היה אמור להיות חלק מרכזי ממנה. הפיילוט התמקד בחיים החדשים של אלישיה פלוריק כאישה נבגדת שבעלה הולך לכלא, ובזאת הוא היה אמור לסיים את תפקידו, עד שהוחלט לעשות בו שימוש גדול יותר.

זוכרים שבפיילוט של "הבית הלבן" הנשיא בארטלט מגיח רק בדקות האחרונות של הפרק עם סיפור מטופש על האופניים של נכדתו? ארון סורקין סיפר לא פעם שלפי התכנון המקורי, הנשיא היה אמור להיות דמות שולית-עד-לא-קיימת, שתפקידה בעיקר לספק אתנחתות קומיות ולהדגיש עד כמה שהעבודה שלו נעשית על ידי אחרים. ותודה למי שהחליט שפחות מדי מרטין שין זה רעיון רע.

גם לוק מ"בנות גילמור" היה בכלל אמור להופיע רק בפיילוט, אבל הכימיה הטובה בינו ובין לורן גרהאם גרמה ליוצרים להפוך אותו לחלק רשמי מהסדרה. שזה אירוני, כי הכימיה הזו רק הלכה והתערערה במהלך השנים, מה שגרם בסופו של דבר ליוצרים להפריד לחלוטין בין לוק ולורליי.

אין תמונה
תסתיר לי את הבטן

ילדים זו דחייה

חלק מהבעיות שנתקלים בהן יוצרי סדרות שמצלמים פיילוטים לפעמים כלל לא קשורות לתקציב, בעיות ליהוק או רשתות שידור, אלא דווקא ליצורים קטנים ומטרידים שמעכבים הליכי הפקה בלי להתחשב בשום דבר ואף אחד. מיריי אנוס, למשל, הייתה בחודש החמישי להריונה בזמן שצילמה את הפיילוט של "דה קילינג", מה שגרם לה לרוץ קצת פחות במהלכו. זה כלום לעומת ההפרעות שגרמו התאומים העתידיים של ג'ולי בואן בפיילוט של "משפחה מודרנית", שהייתה בהיריון מתקדם בזמן הצילומים ונאלצה כמעט בכל סצנה להסתתר מאחורי סלי כביסה או קופסאות של דגני בוקר. אבל ההיריון של איימי פוהלר לפני "מחלקת גנים ונוף" זוכה בפרס המטרד הגדול ביותר, כיוון שגרם לדחייה משמעותית בצילומי הפיילוט, שהובילה בסופו של דבר לכך שהעונה הראשונה של הסדרה כוללת 6 פרקים בלבד (והאמת שטוב שכך).

"מחלקת גנים ונוף" היא גם דוגמא טובה לשינוי מובהק שאפשר לראות בעיצוב דמויות בין הפרק הראשון לשני בסדרות. לסלי נופ של הפיילוט היא קפצון בלונדיני מעיק שמטריד ילדים שמשחקים בפארק, וקבוצות מיקוד שנערכו לאחר הצילומים לא ממש סבלו אותה, בלשון המעטה. היוצרים מספרים שבעקבות הפידבקים השליליים, הם אמנם החליטו לשמור על האמביציה המאפיינת אותה אבל למתן אותה קצת, ובעיקר לשנות את הדרך שבה שאר הדמויות מתייחסות אליה. כך שבמקום גלגולי עיניים ותחושה של "איזו בוסית מעצבנת", בשאר הסדרה היא כבר זוכה מהן בעיקר להערצה ואמפתיה.

אם כבר "גנים ונוף", ואפרופו דמויות שלא היו אמורות להיות קבועות - כריס פראט, שרובכם מגלים רק עכשיו, הופיע אמנם בפיילוט אבל תויג ככוכב אורח משום שלא יועד לו תפקיד אמיתי בסדרה. בזמן הצילומים הוא הרשים את היוצרים כשאלתר את רוב השורות שלו, עד כדי כך שהוחלט להגדיל אט אט את הנוכחות שלו ולצרף אותו רשמית בעונה השנייה (אז גם דמותו השתנתה והוקללה כמעט באופן דרסטי). למען הפרוטוקול, גם עזיז אנסרי אלתר את רוב השורות שלו בפיילוט, אז שלא יכעס שלא ציינו גם אותו.

אין תמונה
במאפייה נשמעים כמו שצריך
אבל היינו בעיצוב דמויות - אם ג'יימס גנדולפיני נשמע קצת לכם אחרת בפיילוט של "הסופרנוס", זה לא בגלל שהוא נורא נורא מתרגש להיות כאן. בין צילומי הפיילוט לפרק השני גנדולפיני התחיל לעבוד עם מדריכת דיאלקטים ומבטאים, שתגרום לו להישמע יותר כמו יליד ניו ג'רזי אותנטי. השקיע.

שימו גם לב שבפיילוט של "חברים", לפיבי, ג'ואי וצ'נדלר אין עלילה משל עצמם, והם בעיקר עסוקים בלהיות סיידקיקס של רייצ'ל שבורחת מהחופה, רוס שמגלה שאשתו לסבית ומוניקה שמתכוננת לדייט עם בחור בשם פול. הדייט הזה, דרך אגב, גרם ליוצרי הסדרה צרות עם רשת NBC, כי בכירים שצפו בחזרה הגנרלית של הפרק חשו שמוניקה לא מספיק אוהבת את פול בשביל לשכב איתו על הדייט הראשון, ושהיא עשויה להיתפס כזונה. בכל זאת, תחילת הניינטיז וכו'. למרות שהקהל שצפה בחזרה לא הסכים עם הקביעה הזו, הוחלט להוסיף כמה שורות בפרק שמוכיחות שמוניקה מתחילה "לפתח רגשות" כלפי פול. אז בסדר. 

מד מן - עונה 7 פרק 1 (צילום: Michael Yarish/AMC)
תחזירו אותי הביתה | צילום: Michael Yarish/AMC
לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן

בטח מלמדים את זה ב"מבוא ללימודי טלוויזיה", ואם לא אז צריכים, אבל מצחיק לחשוב שלפעמים חלק ממה שמאפיין סדרה בפיילוט הוא הלוקיישן שלה, וברוב המקרים שאחר כך זה בולשיט הוליוודי אחד גדול. יש אמנם סדרות שאכן מצטלמות איפה שהן אמורות להתרחש בשביל האמינות והאווירה והטון והלוק וכו' - אלא אם כן זה יקר מדי, כמובן, ואז פשוט אומרים פאק איט. הגברים של שדרות מדיסון, או "מד מן", לא ראו את רחובות ניו יורק כבר יותר משבע שנים, כי רק הפיילוט של הסדרה צולם שם וכל השאר בלוס אנג'לס. ה"או.סי", שהייתה אמורה להתרחש במחוז אורנג' בקליפורניה? הכי LA בעולם, חוץ מהפיילוט שלה. "נאשוויל" אמנם אכן מצטלמת בנאשוויל ברובה, אבל סצינות שמתרחשות ב-Bluebird cafe האמיתי צולמו שם רק בפיילוט, וכל השאר כבר בגרסה אולפנית משוחזרת שלו.

הנה פרט מצחיק לסיום - זוכרים איפה פליסיטי לומדת? באוניברסיטת ניו יורק, NYU, נכון? לא נכון. הפיילוט של הסדרה אמנם צולם במנהטן, ובין היתר בלוקיישנים של NYU, אבל לאחר הפיילוט ההפקה עברה ללוס אנג'לס ואוניברסיטת NYU החליטה שבעצם לא מתאים לה שישתמשו בשם שלה בסדרה כי החסרונות במקרה הזה עולים על היתרונות. אז הומצאה לפליסיטי אוניברסיטה פיקטיבית בשם "University of New York", או UNY, שאמורה להתקיים במקרה לגמרי כמובן בלוקיישן האמיתי של NYU. על "דין ודלוקה", לעומת זאת, הם כבר לא הסכימו לוותר.