מקימי (צילום: אוהד רומנו,  יחסי ציבור )
מקימי. יעל פוליאקוב היא ליהוק מדויק | צילום: אוהד רומנו, יחסי ציבור
באחת מהופעותיה בקיץ האחרון התלוצצה נעה ירון-דיין ואמרה שביצעה הסבה מקצועית, מעיתונאית לעקרת בית. אם להפוך לעקרת בית זה אומר לפרסם רב מכר וליצור סדרה עטורת באזז, תרשמו אותי על המגב.

ירון-דיין כמובן איננה מייצגת אמיתית של המגזר שעבודתו היומיומית והמפרכת איננה מוכרת חוקית או כלכלית; פחות או יותר כפי שאיננה מייצגת את בית שמש החרדית (מקום מגוריה) ואפילו לא את הנתח הצנוע יותר באוכלוסיה החרדית, של החוזרים בתשובה. אבל ממתי השאיפה היא להיות ברירת המחדל?

בואו נתחיל מהסוף – מקימי היא סדרה מצוינת, אם מוכנים להקשיב לסיפור הקטן והאישי שהיא מספרת ולא מתפתים לחפש בה את סודות הקיום. צופים חילוניים – והרי אם הרב אבינר הזהיר את ציבור המאמינים רק מהספר "הלא צנוע" עליו מבוססת הסדרה, אפשר להניח שרוב צופיה יהיו על הספקטרום החילוני-דתי-לייט – נוטים להעמיד נרטיבים על חיי חרדים במבחן אמריקאי רוחני, בדרך כלל כדי להוכיח לעצמם שאותם אחרים קרועים לגמרי והצדק נמצא במגרש הביתי.

הבעיה היא רק שצפיה או קריאה כאלו מצמצמות את המספר/ת או הדמויות לפלקטים מיסיונריים שכל עניינם בחיים הוא שנדליק נרות שבת, ומשתקת מראש את האופציה שאולי יש כאן פשוט סיפור טוב.

נעה ירון (צילום: אמיר מאירי)
נעה ירון ובעלה. ממש לא עקרת בית | צילום: אמיר מאירי
מקימי מתרחשת בניינטיז, והיא פחות או יותר הסדרה הראשונה שמתייחסת לעשור הזה ברצינות, על ערוץ הילדים, ברוך גולדשטיין, קורט קוביין, הטרנסים והאקסטות. בתוך כך חייה הזוהרים של מנחת הטלוויזיה הצעירה עלמה (שצריך ממש להגיד עשרים פעם ובבירור שהם זוהרים, כי הם מצולמים באפרוריות מדכאת א-לה פון-טרייר) מתפוררים אט אט עם ההכרה שהכל הבל, וחיים לצד בן זוג דפרסיבי שמי שמרים לו זה דווקא הרבי מברלסב.

הסיפור הבסיסי של מקימי, על פקפוק עצמי ומשבר זוגי, יכול לעורר הזדהות כמעט בכל אדם מערבי שבע-אך-רעב, אבל במדיום מצולם זה כמובן לא מספיק: האמת היא שמקימי עשויה בסטנדרט הטלוויזיוני הגבוה ביותר, בטח לגבי מה שמתאפשר בארץ. הצילום והפסקול כל כך מדויקים שהם הופכים לשקופים ונותנים לדרמה להחליק מתוכם כמו חמאה, והדרמה בעצמה הרי לא הייתה מתאפשרת בלי המשחק האינטיליגנטי של יעל פוליאקוב ומוקי (שנקרא גם דני ניב ולא ברור מה עוד הוא צריך לעשות כדי שיפסיקו לקרוא לו בשם של חיית מחמד), וגם אלישע בנאי מפציע שם בתפקיד מעצבן אך חינני של החבר המסובב שמתחיל את כל הסערה האמונית (ומבוסס על המוזיקאי עדי רן).

ירון-דיין סיפרה שברגע שראתה את פוליאקוב ידעה שזה זה, ואם הייתם צריכים עוד הוכחה שלאישה יש איזה חוש שישי, קשה לתאר מישהי שהייתה מחליקה ככה לנעליה המתחבטות של עלמה, הלא היא ירון-דיין בעצמה. מישהו באמת צריך לשאול אותה הבוקר, אחרי בכורת הפרק הראשון, אם היא עדיין מגדירה את עצמה כעקרת בית.