נפתח בקושייה - איך יודעים שסדרה נכתבה על ידי אישה? ובכן, בפרק הפתיחה כל דמות נשית מוטרדת מינית לפחות פעם אחת, גברים מבוגרים מתחילים עם נערות צעירות או עם נשים שהם חושבים שהן נערות, מנצלים יחסי מרות, חושבים ש"לא" זה "כן" במסווה וכשלא עומד להם מאשימים את האישה. במילים אחרות - המציאות, זו שככל שנייצג אותה יותר בתרבות הפופולרית כך יש יותר סיכוי שיפסיקו לחשוב שמדובר בהמצאות של מיעוט הזוי.

זה לא אומר שהגברים ב"מטומטמת", הסדרה החדשה שיצרה השחקנית בת חן סבג, מצוירים כמפלצות, ממש לא. הרי ללא הציפיות המגדריות הכל-כך נוקשות, גבר שלא עומד לו בסטוץ לא היה מרגיש שנפגמה לו הגבריות עד כדי כך שהוא צריך להפיל את האשמה על הפרטנרית שמולו. בנוסף, מעניין לראות איך גם גברים הגונים וטובים מעוררים פחד אצל הנשים, פשוט כי הם לא רגישים מספיק לעובדה שהם מעוררים בהן פחד מסיבות שאינן קשורות אליהם ספציפית, אלא לחוויה הנשית בעולם, זו שגורמת לשערות על העורף שלנו לסמור בכל פעם שגבר מתנהג באגרסיביות. גם הנשים לא מוצגות בתור קורבנות, אלא ככאלה שיודעות לעמוד על שלהן (לפחות אלה שחצו את גיל 25), אבל זה שהן יודעות לענות לא אומר שהן זורמות עם עומס ההצקות.

בקיצור, פמיניזם - טוב לכולם/ן, ומזל שגם בסדרה שזה ממש לא העיסוק המרכזי שלה, הסוגיות האלה מצוירות באופן כל כך מציאותי. אגב, בכלל לא בטוח שבת חן סבג מנסה להעביר פה מסר כלשהו, ייתכן והיא פשוט מציירת את המציאות מנקודת המבט שלה, וזה מה שהיא - כמו רוב הנשים וחלק מהגברים - רואה.

סבג - היוצרת, התסריטאית הראשית והכוכבת של "מטומטמת" - מגלמת את שירי, שחקנית כושלת שהמראה הצעיר שלה מונע ממנה לקבל תפקידים והיא נאלצת להתפרנס מריקודים בתוך תחפושת ציפור מול קהל ילדים ועוד עבודות מזדמנות. היא אלופה בלאכזב את החברים שלה ואת עצמה ולמרות שיש לה כוונות טובות בגדול היא סובלת מרצף של בחירות גרועות. בקיצור, מטומטמת. כשהחבר שלה נפרד ממנה היא בכלל מאבדת את העשתונות, אבל כשהוא נתפס מחוץ לדירה שלה עם כמות גדולה של סמים, היא סוף סוף מקבלת את ההזדמנות לעזור לו ולהוכיח את עצמה.

ל"מטומטמת" יש בסיס עלילתי טוב, אפילו מצוין, ונדמה שסבג טוותה רשת די מרשימה של דמויות ואת הקשרים ביניהן. יש שוטר מתוסכל מהעבודה וחיי הנישואין (מיקי לאון), מנהל בי"ס תיכון אהוב ומגניב שכנראה שוכב עם התלמידות שלו (מוקי) ושני חברים שמנסים לעזור לשירי לסדר את החיים שלה מבלי להטיח את הראש בקיר (שני קליין ומשה אשכנזי, שמצליח לבלוט לטובה אפילו בתוך קאסט מוכשר ביותר). הרשימה ממשיכה, וכל דמות - מהשולית ביותר ועד למרכזית - מאופיינת היטב ומשוחקת נפלא, בזכות ליהוק מעולה והניסיון הרב של שי קפון, שמביים את הסדרה וגם חתום עליה כיוצר לצד סבג. מלבד כל המעלות האלה, ל"מטומטמת" יש פסקול נהדר, אולי אחד הטובים שנשמע בטלוויזיה הישראלית. כבר בפרק הראשון תמצאו את קנדריק לאמאר ואת גריזלי בר.

הבעיה היחידה של "מטומטמת", והיא לא קטנה, הוא שהפרק הראשון שלא משאיר המון תיאבון להמשך ובעיקר - לא מספיק מרמז על הבאות. הוא ארוך יותר מהפרקים שאחריו ויש לו בעיית קצב חמורה. למעשה, מדובר בפרק שכולו אקספוזיציה ארוכה מדי, שלא מבינים בה איך הדמויות קשורות אחת לשנייה. העדר המידע אמנם אמור להוות טיזר להמשך, אבל את זה ניתן היה לעשות גם בפרק קצר יותר, לתת לחלק מהמידע להתגלות בהמשך ובעיקר - לסיים עם טעם לעוד.

הסיום של הפרק הראשון, שאמור לעשות חשק להמשיך לפרק הבא מיד, פשוט לא עושה זאת. רק בהצצה לסצנות מהפרקים הבאים התמונה מתחילה להתבהר ולעורר את הסקרנות. בפרק השני העלילה באמת מתחילה להתניע, והוא מסתיים בדיוק בטוויסט שצריך היה להגיע בתום הפרק הראשון. בשורה התחתונה - ל"מטומטמת" יש פוטנציאל אדיר, נושא שיכול להוות קרקע פורייה לסיטואציות דרמטיות וקומיות כאחד, וכסדרת ביכורים היא הישג מרשים מאוד לסבג. חכו בסבלנות לתום הפרק השני - כנראה שמשם כבר תרגישו עקצוצים לבינג'.

"מטומטמת" משודרת בימים ב'-ד' ב20:15 ב-HOT3 וחינם ב-HOT VOD