מי צריך טוויטר באינסטגרם? אף אחד, אבל זה לא מה שיעצור את מארק צוקרברג, אדם שאוסף רשתות חברתיות כמו שהילדים שלנו אוספים בובות פופס מכוערות משופרסל. וכך קיבלנו לפני שבוע בדיוק את אפליקציית ת'רדס (Threads), רשת שלא תצליח בישראל כי אין לנו את היכולת השפתית להגות אותה כמו שצריך.

מומחי הרשתות מסבירים שצוקי ראה את נפילתה של טוויטר - שאותה אילון מאסק מתעקש לחרב - וקפץ פנימה כדי למלא את הוואקום עם טוויטר משלו, שתוך ימים ספורים הצטרפו אליו 100 מיליון משתמשים. כל מי שהוריד את האפליקציה הוסיף בלחיצת כפתור את כל נעקביו מאינסטגרם, מה שאומנם הוביל להצלחה מהירה, אבל גם לבעיה אחת עמוקה: אנשים שאנחנו רוצים לראות באינסטגרם - בין אם בתמונות שקיעה  ובין במגוון קודי קופון - הם לא בהכרח כאלו שאנחנו רוצים לשמוע את דעתם בעולם. וההיפך, כי לא כל מי שעוקב אחר ינון מגל בטוויטר ירצה לראות אותו על מזרון יוגה באינסטגרם, נכון?

עדיין לא ממש ברור לאן כל זה הולך, אבל לאחר שבוע בת'/ת/טרדס, בדגש על הפיד הישראלי, אפשר להסכים שלא ממש מדובר בטוויטר. יותר בפייסבוק של פעם, לפני שהגיעו ההורים והדודים, אולי עם טיפה יותר נצנצים. ברכות, צוקי, יצרת את אותו הדבר, שוב.

ההפתעה העיקרית הייתה מעד כמה הסלבס שלנו הם ארלי אדופרס. מי ידע? עוד לא הספקנו להבין מה קורה שם ממשקית, ודיאן שוורץ כבר מצייצת(?) בדיחות שלשול בארגזים, סטטיק מתגלה כבדחן כפייתי וגרושתו, שרית פולק, מגלה עוד פלטפורמה שאפשר לספר בה שהם נשארו חברים טובים. ובכלל, בימים הראשונים כל העסק נראה כמו ריאליטי VIP. ברצינות - אין אף אחד שביקש כל כך הרבה יוצאי ריאליטי בפיד שלו, אין סיכוי, כולל שמות אזוטריים כמו "מריה דומרק". גם הדינמיקה היא של פרק ראשון של "האח", עם סלבס אקראיים נאספים אט אט. כל אחד שואל "אז מה עושים כאן?" בדרכו הטווסית, אך לרוב משעממת.

Post by @dianschwartz_
View on Threads

Post by @ortal_amar
View on Threads

Post by @corringideon
View on Threads

זה מרגיש קצת כמו לראות אנשים מנסים את כל האישיויות בחנות לפני שהם מתחייבים על אחת. התוצאה אצל רובם, אגב, נעה בין ניסיון לצאת מצחיקים לבין חשיפת מאפיינים אפלים יותר מהרגיל. הגיוני, אין כמו ארץ חדשה כך להמציא את עצמך מחדש. וכך אורטל עמר משחררת רמיזות לגבי בכיר בתעשייה שבגד כאילו אנחנו ב"סיקרט", דנית גרינברג מתבדחת (כנראה) על דניאל עמית, סלבס עולבים זה בזה כאילו בצחוק וקורין גדעון שואלת אם זו הרשת "בלי הפרחות". פתאום המשפיעניות מרגישות יותר כמו משחירניות. כל הקריאות לאהבת החינם וצילומי גביעי הגלידה האחוזים ביד עם מניקור מושלם, הפכו לחגיגת לשון הרע. לא בלתי כיפית, לרגעים.

אין ספק שהסלבס פחות ממלכתיים ויותר משוחררים שם. רובם מנסים להפגין מידה של הומור עצמי - אייל גולן עם בדיחות על ריבוי ילדים ונשים, דיאן על ימיה ב"האח הגדול". כולם כאילו אדג'יים וקוצניים, אבל אף אחד לא באמת מסכן כלום. הם כן נראים כאילו הם נהנים, ואפשר להבין: אלו אנשים שאינסטגרם עבורם זו עבודה, ופתאום הם הגיעו למקום שעדיין אי אפשר לעשות בו שת"פים אז הוא כולו נופשון. אפשר להישען אחורה, לנוח מקודי הקופון ולא לנסות להרשים אף אחד בשביל כסף, אלא רק בשביל צומי. כמו פעם. 

הסקרנות הראשונית טבעית, אבל הפלטפורמה כבר עכשיו מתחילה להתיש. עוד בדיחת קרש של איתי לוי, עוד כאילו מודעות עצמית של דנית - זה לא מספיק. לא ברור לאן זה ימשיך מכאן: האם למשפיענים בכלל יש כוח לייצר תוכן בעוד פלטפורמה? ובשביל מה? בהתחשב בכך שגם טוויטר אף פעם לא ממש משכה מסות של משתמשים בישראל - למרות שכן התאגד בה גרעין קשה של עיתונאים ופוליטיקאים שהצליח להשפיע על השיח - לכו תדעו אם לקהל תהיה סבלנות לעוד מאותו הדבר, רק מאנשים שלא בטוח שיש להם מה להגיד.

יכול להיות שת'רדס פשוט תסיים כמו עוד גוגל פלוס, גוגל ווייב או Vine וכל אחת מהרשתות הכושלות האחרות שפקדו אותנו במשך השנים. אבל אולי, אם היא תצליח להיות המקום שמזוהה קצת יותר עם אותנטיות וקצת פחות עם פומו, זיוף, שת"פים ותמונות מעוצבות - יוכל לצמוח שם משהו חדש. אל תעצרו את נשימתכם.